Technologia

CUPRA Born w gronie trzech najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych według EURO NCAP

  • Model CUPRA Born został wyróżniony jako jeden z 3 najbezpieczniejszych elektryków według raportu EURO NCAP. Elektryk otrzymał wynik 80%  pod względem systemów bezpieczeństwa dla standardowej wersji wyposażenia.
  • Samochód zdobył dwukrotnie 4. miejsce w rankingu ochrony pasażerów dorosłych (93% bezpieczeństwa) oraz dzieci (z wynikiem 89%).
  • W pełni elektryczna CUPRA zajęła 6. miejsce pod względem stopnia ochrony pieszych i rowerzystów na drodze.

Niezależna organizacja Euro NCAP, która od lat prowadzi badania na temat oceny bezpieczeństwa pojazdów, opublikowała w styczniu 2023 r. serię raportów dotyczących m.in. skuteczności systemów bezpieczeństwa w pojazdach, poziomu ochrony pieszych i rowerzystów, a także skali zabezpieczeń pasażerów. Wśród samochodów wyróżnionych przez organizację znalazł się pierwszy w pełni elektryczny model marki CUPRA – Born, który jest jednym z trzech docenionych aut z napędem elektrycznym.

Wzrost bezpieczeństwa biernego w samochodach elektrycznych jest jednym z priorytetów branży motoryzacyjnej. Marka CUPRA doskonale rozumie, że nowoczesne technologie mogą zapewnić innowacyjne sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy. Dlatego tworząc swój pierwszy w pełni elektryczny model, hiszpański producent skupił się na kilku najważniejszych kwestiach dotyczących systemów bezpieczeństwa.

W standardowej ofercie modelu Born znalazła się m.in. funkcja TSR, która odpowiedzialna jest za rozpoznawanie znaków drogowych oraz informowanie kierowcy o ograniczeniach prędkości, nakazach i zakazach obowiązujących na trasie. Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki posiada także system autonomicznego hamowania awaryjnego oraz Pre-Crash Assist, który ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadku drogowego. Samochód wyposażony został również w siedem poduszek powietrznych i system Front Assist, który jest odpowiedzialny za wykrywanie pieszych oraz rowerzystów na drodze.

Wyniki rankingu najbezpieczniejszych samochodów 2022

Europejski program oceny nowych samochodów (NCAP) wyróżnił CUPRĘ Born w czterech kluczowych kategoriach. W rankingu najbezpieczniejszych samochodów 2022 Euro NCAP pod względem skuteczności systemów bezpieczeństwa, hiszpański elektryk znalazł się w gronie 3. najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych, otrzymując wynik 80% dla standardowej wersji wyposażenia. Born zajął też dwukrotnie 4. miejsce w rankingu ochrony pasażerów dorosłych (93% bezpieczeństwa) oraz dzieci (z wynikiem 89%). Ponadto elektryczna CUPRA osiągnęła 6. miejsce pod względem stopnia ochrony pieszych i rowerzystów, zdobywając wynik 73% bezpieczeństwa.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie. 

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy.

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5.

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *