Wiadomości

CUPRA dołącza do zespołu ABT w zawodach ABB FIA Formuła E

Hiszpańska marka motoryzacyjna CUPRA od przyszłego sezonu w 2023 roku będzie partnerem ABT Sportsline w zawodach ABB FIA Formuła E. Do zespołu ABT CUPRA Formuła E Team dołączą kierowcy Robin Frijns (Holandia) i Nico Müller (Szwajcaria), by wspólnie rywalizować w wyścigach samochodów elektrycznych. Zmagania w ramach tej serii zawodów odbywają się w najbardziej kultowych miastach na świecie. Mając na uwadze dotychczasowe sukcesy w seriach wyścigów FIA ETCR i Extreme E, start w Formule E jest naturalnym krokiem marki w kierunku zaangażowania w bezemisyjny motorsport.

W ciągu ostatnich 4 lat hiszpańska marka odnotowywała sukcesy w zawodach FIA ETCR oraz Extreme E. Inżynierowie CUPRY przez ten czas dopracowywali w pełni elektryczny model turystyczny – CUPRA e-Racer. Obecnie producent z Martorell stawia kolejny krok w rozwoju elektrycznego motorsportu, ogłaszając swój start w zawodach Formuły E od przyszłego sezonu. Ma to również związek z deklaracją producenta dotyczącą elektryfikację gamy do 2030 roku.

ABB FIA Formuła E – nowe rozdanie

Zawody z cyklu Formuła E to pierwsze na świecie Mistrzostwa Świata FIA, w których udział biorą samochody elektryczne. To również jedyne zawody sportowe, które od początku istnienia posiadają certyfikat zerowej emisji netto. Organizatorami cyklu wyścigów jest grupa złożona z entuzjastów technologii i innowacji, których ambicją jest połączenie świata fizycznego i cyfrowego. Podobnie jak CUPRA, Formuła E obecna jest w metaverse dzięki udostępnionej oficjalnej grze wyścigowej typu blockchain. Obie marki docierają do osób ceniących zrównoważony rozwój, a zarazem pasjonujących się rywalizacją.

– Wyścigi leżą u podstaw DNA marki CUPRA. To właściwy moment, aby zrobić kolejny krok naprzód i dołączyć do największych na świecie zawodów elektrycznych sportów motorowych. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć nasz zespół rywalizujący w najbardziej kultowych miastach na świecie. Dołączenie do Formuły E podkreśla nasze ambicje do stania się globalną marką, której celem jest inspirowanie świata prosto z Barcelony – stwierdził Wayne Griffiths, dyrektor generalny CUPRA.

Drużyna ABT CUPRA Formuła E Team

Do zespołu dołączyli wybitni kierowcy wyścigowi – Robin Frijns (Holandia) i Nico Müller (Szwajcaria). Udział w Formule E zapewni hiszpańskiej marce mnóstwo korzyści. Zarówno ABT, jak i CUPRA wzmocnią swoje wzajemne relacje jako główni partnerzy w zespole. Technologię układu napędowego dostarczy firma Mahindra Racing.

Do tej pory CUPRA współpracowała z firmą ABT przy rozgrywkach Extreme E, a obie marki są pionierami w kategorii wyścigów elektrycznych. ABT odniósł wielki sukces w Formule E z własnym zespołem, zaś CUPRA rozpoczęła swoją przygodę z elektrycznymi sportami motorowymi od prac nad modelem CUPRA e-Racer. Trwająca od kilku lat współpraca obu marek skupia się na wspólnej wizji odkrywania świata sportów motorowych na nowo dzięki elektryfikacji.

Dotychczasowe sukcesy w świecie elektrycznego motorsportu

Do tej pory marka z powodzeniem startowała w innych rozgrywkach motorsportowych. W Pucharze Świata FIA ETCR, pierwszych na świecie mistrzostwach całkowicie elektrycznych samochodów turystycznych, zespół zdobył podwójne mistrzostwo kierowców i producentów rok po roku – w 2021 i 2022 roku. W ostatnim sezonie wyścigów kierowcy drużyny CUPRA EKS zajęli wszystkie miejsca na podium w końcowej klasyfikacji rywalizacji.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *