SEAT – pięć faktów z historii marki, o których nie wiedziałeś

• Samochody marki SEAT od ponad 70 lat trafiają do garaży kierowców na całym świecie. W ciągu siedmiu dekad hiszpański producent dostarczył miliony egzemplarzy na ponad 70 rynkach.
• W bogatej historii SEAT-a nie brakuje ciekawych faktów, nietuzinkowych współprac
i przełomowych wydarzeń.
• Wśród najciekawszych możemy wyróżnić fakt, że modelem Ibiza poruszał się 18-letni król Hiszpanii Filip VI, a specjalnie przystosowanym SEAT-em Pandą Jan Paweł II podczas pielgrzymki po Hiszpanii.
• Do mało znanych faktów z historii SEAT-a możemy zaliczyć także, że pierwszy samochód elektryczny marki powstał już w 1992 roku i został zaprezentowany podczas Mistrzostw Olimpijskich w Barcelonie.

Pierwszy samochód SEAT-a wyjechał z fabryki w listopadzie 1953 roku. Był to model 1400 A z zamontowanym z przodu silnikiem o mocy 44 KM, który pozwalał rozwijać prędkość 120 km/h. Dzienna produkcja w fabryce wynosiła wówczas 5 samochodów, a w całej firmie pracowało 925 osób. Od tego czasu hiszpański producent stworzył w sumie ponad 50 modeli i jako część koncernu Grupy Volkswagen daje zatrudnienie ponad 15 000 specjalistom, sprzedając swoje samochody na ponad 70 rynkach na świecie. W bogatej historii marki możemy wyróżnić wiele faktów i ciekawostek, które przyczyniły się do jej sukcesu, a także zdefiniowały jej rolę i wizerunek w świecie motoryzacyjnym.

Słynni klienci
Do najbardziej znanych klientów marki należy zaliczyć obecnego króla Hiszpanii Filipa VI. Monarcha otrzymał samochód od swojego ojca, króla Jana Karola, gdy skończył 18 lat. Następca hiszpańskiego tronu przez lata jeździł SEAT-em Ibizą, który następnie trafił do kolekcji aut historycznych marki.

W latach 80. powstał też wyjątkowy egzemplarz SEAT-a Pandy, stworzony na specjalne zamówienie w związku z pielgrzymką papieską Jana Pawła II do Hiszpanii. Jako że watykański papamobile był za szeroki, żeby zmieścić się w bramach stadionów Camp Nou i Santiago Bernabeu, inżynierowie marki dostosowali samochód do potrzeb Ojca Świętego.

Pierwszy elektryk
W 1992 roku SEAT zaprezentował swój pierwszy samochód elektryczny. Seat Toledo Electric był oficjalnym samochodem XXV Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie. Pojazd miał 16 akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które zwiększyły jego masę o ponad pół tony, zapewniając ponad 65 km bezemisyjnego zasięgu. Firma użyczyła organizatorom 2000 samochodów do transportu sportowców, dziennikarzy i obsługi, a dodatkowo do hiszpańskich medalistów trafiły luksusowe auta z konwencjonalnym napędem Toledo Podium, wyposażone m.in. w telefon stacjonarny i faks.

Współpraca z włoskim Fiatem
Nie każdy wie także o tym, że SEAT przez wiele lat był związany z włoskim Fiatem. Hiszpańska marka przez pierwsze trzy dekady swojej działalności produkowała samochody na podstawie włoskich licencji. Największy sukces na początku kariery firmy zapewnił model 600 (odpowiednik Fiata 600), którego produkcja ruszyła w 1957 roku. To właśnie ten samochód, który konstrukcyjnie był bardzo zbliżony do znanego nam Fiata 126P, zapoczątkował erę masowej motoryzacji wśród Hiszpanów.

Milionowy samochód
Milionowy samochód marki, model SEAT 124, został wyprodukowany w 1969 roku. Aby uczcić tę okazję hiszpańska firma zdecydowała się wylosować spośród swoich pracowników osobę, której podaruje auto. Pech chciał, że trafiło na pracownika, który nie posiadał prawa jazdy. Firma zdecydowała się na odkupienie pojazdu, a jubileuszowy egzemplarz dołączył do kolekcji aut historycznych.

Wybieranie nazw razem z fanami marki
Marka SEAT zdecydowała się zapytać swoich fanów o propozycję nazwy dla jednego ze swoich modeli. Nazwę SEAT Tarraco, nawiązującą do miasta Tarragona, wyłoniono w otwartym plebiscycie, w którym każdy mógł zgłosić swoją propozycję. Po wstępnej selekcji nastąpiła faza głosowania. Finalną propozycję wybrało 52 tysiące osób.

Ciekawostką jest również fakt, że od 1982 roku kolejne modele SEAT-a są nazywane na cześć hiszpańskich miast i regionów, wcześniej pojazdy oznaczano pojemnością silnika.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży.

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności.

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *