Kogo uważamy za niebezpiecznego na drodze?

41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze. Potwierdzają to policyjne statystyki. Wśród osób w wieku 18-24 lata wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji jest najwyższy w porównaniu do pozostałych grup wiekowych. Ta sama grupa respondentów wskazała, że to kierowcy BMW są najbardziej niebezpieczni na drodze. 

Uczestników badania zapytano, których kierowców i właścicieli jakich marek, najbardziej obawiają się na drodze. Ponadto eksperci rankomat.pl na podstawie policyjnych statystyk przeanalizowali, kto najczęściej powoduje wypadki drogowe w Polsce. 

Młodzi kierowcy najniebezpieczniejsi w badaniu i policyjnych statystykach 

41% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez porównywarkę uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze. Z kolei 37% ankietowanych uważa, że najniebezpieczniejszymi kierowcami są seniorzy. Natomiast 36% badanych sądzi, że niebezpieczni są niedoświadczeni kierowcy. Piesi znaleźli się na czwartym miejscu z wynikiem 34%. 

 Z policyjnych statystyk również wynika, że najniebezpieczniejsi na drodze są młodzi kierowcy. Wśród osób w grupie wiekowej 18-24 lata wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji wynosi 13,77. Tymczasem jest znacznie niższy w starszych grupach kierowców – odpowiednio 7,85 (25-39 lat), 5,46 (40-59 lat) i 3,49 (powyżej 60 lat). 

73,1% sprawców wypadków drogowych w Polsce stanowią właściciele samochodów osobowych. Na kolejnych miejscach znajdują się posiadacze ciężarówek (9,6%), rowerzyści (5,9%), motocykliści (4,3%), użytkownicy motorowerów (1,9%) i kierowcy autobusów (1,3%). 

Kierowcy BMW najbardziej niebezpieczni na drodze 

Według 73% ankietowanych w badaniu rankomat.pl najbardziej niebezpieczni na drodze są kierowcy BMW. Za groźne respondenci uważają również Audi (34%) i Volkswagena (11%). Jednak 8% badanych nie wiąże niebezpieczeństwa z żadną konkretną marką. 

W pierwszych trzech miesiącach 2023 r. osoby z grupy wiekowej 18-24 lata najczęściej ubezpieczyły w multiporównywarce rankomat.pl samochody marki Audi (12%), Volkswagen (11,8%) oraz BMW (11,4%). 

Młodzi i niedoświadczeni kierowcy często kupują używane modele Audi i BMW, ponieważ chcą mieć szybki i sportowy samochód. To może wpływać na postrzeganie marki, skoro dane policyjne potwierdzają, że to właśnie najmłodsi kierowcy powodują największe zagrożenie na drogach. – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych multiporównywarki rankomat.pl. 

Odzwierciedlenie statystyk widać także w cenach OC. Statystycznie to najmłodsi kierowcy płacą najwięcej za OC. W 2022 roku 18-latkowie płacili średnio 1945 zł, a 60-latkowie 435 zł. Zakładając, że młodzi chętniej sięgają po BMW i Audi, nie dziwi wyższa średnia składka dla właścicieli tych marek. 

***
Badanie na zlecenie rankomat.pl zostało przeprowadzone przez Wavemaker w lutym 2023 r. na ogólnopolskiej grupie 1033 osób.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *