3 urodziny Formentora. Co stoi za sukcesem hiszpańskiego crossovera?

  • Od premiery flagowego modelu CUPRY, czyli Formentora, mijają właśnie 3 lata.
  • Model stał się bestsellerem marki, notując w samym 2022 roku sprzedaż na poziomie 97 600 egzemplarzy (63,8% sprzedaży marki CUPRA). W Polsce w zeszłym roku dostarczono klientom 2 668 samochodów tego modelu, a od 2020 roku po polskich drogach jeździ już 4 070 Formentorów.
  • Wśród najczęściej wybieranych pakietów do tego model w Polsce króluje ambientowe oświetlenie kokpitu LED z możliwością wyboru koloru. Polacy najchętniej kupują CUPRĘ Formentor z metalicznym wykończeniem lakieru Magnetic Tech.

Marka CUPRA została oficjalnie zaprezentowana w 2018 roku. Po dwóch latach od premiery, na ulice wyjechał pierwszy autorski model CUPRY – Formentor. Samochód swoją nazwę zawdzięcza najbardziej wysuniętemu na północ krańcowi Majorki, czyli przylądkowi Cap de Formentor. Od 2020 roku model zdobył wiele prestiżowych wyróżnień, w tym Red Dot Award: Product Deisgn 2021 oraz nominację do nagrody Car Of The Year 2021. Formentor od początku podbija europejskie i światowe rynki. Co sprawia, że hiszpański CUV cieszy się tak wielkim powodzeniem? Wpływ ma na to zarówno zróżnicowana oferta, bogaty pakiet udogodnień i wyposażenia, ale przede wszystkim niebanalny design pojazdu oraz jego wyjątkowe, sportowe osiągi.

Coraz większy popyt na Formentora w Polsce

Od czasu premiery modelu w 2020 roku, na polskie drogi wyjechało już 4 070 pojazdów[1]. Najwięcej egzemplarzy sprzedano w zeszłym roku – było to 2 668 samochodów. W 2021 roku dostarczono do klientów 1 348 modeli Formentora. Pozostałe 54 egzemplarze sprzedano w ostatnim kwartale 2020 roku, krótko po premierze modelu.

W Polsce najchętniej wybieranym rodzajem silnika przez kierowców jest wersja 1.5 TSI o mocy 150 KM, która stanowi ponad połowę sprzedanych pojazdów (2206 samochodów). Polacy chętnie kupują też Formentora w wersji 2.0 TSI 190 KM (963 egzemplarze) oraz w mocniejszej odsłonie o mocy 310 KM (812 pojazdów).

Zróżnicowane pakiety wyposażenia

CUPRA w swoim najpopularniejszym modelu oferuje mnóstwo udogodnień i konfiguracji, dopasowanych do potrzeb kierowcy. Polscy klienci spośród dostępnych pakietów wyposażenia najchętniej decydują się na opcję ambientowego oświetlenia kokpitu LED z możliwością wyboru koloru (2 539 samochodów), 18-calowe dojazdowe koło zapasowe (2507 pojazdów) oraz alarm z funkcją SAFE (2464 egzemplarzy). W TOP 5 najczęściej wybieranych wersji wyposażenia znajduje się również opcja rocznej bądź 10-letniej subskrypcji usługi CUPRA Connect, która pozwala na odtwarzanie multimediów w trybie online oraz zdalny dostęp do danych systemu Navi System+.

Jedną z ostatnich nowości w ofercie Formentora jest pakiet wyposażenia Copper+, który zawiera 19-calowe felgi aluminiowe CUPRA Machined Sport Black / Copper w kolorze czarnym z miedzianymi elementami.

Model oferowany jest również w mocniejszej wersji VZ5. Limitowana do 7 000 egzemplarzy wersja CUV-a jest dostępna z pięciocylindrowym silnikiem TSI o pojemności 2,5 l. Zapewnia moc 390 KM, maksymalny moment obrotowy równy 480 Nm oraz prędkość maksymalną 250 km/h. CUPRA Formentor VZ5 od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s.

Lakier Magnetic Tech najczęściej wybieraną opcją na polskim rynku

Wyłącznie na potrzeby modelu Formentor powstały trzy unikalne kolory lakierów nadwozia, które najpełniej oddają dynamiczny charakter samochodu. Są to: Petrol Blue Matt, Magnetic Tech Matt oraz Graphene Grey.

Polscy kierowcy w kwestii wyboru lakieru nadwozia najchętniej stawiają na klasyczne rozwiązania. Najczęściej wybierają Formentora z metalicznym wykończeniem lakieru Magnetic Tech (1 323 pojazdy) oraz Midnight Black (725 egzemplarzy). Dość sporą popularnością cieszy się również specjalnie stworzony dla tego modelu lakier – Graphene Grey. Dotychczas zamówiono w wersji z takim lakierem 576 egzemplarzy samochodu.

– CUPRA kończy w tym roku 5 lat i jest obecnie najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. Przyjęcie modelu Formentor, którego premiera miała miejsce w 2020 roku, przerosło nasze oczekiwania. Jego popularność wciąż wzrasta, a dowodem na to są dane sprzedażowe zarówno z Polski jak i innych rynków. Zeszły rok okazał się rekordowy dla naszego kraju, a pierwszy kwartał 2023 roku również udowadnia, że klienci nadal stawiają na dynamiczny, wyróżniający się design oraz sportowy charakter – podsumowuje Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.


[1] Dane za okres sprzedażowy do końca 2022 roku.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *