Przygotuj motocykl na nowy sezon

motocykl na sezon

Exide Technologies udziela kilku wskazówek, z myślą o tym, by pomóc użytkownikom motocykli i profesjonalistom przygotować się na sezon 2021. Porady te dotyczą przygotowania sprzedawców do spełnienia wymogów wynikających z nowych regulacji UE w zakresie sprzedaży pojemników z elektrolitem.

Nowe przepisy UE dotyczące sprzedaży pojemników z elektrolitem

1 lutego 2021 weszło w życie rozporządzenie 2019/1148, dotyczące sprzedaży i użytkowania prekursorów materiałów wybuchowych, które wpływa na sprzedaż akumulatorów do motocykli, zakazując sprzedaży pojemników z elektrolitem klientom końcowym. Od tej pory sprzedawcy detaliczni nie mogą sprzedawać klientom pojemników z elektrolitem dołączonych do akumulatorów suchoładowanych – zanim taki akumulator trafi do nabywcy, musi zostać napełniony elektrolitem przez sprzedawcę.

Regulacjom tym nie podlega sprzedaż B2B, np. do hurtowników i właścicieli warsztatów, jednak każda jednostka biznesowa jest zobowiązana przekazywać te informacje do punktów sprzedaży, do których dostarcza swoje akumulatory. Środkiem komunikacji może być list przewozowy lub faktura z informacją o przepisach, a także odpowiednia naklejka i oznaczenia na opakowaniu.

Opakowania suchoładowanych akumulatorów Exide zostaną zaktualizowane o następującą informację: „To jest akumulator suchoładowany dostarczany w zestawie z pojemnikami z elektrolitem. Sprzedaż elektrolitu klientowi końcowemu jest zakazana przepisem UE 2019/1148. Akumulatory suchoładowane należy napełnić elektrolitem przed przekazaniem ich klientowi końcowemu”. Taka informacja znajduje się również we wszystkich dokumentach technicznych dotyczących akumulatorów objętych przepisem, a także na fakturach.

Jeśli akumulator jest fabrycznie napełniony elektrolitem, elektrolit jest uznawany za część akumulatora i nie podlega rozporządzeniu 2019/1148.

Zarządzanie zapasem

Exide zaleca sprzedawcom detalicznym przechowywanie akumulatorów w chłodnym (0-25°C), suchym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu, zabezpieczonym przed iskrami i mrozem. Należy stosować odpowiedni system zarządzania zapasem, taki jak first-in first-out (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), by zminimalizować czas przechowywania akumulatora w magazynie. Duże znaczenie ma również regularna kontrola napięcia, szczególnie w przypadku akumulatorów GEL i AGM Ready.

Wskazówki dotyczące ładowania

Akumulatory kwasowo-ołowiowe powinny zostać doładowane, gdy ich napięcie spadnie poniżej 12,45V (lub 6,2V w przypadku akumulatorów 6V), a akumulatory litowo-jonowe – gdy napięcie spadnie poniżej 12,9V. Dla najlepszych efektów do ładowania akumulatora litowo-jonowego należy użyć prostownika Exide 12/2,
a w przypadku innych technologii akumulatorów, skorzystać z prostownika Exide 12/5,5. Należy unikać ognia i iskier oraz zapewnić dobrą wentylację w trakcie ładowania i po jego zakończeniu. Po ładowaniu zaleca się odstawienie akumulatora na co najmniej
12 godzin.

Obsługa

Exide zaleca sprawdzenie kabli, klem i innych części akumulatora pod kątem poluzowania i uszkodzeń, a także oczyszczenie biegunów i klem oraz – w razie konieczności – nałożenie na nie smaru. W przypadku akumulatora typu Conventional należy sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest on za niski, uzupełnić poziom elektrolitu wodą destylowaną. Zawsze trzeba się upewnić, czy otwór odgazowujący nie jest uszkodzony lub zapchany.

Wybór odpowiedniego akumulatora do motocykla

Exide posiada wiodącą na rynku ofertę akumulatorów do motocykli i pojazdów sportowych, która obejmuje gamy Li-Ion, GEL, AGM Ready, AGM i Conventional. Wszystkie produkty spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i wydajności. Wyszukiwarka akumulatorów Exide Battery Finder (https://www.exidegroup.com/pl/pl/brand/exide) to narzędzie, które znacznie ułatwia dobranie najbardziej odpowiedniego akumulatora do Twojego pojazdu, niezależnie od tego, czy jest to skuter, ścigacz, czy jakikolwiek inny typ.

Exide Li-Ion charakteryzuje się ultralekką konstrukcją, która wpływa na redukcję masy motocykla, umożliwiając większe przyspieszenie i lepszą wydajność. Bardzo niski stopień samorozładowania tego akumulatora czyni z niego niezawodny produkt do rozruchu silnika po długich okresach przestoju.

Exide GEL to idealny wybór do motocykli klasy premium, zaprojektowany tak, by zapewnić zasilanie dla bogatego wyposażenia elektrycznego o dużym zapotrzebowaniu na energię, np. sprzętu audio, systemu GPS, dodatkowych świateł i systemów ogrzewania. Jest całkowicie zabezpieczony przed wyciekiem elektrolitu, szczelny i wysoce odporny na wibracje. Odporność na głębokie rozładowania sprawia, że akumulator ten sprawdza się podczas długich okresów przechowywania i przy użyciu sezonowym. Technologia Gel została wynaleziona przez Exide.

Exide AGM Ready zapewnia maksymalną moc i jest prosty w obsłudze – to produkt typu „zainstaluj i zapomnij”. Oferuje niezrównaną wydajność i doskonałą moc rozruchową w każdych warunkach pogodowych, dzięki czemu może być stosowany także w skuterach wodnych. Doskonale pokrywa zapotrzebowanie dużej części parku pojazdów, obejmując zastosowania do wielu typów motocykli.

Exide AGM imponuje swą niezawodnością i trwałością. Wymaga wstępnego napełnienia elektrolitem, aby rozpocząć działanie, co musi zostać zrobione przez sprzedawcę. Od tego momentu jest w pełni bezobsługowy. Wykonany został w technologii AGM i pasuje do większości zastosowań, w tym do skuterów wysokiej klasy.

Exide Conventional to produkt idealny dla miłośników motocykli, którzy wymagają niezawodności i pewnego startu, a jednocześnie poszukują jakościowego produktu w przystępnej cenie. W zestawie z akumulatorem znajduje się pojemnik z elektrolitem do pierwszego napełnienia, które leży po stronie sprzedawcy.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *