Relokacje i przemieszczanie maszyn
Ciekawostki

Relokacje i przemieszczanie maszyn

Żadna budowa nie może się obyć bez ciężkiego sprzętu budowlanego, takiego jak dźwigi, koparki, spychacze czy równiarki. Przewóz maszyn budowlanych bywa trudny z uwagi na specyficzną budowę, duże gabaryty i ogromną wagę. Jak zorganizować transport, żeby duża maszyna bezpiecznie dotarła na miejsce?

Organizując transport maszyn i planując załadunek musimy pamiętać o wymaganiach prawnych w krajach przewozu i dopuszczalnych parametrach transportu. W przypadku transportu maszyn przekraczających dopuszczalne przepisami wymiary, wybieramy przewoźnika, najlepiej takiego, który posiada odpowiednie doświadczenie i właściwe ubezpieczenie oraz odpowiedniej kategorii zezwolenia. W określonych przypadkach konieczne jest skorzystanie w trakcie transportu z pilota. Doświadczenie spedytora w tym wypadku jest nieocenione, ponieważ spedytor nie tylko ma dostęp do dużego grona sprawdzonych przewoźników,  ale  ma również niezbędną wiedzę specjalistyczną i doświadczenie w organizowaniu transportu maszyn i realizacji zleceń.

Transport ciężkiego sprzętu budowlanego wymaga uwagi i przede wszystkim odpowiedniego przygotowania. Niektóre maszyny mogą się przemieszczać same – na kołach lub na gąsienicach, ale taki transport jest możliwy i opłacalny tylko na niewielkich dystansach. Kiedy trasy są dłuższe lub gdy sprzęt nie ma kół, trzeba go przewieźć na specjalnej przyczepie do transportu maszyn budowlanych. Podczas takiego przewozu najważniejsze jest poprawne załadowanie i zamocowanie maszyny. Sprzęty budowlane mocuje się na przyczepach transportujących przy użyciu specjalnych łańcuchów lub pasów transportowych i wykorzystuje dodatkowo kliny pod koła, a także blokady uniemożliwiające przemieszczanie się ładunku. Do załadunku maszyn budowlanych używa się różnego rodzaju wciągarki i HDS-y, ale sam transport wymaga czasami wykorzystania przyczepy niskopodwoziowej z odpowiednim najazdem. Trzeba koniecznie przestrzegać wszystkich przepisów bezpieczeństwa – sprawdzić rzeczywistą wagę maszyny i upewnić się, że nie będzie wywierała zbyt dużego nacisku na osie oraz umieścić ją na pojeździe tak, by nie wystawała dalej niż 2 metry za naczepę i dalej niż 0,5 metra przed naczepę.

Organizując transport maszyn budowlanych czy maszyn rolniczych bardzo istotny jest dobór odpowiedniego samochodu ciężarowego do przewozu maszyny. Jak również sprawdzenie możliwości i warunków  w miejscach załadunku i rozładunku. Dobór właściwego środka transportu, w szczególności w przypadku specjalistycznego sprzętu, wymaga przeanalizowania trasy przewozu i specyfiki maszyny. Przy wyborze najbardziej optymalnego rozwiązania należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim rodzaj i typ maszyny, ciężar, wymiary. Kluczowe są obowiązujące przepisy w krajach załadunku i rozładunku, dopuszczalne wymiary i masa całkowitą pojazdów ciężarowych. W przypadku maszyn przekraczających dopuszczalne wymiary najlepszym rozwiązaniem jest transport maszyn niskopodwoziowy. Sprawdzi się platforma, semi z najazdami lub bez, tiefbett ( P.S. ważne by wybrać przewoźnika, który ma zezwolenia właściwej kategorii). Wiele z maszyn rolniczych i maszyn budowlanych o standardowych wymiarach nie wymaga transportu niskopodwoziowego. Taka maszyna nadaje się do przewozu standardowymi naczepami np. platformą, firanką, plandeką lub megą.

Niektóre maszyny należy przed transportem rozmontować, co zmniejszy ich wymiary i ułatwi przewiezienie. Demontażowi może podlegać np. łyżka koparki, ale bez względu na rodzaj maszyny, w każdym przypadku zdemontowane elementy trzeba dodatkowo zabezpieczyć. Do samego transportu konieczne jest wykorzystanie pojazdu z certyfikatem i systemów mocowań z homologacją.

Przewóz maszyn wymaga szczególnej uwagi i  wsparcia specjalizujących się w tym obszarze firm świadczących usługi spedycyjne i usługi transportowe.

W transporcie maszyn, nie znając gabarytów maszyny  i trasy przewozu jest bardzo trudno oszacować cenę za km. Duża różnorodność maszyn i urządzeń wymaga indywidualnego podejścia naszych Expertów do każdego zlecenia. Rolą spedytora jest doradzenie klientowi w wyborze najlepszego rozwiązania, które będzie dopasowane do wymagań zlecenia. Końcowa stawka transportu jest uzależniona od m.in. wymiarów maszyny, trasy przewozu, terminu realizacji, wagi maszyny.

Transport maszyn zwykle kojarzy się z dużymi odległościami, ale nie zawsze wymaga angażowania pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Dość częstymi zleceniami są te dotyczące przeniesienia maszyn lub całych linii produkcyjnych w obrębie tego samego zakładu. Wbrew pozorom tego typu operacje mogą być jednak równie skomplikowane co transfer wymagający pokonania setek kilometrów. Wewnętrzne relokacje maszyn przemysłowych zwykle stwarzają zupełnie inne problemy i przeszkody. Jednym z ważniejszych może być konieczność realizacji prac podczas normalnego funkcjonowania zakładu.

Znalezienie firmy, która przewiezie maszynę w korzystnej cenie, bywa trudne, bo trzeba się kontaktować z różnymi firmami, raz za razem przedstawiać sytuację, czekać na ustalenie wolnego terminu i wycenę transportu. Często zdarza się tak, że przewoźnika udaje się znaleźć dopiero po kontakcie z kilkoma lub nawet kilkunastoma firmami. Nie każdy podejmuje się przewozów maszyn, bo specyfikę takich transportów określają gabaryty i waga sprzętów.

Zwykle całym procesem zajmuje się jeden realizator – to rozwiązanie znacznie bardziej ekonomiczne, a przy tym bezpieczniejsze. Powierzając wyspecjalizowanej firmie kompleksowy przewóz maszyn przemysłowych, zleceniodawca może liczyć na dokładne rozplanowanie i sprawną realizację procesu. Jednocześnie jasna staje się kwestia odpowiedzialności za prawidłową realizację prac.

Ze względu na poziom skomplikowania oraz ryzyko, z jakim wiąże się transport maszyn ciężkich, wybór zajmującej się tym firmy powinien być poprzedzony dokładnym sprawdzeniem i porównaniem ofert oraz solidnymi przemyśleniami. Jest wiele firm zajmujących się relokacją i przemieszczaniem maszyn jak http://www.suda.com.pl/ (Warszawa) czy http://transport-pm.pl/ (Wrocław).

Jak wygląda transport maszyny przemysłowej w kilku krokach? Najpierw maszynę podnosi się lewarkami, żeby ustawić ją na specjalnych rolkach. Rolki są blokowane, żeby jeździły tylko na wprost, co zapewnia bezpieczny i kontrolowany transport maszyny. Tylna rolka jest szersza, służy do kontrolowania toru jazdy. Następnie maszynę podpina się atestowaną liną do pojazdu transportującego (z reguły jest to wózek widłowy). Maszynę ciągnie się wózkiem widłowym do rampy przeładunkowej bądź w inne miejsce w fabryce, w którym ma stanąć. Gdy maszyna trafia na rampę, to za pomocą dźwigu załadowuje się ją na samochód transportowy. Maszynę podnosi się dźwigiem bezpośrednio z rolek. Ładunek jest przymocowywany pasami przez przewoźnika na czas transportu. Po dotarciu do miejsca docelowego maszynę ściąga się z paki na drewniane podkłady, następnie znów podstawia się rolki. Ostatecznie maszyna na rolkach wprowadzana jest do nowego „miejsca zamieszkania”.

Transport ponadnormatywny jest regulowany przez prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z przepisami, gdy ładunek przekracza określone wartości, jeśli chodzi o wymiary lub wagę, niezbędne jest uzyskanie zezwolenia jednej z siedmiu kategorii. Każda z nich odnosi się do nieco innych sytuacji. Na przykład kategorie I-II są stosowane w przypadku ładunków podzielnych, a kategorie III-VII udzielane są na przewóz towarów niepodzielnych. Dla rolników szczególnie istotna może być kategoria II, która jest wydawana przez starostę i dotyczy nienormatywnych pojazdów wolnobieżnych, ciągników rolniczych i przyczep o długości, wysokości, masie i nacisku osi nieprzekraczających dopuszczalnych norm, a także szerokości nie większej niż 3,5 m. Uzyskanie odpowiednich zezwoleń jest zatem jedną z istotnych kwestii.

Nawiązanie współpracy z profesjonalnym przewoźnikiem ma wiele zalet. Bardzo często dysponują oni okresowymi zezwoleniami na transport ponadnormatywny, a jeśli muszą o nie wystąpić, mają wiedzę jak tę kwestię załatwić szybko i sprawnie. 

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *