Ciekawostki

CUPRA Born wyposażony w fotele produkowane z materiałów pozyskanych z dna Morza Śródziemnego

  • Do produkcji nowoczesnych foteli kubełkowych zastosowanych w elektrycznym modelu Born użyto materiałów pozyskanych w sposób zrównoważony, pochodzących z Morza Śródziemnego.
  • CUPRA współpracuje w tym zakresie z SEAQUAL INITIATIVE, unikalną społecznością pracującą na rzecz oczyszczania wód w morzach, oceanach i rzekach.
  • Born to pierwszy samochód hiszpańskiej marki, który jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.

CUPRA od samego początku wspiera zrównoważony rozwój oraz stawia na innowacyjność i nowoczesny design. Jednym z przejawów zaangażowania w te kwestie jest partnerstwo z SEAQUAL INITIATIVE, organizacji współpracującej z rybakami, władzami i lokalnymi społecznościami na rzecz oczyszczania mórz, oceanów i rzek. Wspólny projekt hiszpańskiej marki z SEAQUAL INITIATIVE przyczynia się do usuwania zanieczyszczeń z zagrożonych źródeł wody, a efektem tej niestandardowej kooperacji są nowoczesne fotele kubełkowe w modelu Born, do produkcji których użyto zrównoważonych materiałów, pochodzących z dna Morza Śródziemnego.

W fotelach kubełkowych pierwszego modelu elektrycznego marki zastosowano SEQUAL® YARN, tkaninę z włókien polimerowych pochodzących z recyklingu materiałów wyłowionych z Morza Śródziemnego, innych zbiorników wodnych, a także plaż. Tworzywo jest praktycznie nie do odróżnienia od zwykłych włókien poliestrowych. Pozyskany w ten sposób plastik jest czyszczony i przetwarzany, a następnie trafia ponownie do fabryk, gdzie tworzy się z niego nowe, zrównoważone środowiskowo produkty. Celem współpracy CUPRY z SEAQUAL INITIATIVE jest wspieranie innowacji oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, przy jednoczesnym zachowaniu zasobów Morza Śródziemnego.

Model CUPRA Born produkowany jest w Zwickau (Niemcy) w oparciu o modułową platformę elektryczną (MEB), w której w łańcuchu dostaw i produkcji surowców wykorzystywana jest energia ze źródeł odnawialnych. Pozostałe emisje są kompensowane przez inwestycje środowiskowe i projektowe, certyfikowane zgodnie z najwyższymi standardami.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie. 

W 2022 roku marka CUPRA kontynuowała bezprecedensowy wzrost sprzedaży, uzyskując poziom niemal 152 900 sprzedanych modeli na całym świecie. Wynik ten okazał się ogromnym sukcesem, ponieważ marka osiągnęła tym samym 93% wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego (80 000 sprzedanych aut).

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5.

W 2023 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan. Rok później  na rynku pojawi się pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. A w 2025 roku swoją premierę będzie miała najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *