Kobiety CUPRY w historii motorsportu

  • W świecie motorsportu kobiety coraz mocniej zaznaczają swoją obecność. Od rajdów terenowych po wyścigi Formuły F1 – płeć żeńska od początku XX. wieku wpisuje się w historię zawodów motorowych.
  • Marka CUPRA od lat wspiera kobiety angażujące się w dziedzinie motorsportu. Przedstawicielki płci żeńskiej brały udział m.in. w zawodach z cyklu TCR wraz z zespołem Cupra Racing. Aktualnie obecność kobiet jest szczególnie widoczna w wyścigach Extreme E.
  • Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet, przybliżamy sylwetki Jutty Kleinschmidt, Klary Andersson i Claudii Hürtgen – kobiet, które w szczególny sposób przyczyniają się do tworzenia historii marki CUPRA w motorsporcie.

Historia obecności kobiet w sporcie motorowym sięga początków XX. wieku. Przez ten czas zmieniły one oblicze wielu dyscyplin motorsportu. Hiszpańska marka CUPRA, pomimo tego, że jest ona dość młoda na rynku, sukcesywnie angażuje kobiety w sportową rywalizację. Osiągnięcia i umiejętności płci żeńskiej są stawiane na równi z męską. Jednym z przykładów jest udział zawodniczek w wyścigach Extreme E, których założeniem jest udział drużyny składającej się zarówno z kobiet, jak i mężczyzn. Od inauguracji cyklu zawodów mijają już 2 lata, a od tego czasu grono kierowczyń zasiliły: Claudia Hürtgen, Jutta Kleinschmidt i Klara Andersson.

Płeć żeńska w zespole Cupra Racing

Jeszcze przed powstaniem zawodów z cyklu Extreme E, kobiety miały swój wkład w historii motorsportu marki CUPRA. W wyścigach TCR w drużynie Cupra Racing w 2018 roku wzięły udział Alba Cano Ramirez oraz motocyklowa królowa Dakaru, Laia Sanz. Rok później pochodząca z Malagi Ramirez została pierwszą kobietą, która zdobyła tytuł mistrzyni TCR w zawodach Campeonato de España Resistencia na hiszpańskim torze wyścigowym Circuit de Barcelona-Catalunya. W historii wyścigów z serii 24H Touring Car Endurance Series (TCR) ścigała się różnymi modelami stworzonymi przez dział Cupra Racing. Były to m.in. Cupra Leon Competición TCR oraz Seat Leon TCR V2 DSG.

Kobiety w historii zawodów Extreme E

Claudia Hürtgen jest jedną z najpopularniejszych niemieckich zawodniczek w świecie motorsportu. Swoją karierę rozpoczęła na torach kartingowych, szybko jednak przeniosła się do niemieckiej Formuły 3. Obrażenia jakich doznała podczas wyścigu w Monako w 1993 roku uniemożliwiły jej samodzielne starty w zawodach. Po dwóch latach wróciła do rywalizacji, zdobywając mistrzostwo Austrii w wyścigach samochodów sportowych. W 2005 roku Hürtgen zdobyła mistrzostwo w zawodach VLN – została kolejną kobiecą mistrzynią po Sabine Schmitz w 1998 roku. Niemiecka kierowczyni z powodzeniem brała również udział w wyścigach 24-godzinnych – odniosła zwycięstwo w Dubaju, a w klasyfikacji generalnej Spa 24 Hours była na drugim miejscu. W 2021 roku uzupełniła drużynę ABT CUPRA XE, dołączając do Mattiasa Ekströma w wyścigach z cyklu Extreme E.

W tym samym sezonie, początkowo jako zawodniczka rezerwowa, a następnie jako pełnoprawna kierowczyni zespołu ABT CUPRA XE, swój debiut w zawodach zaliczyła utytułowana Jutta Kleinschmidt. Swoją przygodę z motorsportem rozpoczęła od motocyklów, by w 1994 roku przenieść się do kokpitu samochodu. Zarówno w kategoriach motocyklowych, jak i samochodowych może pochwalić się licznymi osiągnięciami. W świecie motorsportu i poza nim Niemka najbardziej kojarzona jest ze zwycięstwa w Rajdzie Paryż-Dakar w 2001 roku w parze z Andreasem Schulzem. To do tej pory jedyna kobieta, która wygrała ten prestiżowy wyścig w kategorii samochodów, wpisując się w ten sposób na zawsze do historii zawodów motorowych. Poza triumfem w 2001 roku udało jej się jeszcze dwukrotnie stanąć na podium – w 1999 (3. miejsce) i 2002 roku (2. miejsce). W 2013 roku otrzymała tytuł z rąk Międzynarodowej Federacji Motocyklowej FIM za zasługi dla sportów motocyklowych.

Podczas ostatniego sezonu zawodów Extreme E do drużyny CUPRY dołączyła 23-letnia Szwedka Klara Andersson. Miłość do motorsportu ma we krwi – jej starsza siostra Magda jest zwyciężczynią Mistrzostw Europy FIA w rallycrossie. Klara, podobnie jak Claudia Hürtgen swoją przygodę z motorsportem rozpoczynała od kartingu, a w 2018 roku postanowiła wziąć udział w zawodach rallycrossowych. Zajęła drugie miejsce podczas debiutanckiego występu w Mistrzostwach Szwecji w Rallycrossie w 2020 roku w kategorii juniorów. Rok później, w swoim pierwszym sezonie w klasie seniorskiej SM 2150 zdobyła główny tytuł, stając do rywalizacji z ponad 50 innymi zawodnikami. W wyścigach Extreme E w swoim debiutanckim występie podczas zawodów Copper X-Prix w Chile stanęła na trzecim miejscu podium, z doświadczonym i utytułowanym Nasserem Al-Attiyah u boku.

Jak pokazuje dotychczasowa historia, marka CUPRA na przestrzeni lat stawiała na udział kobiet w wymagającym wyjątkowych umiejętności i determinacji sporcie. Drużynę spod znaku CUPRY zasiliły utytułowane mistrzynie, jak Jutta Kleinschmidt i Claudia Hürtgen. Swoją szansę dostała również utalentowana młoda Klara Andersson. Dzięki niezwykłemu uporowi i pasji do motoryzacji i motorsportu, zawodniczkom udaje się przetrzeć szlaki dla przyszłych kierowczyń.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *