CUPRA Born w gronie trzech najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych według EURO NCAP

  • Model CUPRA Born został wyróżniony jako jeden z 3 najbezpieczniejszych elektryków według raportu EURO NCAP. Elektryk otrzymał wynik 80%  pod względem systemów bezpieczeństwa dla standardowej wersji wyposażenia.
  • Samochód zdobył dwukrotnie 4. miejsce w rankingu ochrony pasażerów dorosłych (93% bezpieczeństwa) oraz dzieci (z wynikiem 89%).
  • W pełni elektryczna CUPRA zajęła 6. miejsce pod względem stopnia ochrony pieszych i rowerzystów na drodze.

Niezależna organizacja Euro NCAP, która od lat prowadzi badania na temat oceny bezpieczeństwa pojazdów, opublikowała w styczniu 2023 r. serię raportów dotyczących m.in. skuteczności systemów bezpieczeństwa w pojazdach, poziomu ochrony pieszych i rowerzystów, a także skali zabezpieczeń pasażerów. Wśród samochodów wyróżnionych przez organizację znalazł się pierwszy w pełni elektryczny model marki CUPRA – Born, który jest jednym z trzech docenionych aut z napędem elektrycznym.

Wzrost bezpieczeństwa biernego w samochodach elektrycznych jest jednym z priorytetów branży motoryzacyjnej. Marka CUPRA doskonale rozumie, że nowoczesne technologie mogą zapewnić innowacyjne sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy. Dlatego tworząc swój pierwszy w pełni elektryczny model, hiszpański producent skupił się na kilku najważniejszych kwestiach dotyczących systemów bezpieczeństwa.

W standardowej ofercie modelu Born znalazła się m.in. funkcja TSR, która odpowiedzialna jest za rozpoznawanie znaków drogowych oraz informowanie kierowcy o ograniczeniach prędkości, nakazach i zakazach obowiązujących na trasie. Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki posiada także system autonomicznego hamowania awaryjnego oraz Pre-Crash Assist, który ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadku drogowego. Samochód wyposażony został również w siedem poduszek powietrznych i system Front Assist, który jest odpowiedzialny za wykrywanie pieszych oraz rowerzystów na drodze.

Wyniki rankingu najbezpieczniejszych samochodów 2022

Europejski program oceny nowych samochodów (NCAP) wyróżnił CUPRĘ Born w czterech kluczowych kategoriach. W rankingu najbezpieczniejszych samochodów 2022 Euro NCAP pod względem skuteczności systemów bezpieczeństwa, hiszpański elektryk znalazł się w gronie 3. najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych, otrzymując wynik 80% dla standardowej wersji wyposażenia. Born zajął też dwukrotnie 4. miejsce w rankingu ochrony pasażerów dorosłych (93% bezpieczeństwa) oraz dzieci (z wynikiem 89%). Ponadto elektryczna CUPRA osiągnęła 6. miejsce pod względem stopnia ochrony pieszych i rowerzystów, zdobywając wynik 73% bezpieczeństwa.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie. 

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy.

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5.

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *