Jakie samochody najczęściej sprzedawano w 2022 roku? Eksperci z Yanosik Autoplac zdradzają szczegóły!

Minął kolejny rok pełen wyzwań w polskim sektorze motoryzacyjnym. Na rynku wciąż odczuwalna była trudna dostępność nowych samochodów przy jednoczesnym wzroście zainteresowania zakupem aut z rynku wtórnego. Jak wyglądała sprzedaż używanych pojazdów w 2022 roku? Gdzie najchętniej w Polsce sprzedawano auta? W którym regionie można było najszybciej sprzedać używany samochód? Eksperci z Yanosik Autoplac odpowiadają!

Polski rynek motoryzacyjny w 2022 roku miał duże problemy z dostępnością aut

Sytuacja na polskim rynku pojazdów używanych w 2022 roku zmieniała się dynamicznie. Ogromny popyt na samochody używane momentami nie równał się podaży. Dealerzy musieli szukać różnych źródeł kupna pojazdów, które mogłyby uzupełniać katalog do dalszej odsprzedaży.

Większość aut zwykle sprowadzano z Niemiec, ale rosnąca inflacja u naszych zachodnich sąsiadów, wymusiła na sprzedawcach zmianę planów, gdyż wielu niemieckich kierowców postanowiło przełożyć wymianę starego auta na nowe na dogodniejszy moment.

W ubiegłym roku do Polski sprowadzono 772,3 tysiące samochodów używanych z zagranicy, co jest wynikiem o 17.8% mniejszym niż w 2021 roku. Sytuacji nie poprawiał fakt wydłużonych umów leasingowych i wynajmu długoterminowego w Polsce – przedsiębiorcy, z racji ograniczonej dostępności nowych pojazdów, musieli również zaplanować wymianę floty na później.

Jak dokładnie wyglądała sytuacja na rynku wtórnym w Polsce? Spytaliśmy ekspertów z Yanosik Autoplac, którzy podzielili się swoim raportem.

W których województwach najchętniej sprzedawano używane samochody w 2022 roku?

W Polsce na pierwszym miejscu województw, w których wystawiano najwięcej samochodów na sprzedaż, znalazło się woj. mazowieckie. Eksperci z Autoplac odnotowali ponad 20% udział tego regionu w całkowitej liczbie dodawanych ogłoszeń w serwisie. Zaledwie o 4% mniejszy wynik osiągnęło województwo wielkopolskie, a o niecałe 5% mniej twórcy serwisu odnotowali w województwie śląskim.

Top 5 województw z największą ilością ogłoszeń dodanych w Autoplac w 2022 roku

Eksperci podzielili się również informacją, w których polskich województwach najszybciej sprzedawano używany pojazd, wbrew pozorom, nie jest to województwo mazowieckie, w którym wystawiano najwięcej ogłoszeń.

Zweryfikowaliśmy najkrótszy cykl życia ogłoszenia sprzedaży samochodu używanego w Autoplac w ciągu całego roku w każdym z polskich województw. Zgodnie z naszymi danymi, w województwie dolnośląskim sprzedawcy najszybciej dokonywali transakcji, a oferty przez nich dodawane znajdowały się w naszym serwisie średnio przez 31 dni. – tłumaczy Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Top 5 województw z najkrótszym cyklem życia ogłoszenia dodanego w Autoplac w 2022 roku

Samochody z jakim typem nadwozia sprzedawano najczęściej na rynku wtórnym w 2022 roku?

Kombi podbijało serca zmotoryzowanych Polaków w latach 90-tych, duże, praktyczne i oferujące wiele udogodnień. Świetnie sprawdzało się w większych rodzinach i w firmach. Obecnie kombi, pomimo dużej zauważalności na polskich drogach, już nie jest numerem jeden wśród najchętniej wybieranych typów nadwozia.

Już dwa lata temu do Polski dotarła fala zainteresowania zakupem SUV-ów i crossoverów. Polacy pokochali ten rodzaj nadwozia ze względu na dość uniwersalną naturę. To, co jest najbardziej doceniane w SUV-ach, to choćby duży prześwit, często napęd 4×4 oraz wysoki komfort w czasie jazdy. Te zalety przebiły wyższe koszty utrzymania, które wynikają choćby z bardziej paliwożernych silników.

Ilość ofert dodanych w Autoplac w 2022 roku według typów nadwozia

W minionym roku odnotowaliśmy najwięcej ogłoszeń sprzedaży SUV-ów oraz hatchbacków – te stanowiły ponad 40% wszystkich ofert. Niemniej nie zabrakło również ogłoszeń sprzedaży kombi i sedanów, które straciły na zainteresowaniu Polaków, na rzecz nowoczesnych SUV-ów. Taka tendencja pojawiła się na rynku nowych samochodów już dwa lata temu, a w 2022 roku wciąż była zauważalna na rynku wtórnym. Znacznie mniej ogłoszeń dotyczyło Vanów, minivanów oraz coupe, w naszym serwisie wszystkie wymienione stanowiły około 9% wszystkich ofert – mówi Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Diesel był zagrożony wejściem w życie eko-stref, ale w Polsce wciąż ma się dobrze

Silniki diesla w Polsce miały już wkrótce odejść do lamusa, głównie za sprawą nowych regulacji Unii Europejskiej i wprowadzeniu stref czystego transportu w większych miastach. Sytuacja jednak prezentuje się zupełnie inaczej, polscy kierowcy wciąż chętnie wybierają diesla, nawet w świetle rosnących cen na stacjach benzynowych. O zielonych strefach również niewiele wiadomo, jedynie Kraków planuje ich wprowadzenie.

Rozkład ilości ogłoszeń w Autoplac w 2022 roku według rodzaju paliwa

W serwisie Autoplac największą liczbę ogłoszeń sprzedaży używanych pojazdów z podziałem na rodzaj paliwa, stanowiły mimo wszystko auta benzynowe (51,75%), ale tuż za nimi znalazł się diesel (38,99%), trzecie miejsce zajęła hybryda (3,71%), która stała się popularniejsza niż LPG (2,51%).

Coraz mniej producentów samochodowych decyduje się na montaż instalacji LPG w pojazdach. Na popularności zyskują obecnie auta elektryczne i hybrydy, które można coraz częściej spotkać na polskich drogach. I coraz więcej dużych marek samochodowych, w skali globalnej, rozwija swoje portfolio o nowoczesne modele samochodów elektrycznych i hybrydowych. W Polsce, mimo tego, że litr autogazu wciąż kosztuje o połowę mniej niż litr benzyny, kierowcy tracą zainteresowanie tym rodzajem paliwa. Sytuacji nie pomogły również informacje w mediach o tym, że w obecnym roku może dojść problemów z dostawami tego paliwa, co powoduje chwilowe braki na stacjach – komentuje Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Nowsze auta w 2022 podbiły rynek wtórny

W 2022 roku Polacy szukali nowszych samochodów używanych. Chcieli kupić auta, które posłużyłyby jeszcze przez kilka następnych lat, zwłaszcza w dobie ograniczeń z dostępnością nowych pojazdów. Ten trend również zauważyli eksperci z Autoplac. Wśród ogłoszeń w serwisie w 2022 roku dominowały oferty obejmujące modele pojazdów w wieku od 2 do 6 lat.

Struktura wieku pojazdów wystawionych w Autoplac w 2022 roku

Zmieniły się również przedziały cenowe w ogłoszeniach motoryzacyjnych. Jeszcze do 2020 roku najpopularniejszym przedziałem cenowym było od 10 do 20 tysięcy złotych, obecnie jest to już od 10 do 50 tysięcy złotych. Samochody zdrożały, zarówno te nowe z salonu, jak i te na rynku wtórnym.

Przedział cenowy ofert nieuszkodzonych pojazdów w Autoplac w 2022 roku

Oczywiście jest to efektem aktualnych wydarzeń na świecie, rosnącej inflacji i ograniczonej dostępności samochodów. Rosnące ceny używanych pojazdów nie odstraszają jednak kupców, którzy w pełni świadomie podejmują teraz decyzje o zakupie auta, z góry zakładając, że będzie ono użytkowane znacznie dłużej. W dobie obecnych wysokich cen nowych samochodów od producenta klienci preferują zakup używanego pojazdu od osoby prywatnej lub dealera – mówi Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Szacuje się, że ten rok przyniesie kolejne zmiany w sektorze motoryzacyjnym, pojawi się więcej nowych samochodów, co także przełoży się na rynek wtórny. Jeśli przedsiębiorcy zaczną wymieniać swoje pojazdy na nowsze, to rynek pojazdów używanych zyska kolejne modele do odsprzedaży.

Według prognoz nie ma co spodziewać się gwałtownych spadków cen samochodów, ale nie powinniśmy mieć już do czynienia z podwyżkami. To dobra wiadomość dla wszystkich planujących zakup auta w 2023 roku.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *