3 urodziny Formentora. Co stoi za sukcesem hiszpańskiego crossovera?

  • Od premiery flagowego modelu CUPRY, czyli Formentora, mijają właśnie 3 lata.
  • Model stał się bestsellerem marki, notując w samym 2022 roku sprzedaż na poziomie 97 600 egzemplarzy (63,8% sprzedaży marki CUPRA). W Polsce w zeszłym roku dostarczono klientom 2 668 samochodów tego modelu, a od 2020 roku po polskich drogach jeździ już 4 070 Formentorów.
  • Wśród najczęściej wybieranych pakietów do tego model w Polsce króluje ambientowe oświetlenie kokpitu LED z możliwością wyboru koloru. Polacy najchętniej kupują CUPRĘ Formentor z metalicznym wykończeniem lakieru Magnetic Tech.

Marka CUPRA została oficjalnie zaprezentowana w 2018 roku. Po dwóch latach od premiery, na ulice wyjechał pierwszy autorski model CUPRY – Formentor. Samochód swoją nazwę zawdzięcza najbardziej wysuniętemu na północ krańcowi Majorki, czyli przylądkowi Cap de Formentor. Od 2020 roku model zdobył wiele prestiżowych wyróżnień, w tym Red Dot Award: Product Deisgn 2021 oraz nominację do nagrody Car Of The Year 2021. Formentor od początku podbija europejskie i światowe rynki. Co sprawia, że hiszpański CUV cieszy się tak wielkim powodzeniem? Wpływ ma na to zarówno zróżnicowana oferta, bogaty pakiet udogodnień i wyposażenia, ale przede wszystkim niebanalny design pojazdu oraz jego wyjątkowe, sportowe osiągi.

Coraz większy popyt na Formentora w Polsce

Od czasu premiery modelu w 2020 roku, na polskie drogi wyjechało już 4 070 pojazdów[1]. Najwięcej egzemplarzy sprzedano w zeszłym roku – było to 2 668 samochodów. W 2021 roku dostarczono do klientów 1 348 modeli Formentora. Pozostałe 54 egzemplarze sprzedano w ostatnim kwartale 2020 roku, krótko po premierze modelu.

W Polsce najchętniej wybieranym rodzajem silnika przez kierowców jest wersja 1.5 TSI o mocy 150 KM, która stanowi ponad połowę sprzedanych pojazdów (2206 samochodów). Polacy chętnie kupują też Formentora w wersji 2.0 TSI 190 KM (963 egzemplarze) oraz w mocniejszej odsłonie o mocy 310 KM (812 pojazdów).

Zróżnicowane pakiety wyposażenia

CUPRA w swoim najpopularniejszym modelu oferuje mnóstwo udogodnień i konfiguracji, dopasowanych do potrzeb kierowcy. Polscy klienci spośród dostępnych pakietów wyposażenia najchętniej decydują się na opcję ambientowego oświetlenia kokpitu LED z możliwością wyboru koloru (2 539 samochodów), 18-calowe dojazdowe koło zapasowe (2507 pojazdów) oraz alarm z funkcją SAFE (2464 egzemplarzy). W TOP 5 najczęściej wybieranych wersji wyposażenia znajduje się również opcja rocznej bądź 10-letniej subskrypcji usługi CUPRA Connect, która pozwala na odtwarzanie multimediów w trybie online oraz zdalny dostęp do danych systemu Navi System+.

Jedną z ostatnich nowości w ofercie Formentora jest pakiet wyposażenia Copper+, który zawiera 19-calowe felgi aluminiowe CUPRA Machined Sport Black / Copper w kolorze czarnym z miedzianymi elementami.

Model oferowany jest również w mocniejszej wersji VZ5. Limitowana do 7 000 egzemplarzy wersja CUV-a jest dostępna z pięciocylindrowym silnikiem TSI o pojemności 2,5 l. Zapewnia moc 390 KM, maksymalny moment obrotowy równy 480 Nm oraz prędkość maksymalną 250 km/h. CUPRA Formentor VZ5 od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s.

Lakier Magnetic Tech najczęściej wybieraną opcją na polskim rynku

Wyłącznie na potrzeby modelu Formentor powstały trzy unikalne kolory lakierów nadwozia, które najpełniej oddają dynamiczny charakter samochodu. Są to: Petrol Blue Matt, Magnetic Tech Matt oraz Graphene Grey.

Polscy kierowcy w kwestii wyboru lakieru nadwozia najchętniej stawiają na klasyczne rozwiązania. Najczęściej wybierają Formentora z metalicznym wykończeniem lakieru Magnetic Tech (1 323 pojazdy) oraz Midnight Black (725 egzemplarzy). Dość sporą popularnością cieszy się również specjalnie stworzony dla tego modelu lakier – Graphene Grey. Dotychczas zamówiono w wersji z takim lakierem 576 egzemplarzy samochodu.

– CUPRA kończy w tym roku 5 lat i jest obecnie najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. Przyjęcie modelu Formentor, którego premiera miała miejsce w 2020 roku, przerosło nasze oczekiwania. Jego popularność wciąż wzrasta, a dowodem na to są dane sprzedażowe zarówno z Polski jak i innych rynków. Zeszły rok okazał się rekordowy dla naszego kraju, a pierwszy kwartał 2023 roku również udowadnia, że klienci nadal stawiają na dynamiczny, wyróżniający się design oraz sportowy charakter – podsumowuje Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.


[1] Dane za okres sprzedażowy do końca 2022 roku.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *