Przyszłość projektowania nowych modeli CUPRA

Zespół projektowy CUPRA na nowo interpretuje wygląd zewnętrzny swoich pojazdów. Nacisk w projektowaniu położono na zrównoważony rozwój i technologię, które definiują nowe wnętrza samochodów marki. Dyrektor ds. designu CUPRA Jorge Diez zdradza kluczowe cechy konstrukcyjne przyszłych zelektryfikowanych modeli marki, takich jak niedawno zaprezentowane nowości: UrbanRebel, Tavascan i Terramar.

Modele marki CUPRA, Formentor i Born, zostały nagrodzone prestiżową Złotą Kierownicą w 2021 roku, jednym z najważniejszych wyróżnień w branży motoryzacyjnej. 7 czerwca CUPRA zaprezentowała w Terramar (Sitges) swoje zelektryfikowane modele przyszłości, wykazując silne zaangażowanie w innowacyjne wzornictwo. Jorge Diez, dyrektor ds. Designu CUPRA podkreśla, że fascynacja autami marki to proces, który zaczyna się w mózgu, podczas którego uwalniany jest szereg substancji chemicznych takich jak dopamina, oksytocyna i adrenalina. Zdaniem naukowców trwa on 7 sekund.

– Projektowanie przyszłości to spektakularna podróż. Naszym nadrzędnym celem jest rozkochanie ludzi w naszych samochodach, tworząc wyjątkowe wrażenia wizualne. Niekoniecznie chcemy przemawiać do wszystkich, ale chcemy, aby ludzie zakochali się w naszych samochodach – mówi Jorge Diez.

Charakter i determinacja

Przyszły design marki opiera się na filozofii zdefiniowanej przez silny charakter, widoczny w kształtach i proporcjach nowych modeli.

– Determinacja jest bardzo ważna w projektowaniu przyszłych modeli CUPRY. Jednym z obszarów, w którym wyraźnie wyróżnia się nasza filozofia projektowania, jest przód samochodu, gdzie odtworzyliśmy linie nawiązujące do sylwetki rekina – mówi Jorge. – Kolejną istotną zmianą w przyszłych modelach będą nowe trójkątne reflektory, które nadadzą CUPRZE nowy wygląd. Nasze modele będą natychmiast rozpoznawalne na drodze.

Cechą charakterystyczną w nowych modelach będą bardzo wyraźnie zarysowane linie boczne, które w koncepcji projektantów mają sprawiać wrażenie „pchnięcia do przodu”. Kokpity przyszłych samochodów, w tym modeli UrbanRebel, Tavascan i Terramar, zaprojektowane zgodnie z tą koncepcją, pojawią się na rynku w nadchodzących latach.

– Zabiegi wizualne, którym poddajemy nasze samochody na etapie projektowania mają za zadanie zwiększenie poczucia ruchu, nawet podczas postoju auta. Z kolei prace nad kokpitem pozwoliły uzyskać przestrzeń podobną do kadłuba statku. Daje to również wizualne poczucie dynamiki i nawiązuje do sportowych osiągów naszych modeli – mówi Jorge.

Wnętrze dla ludzi kochających jazdę

Wszystkie elementy wnętrza nowych modeli CUPRY zostały zaprojektowane z myślą o kierowcy. Zrównoważony rozwój jest również istotną częścią w projektowaniu i budowaniu nowych wnętrz, z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu i zastosowaniem nowych technik, takich jak projektowanie parametryczne i drukowanie 3D.

– Siedzenie za kierownicą przyszłych modeli ma być zmysłowym doświadczeniem, w którym wszystko będzie koncentrowało się na przyjemności z jazdy. Technologia i zrównoważony rozwój idą w parze, a wszystko to ma na celu generowanie natychmiastowych emocji – podsumowuje Jorge.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *