Wiadomości

CUPRA dołącza do zespołu ABT w zawodach ABB FIA Formuła E

Hiszpańska marka motoryzacyjna CUPRA od przyszłego sezonu w 2023 roku będzie partnerem ABT Sportsline w zawodach ABB FIA Formuła E. Do zespołu ABT CUPRA Formuła E Team dołączą kierowcy Robin Frijns (Holandia) i Nico Müller (Szwajcaria), by wspólnie rywalizować w wyścigach samochodów elektrycznych. Zmagania w ramach tej serii zawodów odbywają się w najbardziej kultowych miastach na świecie. Mając na uwadze dotychczasowe sukcesy w seriach wyścigów FIA ETCR i Extreme E, start w Formule E jest naturalnym krokiem marki w kierunku zaangażowania w bezemisyjny motorsport.

W ciągu ostatnich 4 lat hiszpańska marka odnotowywała sukcesy w zawodach FIA ETCR oraz Extreme E. Inżynierowie CUPRY przez ten czas dopracowywali w pełni elektryczny model turystyczny – CUPRA e-Racer. Obecnie producent z Martorell stawia kolejny krok w rozwoju elektrycznego motorsportu, ogłaszając swój start w zawodach Formuły E od przyszłego sezonu. Ma to również związek z deklaracją producenta dotyczącą elektryfikację gamy do 2030 roku.

ABB FIA Formuła E – nowe rozdanie

Zawody z cyklu Formuła E to pierwsze na świecie Mistrzostwa Świata FIA, w których udział biorą samochody elektryczne. To również jedyne zawody sportowe, które od początku istnienia posiadają certyfikat zerowej emisji netto. Organizatorami cyklu wyścigów jest grupa złożona z entuzjastów technologii i innowacji, których ambicją jest połączenie świata fizycznego i cyfrowego. Podobnie jak CUPRA, Formuła E obecna jest w metaverse dzięki udostępnionej oficjalnej grze wyścigowej typu blockchain. Obie marki docierają do osób ceniących zrównoważony rozwój, a zarazem pasjonujących się rywalizacją.

– Wyścigi leżą u podstaw DNA marki CUPRA. To właściwy moment, aby zrobić kolejny krok naprzód i dołączyć do największych na świecie zawodów elektrycznych sportów motorowych. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć nasz zespół rywalizujący w najbardziej kultowych miastach na świecie. Dołączenie do Formuły E podkreśla nasze ambicje do stania się globalną marką, której celem jest inspirowanie świata prosto z Barcelony – stwierdził Wayne Griffiths, dyrektor generalny CUPRA.

Drużyna ABT CUPRA Formuła E Team

Do zespołu dołączyli wybitni kierowcy wyścigowi – Robin Frijns (Holandia) i Nico Müller (Szwajcaria). Udział w Formule E zapewni hiszpańskiej marce mnóstwo korzyści. Zarówno ABT, jak i CUPRA wzmocnią swoje wzajemne relacje jako główni partnerzy w zespole. Technologię układu napędowego dostarczy firma Mahindra Racing.

Do tej pory CUPRA współpracowała z firmą ABT przy rozgrywkach Extreme E, a obie marki są pionierami w kategorii wyścigów elektrycznych. ABT odniósł wielki sukces w Formule E z własnym zespołem, zaś CUPRA rozpoczęła swoją przygodę z elektrycznymi sportami motorowymi od prac nad modelem CUPRA e-Racer. Trwająca od kilku lat współpraca obu marek skupia się na wspólnej wizji odkrywania świata sportów motorowych na nowo dzięki elektryfikacji.

Dotychczasowe sukcesy w świecie elektrycznego motorsportu

Do tej pory marka z powodzeniem startowała w innych rozgrywkach motorsportowych. W Pucharze Świata FIA ETCR, pierwszych na świecie mistrzostwach całkowicie elektrycznych samochodów turystycznych, zespół zdobył podwójne mistrzostwo kierowców i producentów rok po roku – w 2021 i 2022 roku. W ostatnim sezonie wyścigów kierowcy drużyny CUPRA EKS zajęli wszystkie miejsca na podium w końcowej klasyfikacji rywalizacji.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *