Przygotuj motocykl na nowy sezon

motocykl na sezon

Exide Technologies udziela kilku wskazówek, z myślą o tym, by pomóc użytkownikom motocykli i profesjonalistom przygotować się na sezon 2021. Porady te dotyczą przygotowania sprzedawców do spełnienia wymogów wynikających z nowych regulacji UE w zakresie sprzedaży pojemników z elektrolitem.

Nowe przepisy UE dotyczące sprzedaży pojemników z elektrolitem

1 lutego 2021 weszło w życie rozporządzenie 2019/1148, dotyczące sprzedaży i użytkowania prekursorów materiałów wybuchowych, które wpływa na sprzedaż akumulatorów do motocykli, zakazując sprzedaży pojemników z elektrolitem klientom końcowym. Od tej pory sprzedawcy detaliczni nie mogą sprzedawać klientom pojemników z elektrolitem dołączonych do akumulatorów suchoładowanych – zanim taki akumulator trafi do nabywcy, musi zostać napełniony elektrolitem przez sprzedawcę.

Regulacjom tym nie podlega sprzedaż B2B, np. do hurtowników i właścicieli warsztatów, jednak każda jednostka biznesowa jest zobowiązana przekazywać te informacje do punktów sprzedaży, do których dostarcza swoje akumulatory. Środkiem komunikacji może być list przewozowy lub faktura z informacją o przepisach, a także odpowiednia naklejka i oznaczenia na opakowaniu.

Opakowania suchoładowanych akumulatorów Exide zostaną zaktualizowane o następującą informację: „To jest akumulator suchoładowany dostarczany w zestawie z pojemnikami z elektrolitem. Sprzedaż elektrolitu klientowi końcowemu jest zakazana przepisem UE 2019/1148. Akumulatory suchoładowane należy napełnić elektrolitem przed przekazaniem ich klientowi końcowemu”. Taka informacja znajduje się również we wszystkich dokumentach technicznych dotyczących akumulatorów objętych przepisem, a także na fakturach.

Jeśli akumulator jest fabrycznie napełniony elektrolitem, elektrolit jest uznawany za część akumulatora i nie podlega rozporządzeniu 2019/1148.

Zarządzanie zapasem

Exide zaleca sprzedawcom detalicznym przechowywanie akumulatorów w chłodnym (0-25°C), suchym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu, zabezpieczonym przed iskrami i mrozem. Należy stosować odpowiedni system zarządzania zapasem, taki jak first-in first-out (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), by zminimalizować czas przechowywania akumulatora w magazynie. Duże znaczenie ma również regularna kontrola napięcia, szczególnie w przypadku akumulatorów GEL i AGM Ready.

Wskazówki dotyczące ładowania

Akumulatory kwasowo-ołowiowe powinny zostać doładowane, gdy ich napięcie spadnie poniżej 12,45V (lub 6,2V w przypadku akumulatorów 6V), a akumulatory litowo-jonowe – gdy napięcie spadnie poniżej 12,9V. Dla najlepszych efektów do ładowania akumulatora litowo-jonowego należy użyć prostownika Exide 12/2,
a w przypadku innych technologii akumulatorów, skorzystać z prostownika Exide 12/5,5. Należy unikać ognia i iskier oraz zapewnić dobrą wentylację w trakcie ładowania i po jego zakończeniu. Po ładowaniu zaleca się odstawienie akumulatora na co najmniej
12 godzin.

Obsługa

Exide zaleca sprawdzenie kabli, klem i innych części akumulatora pod kątem poluzowania i uszkodzeń, a także oczyszczenie biegunów i klem oraz – w razie konieczności – nałożenie na nie smaru. W przypadku akumulatora typu Conventional należy sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest on za niski, uzupełnić poziom elektrolitu wodą destylowaną. Zawsze trzeba się upewnić, czy otwór odgazowujący nie jest uszkodzony lub zapchany.

Wybór odpowiedniego akumulatora do motocykla

Exide posiada wiodącą na rynku ofertę akumulatorów do motocykli i pojazdów sportowych, która obejmuje gamy Li-Ion, GEL, AGM Ready, AGM i Conventional. Wszystkie produkty spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i wydajności. Wyszukiwarka akumulatorów Exide Battery Finder (https://www.exidegroup.com/pl/pl/brand/exide) to narzędzie, które znacznie ułatwia dobranie najbardziej odpowiedniego akumulatora do Twojego pojazdu, niezależnie od tego, czy jest to skuter, ścigacz, czy jakikolwiek inny typ.

Exide Li-Ion charakteryzuje się ultralekką konstrukcją, która wpływa na redukcję masy motocykla, umożliwiając większe przyspieszenie i lepszą wydajność. Bardzo niski stopień samorozładowania tego akumulatora czyni z niego niezawodny produkt do rozruchu silnika po długich okresach przestoju.

Exide GEL to idealny wybór do motocykli klasy premium, zaprojektowany tak, by zapewnić zasilanie dla bogatego wyposażenia elektrycznego o dużym zapotrzebowaniu na energię, np. sprzętu audio, systemu GPS, dodatkowych świateł i systemów ogrzewania. Jest całkowicie zabezpieczony przed wyciekiem elektrolitu, szczelny i wysoce odporny na wibracje. Odporność na głębokie rozładowania sprawia, że akumulator ten sprawdza się podczas długich okresów przechowywania i przy użyciu sezonowym. Technologia Gel została wynaleziona przez Exide.

Exide AGM Ready zapewnia maksymalną moc i jest prosty w obsłudze – to produkt typu „zainstaluj i zapomnij”. Oferuje niezrównaną wydajność i doskonałą moc rozruchową w każdych warunkach pogodowych, dzięki czemu może być stosowany także w skuterach wodnych. Doskonale pokrywa zapotrzebowanie dużej części parku pojazdów, obejmując zastosowania do wielu typów motocykli.

Exide AGM imponuje swą niezawodnością i trwałością. Wymaga wstępnego napełnienia elektrolitem, aby rozpocząć działanie, co musi zostać zrobione przez sprzedawcę. Od tego momentu jest w pełni bezobsługowy. Wykonany został w technologii AGM i pasuje do większości zastosowań, w tym do skuterów wysokiej klasy.

Exide Conventional to produkt idealny dla miłośników motocykli, którzy wymagają niezawodności i pewnego startu, a jednocześnie poszukują jakościowego produktu w przystępnej cenie. W zestawie z akumulatorem znajduje się pojemnik z elektrolitem do pierwszego napełnienia, które leży po stronie sprzedawcy.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *