CUPRA Born w gronie trzech najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych według EURO NCAP

  • Model CUPRA Born został wyróżniony jako jeden z 3 najbezpieczniejszych elektryków według raportu EURO NCAP. Elektryk otrzymał wynik 80%  pod względem systemów bezpieczeństwa dla standardowej wersji wyposażenia.
  • Samochód zdobył dwukrotnie 4. miejsce w rankingu ochrony pasażerów dorosłych (93% bezpieczeństwa) oraz dzieci (z wynikiem 89%).
  • W pełni elektryczna CUPRA zajęła 6. miejsce pod względem stopnia ochrony pieszych i rowerzystów na drodze.

Niezależna organizacja Euro NCAP, która od lat prowadzi badania na temat oceny bezpieczeństwa pojazdów, opublikowała w styczniu 2023 r. serię raportów dotyczących m.in. skuteczności systemów bezpieczeństwa w pojazdach, poziomu ochrony pieszych i rowerzystów, a także skali zabezpieczeń pasażerów. Wśród samochodów wyróżnionych przez organizację znalazł się pierwszy w pełni elektryczny model marki CUPRA – Born, który jest jednym z trzech docenionych aut z napędem elektrycznym.

Wzrost bezpieczeństwa biernego w samochodach elektrycznych jest jednym z priorytetów branży motoryzacyjnej. Marka CUPRA doskonale rozumie, że nowoczesne technologie mogą zapewnić innowacyjne sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy. Dlatego tworząc swój pierwszy w pełni elektryczny model, hiszpański producent skupił się na kilku najważniejszych kwestiach dotyczących systemów bezpieczeństwa.

W standardowej ofercie modelu Born znalazła się m.in. funkcja TSR, która odpowiedzialna jest za rozpoznawanie znaków drogowych oraz informowanie kierowcy o ograniczeniach prędkości, nakazach i zakazach obowiązujących na trasie. Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki posiada także system autonomicznego hamowania awaryjnego oraz Pre-Crash Assist, który ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadku drogowego. Samochód wyposażony został również w siedem poduszek powietrznych i system Front Assist, który jest odpowiedzialny za wykrywanie pieszych oraz rowerzystów na drodze.

Wyniki rankingu najbezpieczniejszych samochodów 2022

Europejski program oceny nowych samochodów (NCAP) wyróżnił CUPRĘ Born w czterech kluczowych kategoriach. W rankingu najbezpieczniejszych samochodów 2022 Euro NCAP pod względem skuteczności systemów bezpieczeństwa, hiszpański elektryk znalazł się w gronie 3. najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych, otrzymując wynik 80% dla standardowej wersji wyposażenia. Born zajął też dwukrotnie 4. miejsce w rankingu ochrony pasażerów dorosłych (93% bezpieczeństwa) oraz dzieci (z wynikiem 89%). Ponadto elektryczna CUPRA osiągnęła 6. miejsce pod względem stopnia ochrony pieszych i rowerzystów, zdobywając wynik 73% bezpieczeństwa.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie. 

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy.

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5.

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *