CUPRA Born wyposażony w fotele produkowane z materiałów pozyskanych z dna Morza Śródziemnego

  • Do produkcji nowoczesnych foteli kubełkowych zastosowanych w elektrycznym modelu Born użyto materiałów pozyskanych w sposób zrównoważony, pochodzących z Morza Śródziemnego.
  • CUPRA współpracuje w tym zakresie z SEAQUAL INITIATIVE, unikalną społecznością pracującą na rzecz oczyszczania wód w morzach, oceanach i rzekach.
  • Born to pierwszy samochód hiszpańskiej marki, który jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.

CUPRA od samego początku wspiera zrównoważony rozwój oraz stawia na innowacyjność i nowoczesny design. Jednym z przejawów zaangażowania w te kwestie jest partnerstwo z SEAQUAL INITIATIVE, organizacji współpracującej z rybakami, władzami i lokalnymi społecznościami na rzecz oczyszczania mórz, oceanów i rzek. Wspólny projekt hiszpańskiej marki z SEAQUAL INITIATIVE przyczynia się do usuwania zanieczyszczeń z zagrożonych źródeł wody, a efektem tej niestandardowej kooperacji są nowoczesne fotele kubełkowe w modelu Born, do produkcji których użyto zrównoważonych materiałów, pochodzących z dna Morza Śródziemnego.

W fotelach kubełkowych pierwszego modelu elektrycznego marki zastosowano SEQUAL® YARN, tkaninę z włókien polimerowych pochodzących z recyklingu materiałów wyłowionych z Morza Śródziemnego, innych zbiorników wodnych, a także plaż. Tworzywo jest praktycznie nie do odróżnienia od zwykłych włókien poliestrowych. Pozyskany w ten sposób plastik jest czyszczony i przetwarzany, a następnie trafia ponownie do fabryk, gdzie tworzy się z niego nowe, zrównoważone środowiskowo produkty. Celem współpracy CUPRY z SEAQUAL INITIATIVE jest wspieranie innowacji oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, przy jednoczesnym zachowaniu zasobów Morza Śródziemnego.

Model CUPRA Born produkowany jest w Zwickau (Niemcy) w oparciu o modułową platformę elektryczną (MEB), w której w łańcuchu dostaw i produkcji surowców wykorzystywana jest energia ze źródeł odnawialnych. Pozostałe emisje są kompensowane przez inwestycje środowiskowe i projektowe, certyfikowane zgodnie z najwyższymi standardami.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie. 

W 2022 roku marka CUPRA kontynuowała bezprecedensowy wzrost sprzedaży, uzyskując poziom niemal 152 900 sprzedanych modeli na całym świecie. Wynik ten okazał się ogromnym sukcesem, ponieważ marka osiągnęła tym samym 93% wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego (80 000 sprzedanych aut).

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5.

W 2023 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan. Rok później  na rynku pojawi się pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. A w 2025 roku swoją premierę będzie miała najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *