Ciekawostki

Wakacje 2022 na polskich drogach

Wakacje dobiegły końca, rozpoczął się rok szkolny. Już za kilka dni wprowadzone zostaną kolejne zmiany dla kierowców, których celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa na polskich drogach. Nic dziwnego, okres wakacyjny jest zawsze najtrudniejszym, w tym czasie dochodzi do większej liczby wypadków drogowych. Jak wyglądały wakacje na polskich drogach w tym roku? Yanosik sporządził raport podsumowujący tegoroczny sezon.

 Ile było wypadków drogowych w tym roku?

Sezon letni jest najbardziej niebezpieczny na polskich drogach. To właśnie w tym czasie dochodzi do największej liczby wypadków drogowych. W ubiegłym roku miało miejsce 7 366 wypadków, w których zginęło 669 osób, a 8 655 zostało rannych.

W tym roku na polskich drogach policja odnotowała 6 538 wypadków, w których zginęły 502 osoby i 7 568 zostało rannych. Co więcej, w tym czasie zatrzymano ponad trzydzieści tysięcy kierujących po spożyciu alkoholu!

  • Widoczna jest tendencja spadkowa w liczbie ofiar i poszkodowanych w wypadkach w tegorocznym sezonie letnim, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Niestety wciąż odnotowywana jest duża liczba kierujących po spożyciu alkoholu. W tym roku najwięcej osób zatrzymano 16 sierpnia, czyli dzień po dodatkowym wolnym ustawowo dniu. Wielu Polaków najpewniej relaksowało się wówczas na grillu czy wyjeździe “w towarzystwie” napojów alkoholowych i niestety, bez świadomości względem swojego stanu, wsiadło za kółko dzień później. To zjawisko może jednak ulec zmianie po 17 września, gdy w życie wejdzie nowy taryfikator punktów karnych oraz zasada recydywy, które nie oszczędzą kierujących po spożyciu alkoholu. Od tego dnia otrzymają aż 15 punktów karnych – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Najwięcej wypadków drogowych miało miejsce 24 czerwca (99 wypadków). Wówczas zginęło 5 osób, a 115 zostało rannych. Zatrzymano również 294 kierujących po spożyciu alkoholu.

Najwięcej osób zginęło w wypadkach drogowych 7 sierpnia (14 osób), 83 osoby zostały ranne. W tym dniu doszło do 65 wypadków i zatrzymano 435 kierujących po spożyciu alkoholu.

Największą liczbę kierujących po spożyciu alkoholu zatrzymano 16 sierpnia – było to 528 osób. W tym dniu doszło do 65 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 3 osoby, a 78 zostało rannych.

Czy polscy kierowcy znacznie przekraczali prędkość w te wakacje?

Yanosik przygotował zestawienie udziału przekroczeń prędkości polskich kierowców w czasie wakacji. Okazuje się, że w sierpniu stopień poprawności jazdy zmotoryzowanych Polaków wzrósł o 0,8% w porównaniu do lipca.

Zmniejszył się również udział przekroczeń prędkości od 0 do 10 km/h – w sierpniu wskaźnik spadł do poziomu czerwcowego. Mniej o 0,2% przekroczeń prędkości od 10 do 20 km/h odnotowali twórcy Yanosika w sierpniu względem lipca oraz 0,26% mniej w porównaniu do czerwca.

Spadł również udział przekroczeń o 20-30 km/h – w sierpniu o 0,27% w porównaniu do lipca oraz o 0,24% w porównaniu do czerwca.

  • Dobrą wiadomością jest również spadek przekroczeń prędkości od 30 km/h w sierpniu oraz powyżej 50 km/h. Widać, że w ósmym miesiącu tego roku kierowcy zachowywali większą czujność i jeździli bardziej przepisowo. To ważne, zwłaszcza że czas wakacji to naprawdę trudny okres na polskich drogach i nadmierna prędkość nierzadko stanowi przyczynę tragicznych wypadków – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Wakacje oznaczają długie trasy

Twórcy Yanosika sprawdzili również liczbę wspólnie przejechanych kilometrów użytkowników aplikacji. Zwykle w wakacje pokonuje się ich znacznie więcej, co również potwierdzają poniższe dane.

Największy wzrost liczby kilometrów twórcy Yanosika odnotowali w czerwcu tego roku, w porównaniu do tego samego miesiąca w 2021 roku (+29%). Jest to efektem wzmożonych podróży w czasie długiego weekendu czerwcowego, który w tym roku cieszył się ogromnym zainteresowaniem zmotoryzowanych Polaków.

W lipcu twórcy Yanosika odnotowali wzrost wspólnie przejechanych kilometrów o 18%, co jest efektem wyjazdów wakacyjnych, tak samo jak i w sierpniu, w którym użytkownicy aplikacji przejechali o 16% kilometrów więcej niż w 2021 roku.

  • Wakacje to czas dłuższych tras, ale również potrzeby większego wsparcia kierowców. W tym okresie odnotowujemy nie tylko wzrost wspólnie przejechanych kilometrów, ale również nowych użytkowników, którzy decydują się na dołączenie do naszej społeczności. Yanosik w trasie to ogromne wsparcie dla zmotoryzowanych, którzy dzięki niemu mają dostęp do bieżących informacji, takich jak wypadki, utrudnienia czy też kontrole prędkości – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Wakacje są zawsze najtrudniejszym okresem na polskich drogach. To niestety czas, w którym łatwiej o wypadek, w głównej mierze przez większe natężenie ruchu związane z wakacyjnymi wyjazdami, ale również mniejszą ostrożność. Przekroczenie prędkości i nieostrożna jazda mogą często kosztować czyjeś życie, dlatego nic dziwnego, że w sierpniu twórcy aplikacji Yanosik odnotowali większy stopień poprawności jazdy wśród kierowców. Wskaźniki udziału przekroczeń prędkości spadły w porównaniu z czerwcem, co jest efektem zachowania większej ostrożności wśród zmotoryzowanych Polaków.

Niestety w te wakacje doszło do 6 538 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 502 osoby. W czasie trzech wakacyjnych miesięcy, na polskich drogach zatrzymano ponad 30 tysięcy kierujących po spożyciu alkoholu.

Mamy nadzieję, że już od 17 września ta liczba znacznie się zmniejszy, zwłaszcza, że za jazdę w stanie nietrzeźwości będzie groziło aż 15 punktów karnych, a za spowodowanie wypadku po spożyciu alkoholu mandat w wysokości minimum 2 500 zł.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *