rower elektryczny
Ciekawostki

Polacy coraz chętniej wybierają miejskie pojazdy elektryczne

Polacy są coraz bardziej świadomi wpływu na środowisko i szukają ekologicznych rozwiązań na podróżowanie.

Alternatywne środki transportu cieszą się coraz ogromną popularnością, nie tylko w Dzień bez Samochodu, obchodzony na całym świecie 22 września. Jak wskazuje Alpay Güner prezes MediaMarktSaturn Polska, konsumenci coraz częściej kierują się troską o planetę przy wyborze produktów.

Światowy Dzień bez Samochodu jest najlepszą okazją do wypróbowania innych środków transportu. Wyniki sprzedażowe MediaMarkt pokazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z rozwiązań alternatywnych do samochodów. Od wielu sezonów marka odnotowuje dynamicznie rosnącą sprzedaż elektrycznych deskorolek, hulajnóg i rowerów. Te ostatnie można wypróbować w ramach jazd testowych w wybranych sklepach sieci.

W MediaMarkt od lat kierujemy się w naszych działaniach ideą zrównoważonego rozwoju, co przekłada się również na asortyment naszych sklepów. Z radością obserwujemy także rosnącą troskę konsumentów o  środowisko, która ma coraz większy wpływ na ich decyzje zakupowe – zauważa Alpay Güner, prezes MediaMarktSaturn Polska.

Warto pamiętać, że każda, nawet najmniejsza zmiana przynosi pozytywne korzyści dla planety. Jak wskazują badania, samochód, którym podróżuje średnio 1,3 osoby emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, a autobus, którym jedzie średnio 80 osób – tylko 11 g/km. Hulajnogi i rowery elektryczne uzyskują wyniki nawet 10 razy  niższe niż pojazdy samochodowe. Pomimo zmiennych warunków pogodowych, dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, w Polsce możemy z nich korzystać nawet przez ¾ roku.

MediaMarktSaturn Polska
press box

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *