Relokacje i przemieszczanie maszyn

Relokacje i przemieszczanie maszyn

Żadna budowa nie może się obyć bez ciężkiego sprzętu budowlanego, takiego jak dźwigi, koparki, spychacze czy równiarki. Przewóz maszyn budowlanych bywa trudny z uwagi na specyficzną budowę, duże gabaryty i ogromną wagę. Jak zorganizować transport, żeby duża maszyna bezpiecznie dotarła na miejsce?

Organizując transport maszyn i planując załadunek musimy pamiętać o wymaganiach prawnych w krajach przewozu i dopuszczalnych parametrach transportu. W przypadku transportu maszyn przekraczających dopuszczalne przepisami wymiary, wybieramy przewoźnika, najlepiej takiego, który posiada odpowiednie doświadczenie i właściwe ubezpieczenie oraz odpowiedniej kategorii zezwolenia. W określonych przypadkach konieczne jest skorzystanie w trakcie transportu z pilota. Doświadczenie spedytora w tym wypadku jest nieocenione, ponieważ spedytor nie tylko ma dostęp do dużego grona sprawdzonych przewoźników,  ale  ma również niezbędną wiedzę specjalistyczną i doświadczenie w organizowaniu transportu maszyn i realizacji zleceń.

Transport ciężkiego sprzętu budowlanego wymaga uwagi i przede wszystkim odpowiedniego przygotowania. Niektóre maszyny mogą się przemieszczać same – na kołach lub na gąsienicach, ale taki transport jest możliwy i opłacalny tylko na niewielkich dystansach. Kiedy trasy są dłuższe lub gdy sprzęt nie ma kół, trzeba go przewieźć na specjalnej przyczepie do transportu maszyn budowlanych. Podczas takiego przewozu najważniejsze jest poprawne załadowanie i zamocowanie maszyny. Sprzęty budowlane mocuje się na przyczepach transportujących przy użyciu specjalnych łańcuchów lub pasów transportowych i wykorzystuje dodatkowo kliny pod koła, a także blokady uniemożliwiające przemieszczanie się ładunku. Do załadunku maszyn budowlanych używa się różnego rodzaju wciągarki i HDS-y, ale sam transport wymaga czasami wykorzystania przyczepy niskopodwoziowej z odpowiednim najazdem. Trzeba koniecznie przestrzegać wszystkich przepisów bezpieczeństwa – sprawdzić rzeczywistą wagę maszyny i upewnić się, że nie będzie wywierała zbyt dużego nacisku na osie oraz umieścić ją na pojeździe tak, by nie wystawała dalej niż 2 metry za naczepę i dalej niż 0,5 metra przed naczepę.

Organizując transport maszyn budowlanych czy maszyn rolniczych bardzo istotny jest dobór odpowiedniego samochodu ciężarowego do przewozu maszyny. Jak również sprawdzenie możliwości i warunków  w miejscach załadunku i rozładunku. Dobór właściwego środka transportu, w szczególności w przypadku specjalistycznego sprzętu, wymaga przeanalizowania trasy przewozu i specyfiki maszyny. Przy wyborze najbardziej optymalnego rozwiązania należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim rodzaj i typ maszyny, ciężar, wymiary. Kluczowe są obowiązujące przepisy w krajach załadunku i rozładunku, dopuszczalne wymiary i masa całkowitą pojazdów ciężarowych. W przypadku maszyn przekraczających dopuszczalne wymiary najlepszym rozwiązaniem jest transport maszyn niskopodwoziowy. Sprawdzi się platforma, semi z najazdami lub bez, tiefbett ( P.S. ważne by wybrać przewoźnika, który ma zezwolenia właściwej kategorii). Wiele z maszyn rolniczych i maszyn budowlanych o standardowych wymiarach nie wymaga transportu niskopodwoziowego. Taka maszyna nadaje się do przewozu standardowymi naczepami np. platformą, firanką, plandeką lub megą.

Niektóre maszyny należy przed transportem rozmontować, co zmniejszy ich wymiary i ułatwi przewiezienie. Demontażowi może podlegać np. łyżka koparki, ale bez względu na rodzaj maszyny, w każdym przypadku zdemontowane elementy trzeba dodatkowo zabezpieczyć. Do samego transportu konieczne jest wykorzystanie pojazdu z certyfikatem i systemów mocowań z homologacją.

Przewóz maszyn wymaga szczególnej uwagi i  wsparcia specjalizujących się w tym obszarze firm świadczących usługi spedycyjne i usługi transportowe.

W transporcie maszyn, nie znając gabarytów maszyny  i trasy przewozu jest bardzo trudno oszacować cenę za km. Duża różnorodność maszyn i urządzeń wymaga indywidualnego podejścia naszych Expertów do każdego zlecenia. Rolą spedytora jest doradzenie klientowi w wyborze najlepszego rozwiązania, które będzie dopasowane do wymagań zlecenia. Końcowa stawka transportu jest uzależniona od m.in. wymiarów maszyny, trasy przewozu, terminu realizacji, wagi maszyny.

Transport maszyn zwykle kojarzy się z dużymi odległościami, ale nie zawsze wymaga angażowania pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Dość częstymi zleceniami są te dotyczące przeniesienia maszyn lub całych linii produkcyjnych w obrębie tego samego zakładu. Wbrew pozorom tego typu operacje mogą być jednak równie skomplikowane co transfer wymagający pokonania setek kilometrów. Wewnętrzne relokacje maszyn przemysłowych zwykle stwarzają zupełnie inne problemy i przeszkody. Jednym z ważniejszych może być konieczność realizacji prac podczas normalnego funkcjonowania zakładu.

Znalezienie firmy, która przewiezie maszynę w korzystnej cenie, bywa trudne, bo trzeba się kontaktować z różnymi firmami, raz za razem przedstawiać sytuację, czekać na ustalenie wolnego terminu i wycenę transportu. Często zdarza się tak, że przewoźnika udaje się znaleźć dopiero po kontakcie z kilkoma lub nawet kilkunastoma firmami. Nie każdy podejmuje się przewozów maszyn, bo specyfikę takich transportów określają gabaryty i waga sprzętów.

Zwykle całym procesem zajmuje się jeden realizator – to rozwiązanie znacznie bardziej ekonomiczne, a przy tym bezpieczniejsze. Powierzając wyspecjalizowanej firmie kompleksowy przewóz maszyn przemysłowych, zleceniodawca może liczyć na dokładne rozplanowanie i sprawną realizację procesu. Jednocześnie jasna staje się kwestia odpowiedzialności za prawidłową realizację prac.

Ze względu na poziom skomplikowania oraz ryzyko, z jakim wiąże się transport maszyn ciężkich, wybór zajmującej się tym firmy powinien być poprzedzony dokładnym sprawdzeniem i porównaniem ofert oraz solidnymi przemyśleniami. Jest wiele firm zajmujących się relokacją i przemieszczaniem maszyn jak http://www.suda.com.pl/ (Warszawa).

Jak wygląda transport maszyny przemysłowej w kilku krokach? Najpierw maszynę podnosi się lewarkami, żeby ustawić ją na specjalnych rolkach. Rolki są blokowane, żeby jeździły tylko na wprost, co zapewnia bezpieczny i kontrolowany transport maszyny. Tylna rolka jest szersza, służy do kontrolowania toru jazdy. Następnie maszynę podpina się atestowaną liną do pojazdu transportującego (z reguły jest to wózek widłowy). Maszynę ciągnie się wózkiem widłowym do rampy przeładunkowej bądź w inne miejsce w fabryce, w którym ma stanąć. Gdy maszyna trafia na rampę, to za pomocą dźwigu załadowuje się ją na samochód transportowy. Maszynę podnosi się dźwigiem bezpośrednio z rolek. Ładunek jest przymocowywany pasami przez przewoźnika na czas transportu. Po dotarciu do miejsca docelowego maszynę ściąga się z paki na drewniane podkłady, następnie znów podstawia się rolki. Ostatecznie maszyna na rolkach wprowadzana jest do nowego „miejsca zamieszkania”.

Transport ponadnormatywny jest regulowany przez prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z przepisami, gdy ładunek przekracza określone wartości, jeśli chodzi o wymiary lub wagę, niezbędne jest uzyskanie zezwolenia jednej z siedmiu kategorii. Każda z nich odnosi się do nieco innych sytuacji. Na przykład kategorie I-II są stosowane w przypadku ładunków podzielnych, a kategorie III-VII udzielane są na przewóz towarów niepodzielnych. Dla rolników szczególnie istotna może być kategoria II, która jest wydawana przez starostę i dotyczy nienormatywnych pojazdów wolnobieżnych, ciągników rolniczych i przyczep o długości, wysokości, masie i nacisku osi nieprzekraczających dopuszczalnych norm, a także szerokości nie większej niż 3,5 m. Uzyskanie odpowiednich zezwoleń jest zatem jedną z istotnych kwestii.

Nawiązanie współpracy z profesjonalnym przewoźnikiem ma wiele zalet. Bardzo często dysponują oni okresowymi zezwoleniami na transport ponadnormatywny, a jeśli muszą o nie wystąpić, mają wiedzę jak tę kwestię załatwić szybko i sprawnie. 

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *