3 urodziny Formentora. Co stoi za sukcesem hiszpańskiego crossovera?

  • Od premiery flagowego modelu CUPRY, czyli Formentora, mijają właśnie 3 lata.
  • Model stał się bestsellerem marki, notując w samym 2022 roku sprzedaż na poziomie 97 600 egzemplarzy (63,8% sprzedaży marki CUPRA). W Polsce w zeszłym roku dostarczono klientom 2 668 samochodów tego modelu, a od 2020 roku po polskich drogach jeździ już 4 070 Formentorów.
  • Wśród najczęściej wybieranych pakietów do tego model w Polsce króluje ambientowe oświetlenie kokpitu LED z możliwością wyboru koloru. Polacy najchętniej kupują CUPRĘ Formentor z metalicznym wykończeniem lakieru Magnetic Tech.

Marka CUPRA została oficjalnie zaprezentowana w 2018 roku. Po dwóch latach od premiery, na ulice wyjechał pierwszy autorski model CUPRY – Formentor. Samochód swoją nazwę zawdzięcza najbardziej wysuniętemu na północ krańcowi Majorki, czyli przylądkowi Cap de Formentor. Od 2020 roku model zdobył wiele prestiżowych wyróżnień, w tym Red Dot Award: Product Deisgn 2021 oraz nominację do nagrody Car Of The Year 2021. Formentor od początku podbija europejskie i światowe rynki. Co sprawia, że hiszpański CUV cieszy się tak wielkim powodzeniem? Wpływ ma na to zarówno zróżnicowana oferta, bogaty pakiet udogodnień i wyposażenia, ale przede wszystkim niebanalny design pojazdu oraz jego wyjątkowe, sportowe osiągi.

Coraz większy popyt na Formentora w Polsce

Od czasu premiery modelu w 2020 roku, na polskie drogi wyjechało już 4 070 pojazdów[1]. Najwięcej egzemplarzy sprzedano w zeszłym roku – było to 2 668 samochodów. W 2021 roku dostarczono do klientów 1 348 modeli Formentora. Pozostałe 54 egzemplarze sprzedano w ostatnim kwartale 2020 roku, krótko po premierze modelu.

W Polsce najchętniej wybieranym rodzajem silnika przez kierowców jest wersja 1.5 TSI o mocy 150 KM, która stanowi ponad połowę sprzedanych pojazdów (2206 samochodów). Polacy chętnie kupują też Formentora w wersji 2.0 TSI 190 KM (963 egzemplarze) oraz w mocniejszej odsłonie o mocy 310 KM (812 pojazdów).

Zróżnicowane pakiety wyposażenia

CUPRA w swoim najpopularniejszym modelu oferuje mnóstwo udogodnień i konfiguracji, dopasowanych do potrzeb kierowcy. Polscy klienci spośród dostępnych pakietów wyposażenia najchętniej decydują się na opcję ambientowego oświetlenia kokpitu LED z możliwością wyboru koloru (2 539 samochodów), 18-calowe dojazdowe koło zapasowe (2507 pojazdów) oraz alarm z funkcją SAFE (2464 egzemplarzy). W TOP 5 najczęściej wybieranych wersji wyposażenia znajduje się również opcja rocznej bądź 10-letniej subskrypcji usługi CUPRA Connect, która pozwala na odtwarzanie multimediów w trybie online oraz zdalny dostęp do danych systemu Navi System+.

Jedną z ostatnich nowości w ofercie Formentora jest pakiet wyposażenia Copper+, który zawiera 19-calowe felgi aluminiowe CUPRA Machined Sport Black / Copper w kolorze czarnym z miedzianymi elementami.

Model oferowany jest również w mocniejszej wersji VZ5. Limitowana do 7 000 egzemplarzy wersja CUV-a jest dostępna z pięciocylindrowym silnikiem TSI o pojemności 2,5 l. Zapewnia moc 390 KM, maksymalny moment obrotowy równy 480 Nm oraz prędkość maksymalną 250 km/h. CUPRA Formentor VZ5 od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s.

Lakier Magnetic Tech najczęściej wybieraną opcją na polskim rynku

Wyłącznie na potrzeby modelu Formentor powstały trzy unikalne kolory lakierów nadwozia, które najpełniej oddają dynamiczny charakter samochodu. Są to: Petrol Blue Matt, Magnetic Tech Matt oraz Graphene Grey.

Polscy kierowcy w kwestii wyboru lakieru nadwozia najchętniej stawiają na klasyczne rozwiązania. Najczęściej wybierają Formentora z metalicznym wykończeniem lakieru Magnetic Tech (1 323 pojazdy) oraz Midnight Black (725 egzemplarzy). Dość sporą popularnością cieszy się również specjalnie stworzony dla tego modelu lakier – Graphene Grey. Dotychczas zamówiono w wersji z takim lakierem 576 egzemplarzy samochodu.

– CUPRA kończy w tym roku 5 lat i jest obecnie najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. Przyjęcie modelu Formentor, którego premiera miała miejsce w 2020 roku, przerosło nasze oczekiwania. Jego popularność wciąż wzrasta, a dowodem na to są dane sprzedażowe zarówno z Polski jak i innych rynków. Zeszły rok okazał się rekordowy dla naszego kraju, a pierwszy kwartał 2023 roku również udowadnia, że klienci nadal stawiają na dynamiczny, wyróżniający się design oraz sportowy charakter – podsumowuje Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.


[1] Dane za okres sprzedażowy do końca 2022 roku.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *