Technologia

Przyszłość projektowania nowych modeli CUPRA

Zespół projektowy CUPRA na nowo interpretuje wygląd zewnętrzny swoich pojazdów. Nacisk w projektowaniu położono na zrównoważony rozwój i technologię, które definiują nowe wnętrza samochodów marki. Dyrektor ds. designu CUPRA Jorge Diez zdradza kluczowe cechy konstrukcyjne przyszłych zelektryfikowanych modeli marki, takich jak niedawno zaprezentowane nowości: UrbanRebel, Tavascan i Terramar.

Modele marki CUPRA, Formentor i Born, zostały nagrodzone prestiżową Złotą Kierownicą w 2021 roku, jednym z najważniejszych wyróżnień w branży motoryzacyjnej. 7 czerwca CUPRA zaprezentowała w Terramar (Sitges) swoje zelektryfikowane modele przyszłości, wykazując silne zaangażowanie w innowacyjne wzornictwo. Jorge Diez, dyrektor ds. Designu CUPRA podkreśla, że fascynacja autami marki to proces, który zaczyna się w mózgu, podczas którego uwalniany jest szereg substancji chemicznych takich jak dopamina, oksytocyna i adrenalina. Zdaniem naukowców trwa on 7 sekund.

– Projektowanie przyszłości to spektakularna podróż. Naszym nadrzędnym celem jest rozkochanie ludzi w naszych samochodach, tworząc wyjątkowe wrażenia wizualne. Niekoniecznie chcemy przemawiać do wszystkich, ale chcemy, aby ludzie zakochali się w naszych samochodach – mówi Jorge Diez.

Charakter i determinacja

Przyszły design marki opiera się na filozofii zdefiniowanej przez silny charakter, widoczny w kształtach i proporcjach nowych modeli.

– Determinacja jest bardzo ważna w projektowaniu przyszłych modeli CUPRY. Jednym z obszarów, w którym wyraźnie wyróżnia się nasza filozofia projektowania, jest przód samochodu, gdzie odtworzyliśmy linie nawiązujące do sylwetki rekina – mówi Jorge. – Kolejną istotną zmianą w przyszłych modelach będą nowe trójkątne reflektory, które nadadzą CUPRZE nowy wygląd. Nasze modele będą natychmiast rozpoznawalne na drodze.

Cechą charakterystyczną w nowych modelach będą bardzo wyraźnie zarysowane linie boczne, które w koncepcji projektantów mają sprawiać wrażenie „pchnięcia do przodu”. Kokpity przyszłych samochodów, w tym modeli UrbanRebel, Tavascan i Terramar, zaprojektowane zgodnie z tą koncepcją, pojawią się na rynku w nadchodzących latach.

– Zabiegi wizualne, którym poddajemy nasze samochody na etapie projektowania mają za zadanie zwiększenie poczucia ruchu, nawet podczas postoju auta. Z kolei prace nad kokpitem pozwoliły uzyskać przestrzeń podobną do kadłuba statku. Daje to również wizualne poczucie dynamiki i nawiązuje do sportowych osiągów naszych modeli – mówi Jorge.

Wnętrze dla ludzi kochających jazdę

Wszystkie elementy wnętrza nowych modeli CUPRY zostały zaprojektowane z myślą o kierowcy. Zrównoważony rozwój jest również istotną częścią w projektowaniu i budowaniu nowych wnętrz, z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu i zastosowaniem nowych technik, takich jak projektowanie parametryczne i drukowanie 3D.

– Siedzenie za kierownicą przyszłych modeli ma być zmysłowym doświadczeniem, w którym wszystko będzie koncentrowało się na przyjemności z jazdy. Technologia i zrównoważony rozwój idą w parze, a wszystko to ma na celu generowanie natychmiastowych emocji – podsumowuje Jorge.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *