SEAT MÓ – rozwiązania hiszpańskiej marki w zakresie miejskiej mobilności

SEAT w ramach rozwoju marki, sukcesywnie wzbogaca swoją ofertę o pojazdy elektromobilne i mikromobilne. Wśród nich znajdują się m.in. skutery elektryczne. Hiszpański producent do tej pory mógł pochwalić się dwoma modelami tego typu pojazdów – SEAT-em MÓ 125 i MÓ 125 Performance. Do obecnej gamy właśnie dołącza nowy SEAT MÓ 50, który na rynku europejskim pojawi się w pierwszym kwartale 2023 roku. Obecnie w Polsce w ramach SEAT MÓ dostępne są wyłącznie hulajnogi elektryczne.

SEAT MÓ, komórka hiszpańskiej marki, powstała w 2020 roku. Jej działalność opiera się na strategii rozwoju miejskiej mobilności ogłoszonej podczas City Expo World Congress w 2019 roku. W swojej ofercie ma wiele innowacyjnych rozwiązań, ale przede wszystkim stawia na hulajnogi oraz skutery elektryczne.

Prężnie rozwijający się dział SEAT-a po modelach skuterów SEAT MÓ 125 i MÓ 125 Performance prezentuje kolejny, trzeci pojazd – SEAT-a MÓ 50.Jego technologia oraz design zostały oparte na rozwiązaniach zastosowanych w poprzednim modelu, czyli MÓ 125. Skuter osiąga maksymalną moc 4 kW, natomiast pojemność silnika elektrycznego wynosi 50 cm3. Pojazd rozpędzi się maksymalnie do 45 km/h. W najnowszym modelu kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy. Zasięg pojazdu zwiększono do 172 km. Użytkownicy będą mieli również możliwość skorzystania z dedykowanej aplikacji na smartfony. Skuter na europejskie drogi wyjedzie w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Pojazd dla młodszych kierowców

Najnowszy pojazd powstał z myślą o młodych użytkownikach dróg[1]. SEAT MÓ 50 zachowuje wszystkie funkcje poprzednich modeli. Całkowicie elektryczny skuter wykorzystuje najlepszy w tym segmencie silnik elektryczny o mocy 4 kW i pojemności 50 cm3 oraz akumulator litowo-jonowy, który zapewnia zasięg do 172 km na jednym ładowaniu. W nowym modelu zwiększono również ilość miejsca na dwa kaski, przestrzeń bagażową oraz ulepszono poziom łączności.

Kierowcy będą mieli do wyboru trzy tryby jazdy: City, Sport i Eco. Dostępny będzie również bieg wsteczny, ułatwiający manewrowanie. Skuter na drodze rozwija prędkość maksymalną 45 km/h, a w trybie Sport osiąga ją w jedynie 3,8 sekundy. SEAT MÓ 50 będzie dostępny w dwóch opcjach kolorystycznych – Barcelona Grey i Tarifa Blue.

Innowacyjne rozwiązania technologiczne

SEAT MÓ 50 płynną jazdę w każdych warunkach zawdzięcza wykorzystaniu w projekcie modelu konwencjonalnego przedniego widelca oraz pojedynczego tylnego amortyzatora, który ułatwia pokonywanie nierówności na drodze. Natomiast wentylowane przednie i tylne tarcze wraz z połączonym hydraulicznym układem hamulcowym i elektrycznym systemem regeneracyjnym zapewniają doskonałą zdolność hamowania.

Podstawą funkcjonowania pojazdu jest układ napędowy eScooter. Wykorzystuje on zaawansowany bezszczotkowy silnik elektryczny, który wytwarza 4 kW mocy (7,3 kW mocy szczytowej) i 100 Nm momentu obrotowego. Silnik został połączony z wymiennym akumulatorem litowo-jonowym o mocy 5,6 kWh, który zapewnia do 172 km zasięgu na jednym ładowaniu w trybie Eco, według oficjalnego cyklu testowego.

Ładowanie akumulatora odbywa się w bardzo łatwy sposób. Można go ładować zarówno w pojeździe, jak również wyjąć i podłączyć do gniazdka elektrycznego. Akumulator, korzystając ze stałego źródła zasilania, zostanie w pełni naładowany w przeciągu zaledwie 6-8 godzin.

Dedykowana aplikacja na smartfony

W modelu SEAT MÓ 50 zadbano również o wysoką jakość cyfrowych udogodnień, dzięki m.in. dostępnej aplikacji na smartfony, która w oparciu o dostarczone informacje o pozycji pojazdu oraz aktualizacje statusu umożliwi dokładne monitorowanie swojego skutera. Model został wyposażony również w zintegrowane dwa porty USB, które pozwolą naładować telefony i inne urządzenia bez względu na to, w jak daleką podróż kierowca się wybierze.

Produkcja najnowszego modelu ma rozpocząć się w styczniu 2023 roku, a jego premiera planowana jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 


[1] W zależności od przepisów na danym rynku, pojazd jest dostępny dla osób od 14 lub 15 roku życia.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *