SEAT S.A. osiąga rekordowe wyniki finansowe w pierwszych dziewięciu miesiącach roku

  • SEAT S.A. kończy III kwartał 2023 roku z zyskiem operacyjny w wysokości 501 mln euro. Wynik ten stanowi wzrost o 512 mln euro w porównaniu do analogicznego okresu z 2022 roku.
  • Przychody ze sprzedaży przekroczyły 10,8 mld euro, wzrastając o 38,6% r./r.
  • Dostawy hiszpańskiego producenta osiągnęły zadowalającą liczbę 391 800 sztuk (+34,2% r./r.).
  • CUPRA ustanowiła nowy najwyższy wynik dostarczonych samochodów. Pod koniec III kwartału do klientów dostarczono ponad 170 tys. pojazdów barcelońskiej marki (+55,1 % r./r.).

SEAT S.A. ogłosił rekordowe wyniki finansowe za okres od stycznia do września 2023 roku. Sukces hiszpańskiego producenta napędzany jest zwiększonym wolumenem dostaw samochodów SEAT oraz rosnącą popularnością marki CUPRA. Zapewniło to firmie zysk operacyjny w wysokości 501 mln euro (o 512 milionów więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku) i operacyjną rentowność sprzedaży na poziomie 4,6% (+4,8 p.p.). Z kolei przychody SEAT S.A. wzrosły o 38,6%, osiągając 10,837 mld euro w pierwszych 9-ciu miesiącach 2023 roku, co stanowi najwyższy wynik w historii hiszpańskiej spółki.

Rekordowe wyniki za III kwartały 2023 roku to dla nas bardzo pozytywna wiadomość w kontekście rosnących wyzwań, takich jak wysoki koszt surowców, coraz większa konkurencja między markami oraz wysokie stopy procentowe i inflacja. Mimo tych trudności pozostajemy bardzo optymistycznie nastawieni, a nasze ambicje są coraz większe. Cieszymy się tegorocznymi wynikami, ale przed nami nadal wiele pracy. Wiem jednak, że jesteśmy na właściwej drodze dzięki dwóm silnym markom, które skutecznie przyczyniają się do osiągnięcia naszych celów – powiedział Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA.

Wzrost dostaw napędza wyniki SEAT S.A.

Wzrost wolumenu dostaw stał się głównym czynnikiem rekordowych wyników SEAT S.A. W okresie od stycznia do września liczba pojazdów dostarczonych przez firmę wzrosła o 34,2%, osiągając prawie 392 tys. egzemplarzy. W tym czasie hiszpański producent dostarczył o prawie 100 tys. pojazdów więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku (292 tys.).

Wyniki za pierwsze dziewięć miesięcy 2023 roku pokazują sukcesywną realizację naszego celu, jakim było osiągnięcie większego zysku operacyjnego oraz rentowności. Jednak makroekonomiczne prognozy na rok 2024 dla naszych głównych rynków stawiają przed nami nowe wyzwania. Dlatego też, aby osiągać kolejne cele, musimy kontynuować realizację zdefiniowanych priorytetów strategicznych i poprawić zarządzanie przychodami oraz efektywność struktur kosztów – dodaje David Powels, wiceprezes ds. finansów i IT w SEAT S.A.

CUPRA bije rekordy kolejne

W 2023 roku marka dostarczyła ponad 170 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 55,1% w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku (109 tys.). Jest to najlepszy wynik w historii firmy w okresie pierwszych 9-ciu miesiącach roku. Barcelońska marka dostarczyła więcej pojazdów od stycznia do września 2023 roku niż w całym roku 2022 (152,9 tys.) i nadal umacnia swoją pozycję jako jedna z najszybciej rozwijających się marek w Europie. We wrześniu CUPRA osiągnęła najlepsze wyniki sprzedaży w ciągu jednego miesiąca, dostarczając ponad 23,5 tys. pojazdów. Od momentu swojego powstania w 2018 roku barcelońska marka sprzedała ponad 450 tys. samochodów, a jej średnioterminowym celem jest sprzedaż 500 tys. pojazdów rocznie.

Marka SEAT również przyczyniła się do wzrostu wyników sprzedaży hiszpańskiej spółki dzięki poprawie dostaw półprzewodników i innych niezbędnych komponentów, co pozwoliło na zwiększenie produkcji. W okresie od stycznia do września 2023 roku dostawy samochodów marki SEAT wzrosły o 21,6%, osiągając łącznie ponad 221 tys. dostarczonych pojazdów (182 tys. w tym samym okresie w 2022 roku).

Sprzedażowy sukces modelu CUPRA Formentor

CUPRA Formentor to jeden z najlepiej sprzedających się modeli typu crossover coupé w Europie oraz najpopularniejszy pojazd barcelońskiej marki. W okresie od stycznia do września 2023 roku dostarczono prawie 92 tys. sztuk modelu, co stanowi wzrost o 23,3% w porównaniu z 2022 rokiem. Natomiast CUPRA Born, pierwszy w 100% elektryczny pojazd marki i drugi pod względem sprzedaży samochód CUPRA, odnotował dostawę na poziomie ponad 32 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 84,3% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.

Trzy główne rynki marki CUPRA w okresie od stycznia do września 2023 roku to Niemcy (53 tys.; +33,2% w porównaniu z 2022 rokiem), Wielka Brytania (18,7 tys.; +78,6%) i Hiszpania (15,9 tys.; +50,1%). Poza Europą globalny wzrost CUPRA został wzmocniony w 2023 roku rozpoczęciem działalności w krajach takich jak Maroko, Egipt i Tunezja oraz Australia, która już teraz jest jednym z piętnastu najważniejszych globalnych rynków marki, z dostawą ponad 2,5 tys. pojazdów w ciągu roku.

Jeśli chodzi o markę SEAT, to najlepiej sprzedającym się modelem marki w okresie od stycznia do września 2023 roku pozostał SEAT Arona (72 tys. sztuk; +26,8%), a następnie SEAT Ibiza (59,4 tys.; +45.0%). Głównymi rynkami marki w tym okresie były Hiszpania (46,5 tys.; +20,1%), Niemcy (45,2 tys.; +20,1%) i Wielka Brytania (24,3 tys.; +43,2%).

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *