Wakacje 2022 na polskich drogach

Wakacje dobiegły końca, rozpoczął się rok szkolny. Już za kilka dni wprowadzone zostaną kolejne zmiany dla kierowców, których celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa na polskich drogach. Nic dziwnego, okres wakacyjny jest zawsze najtrudniejszym, w tym czasie dochodzi do większej liczby wypadków drogowych. Jak wyglądały wakacje na polskich drogach w tym roku? Yanosik sporządził raport podsumowujący tegoroczny sezon.

 Ile było wypadków drogowych w tym roku?

Sezon letni jest najbardziej niebezpieczny na polskich drogach. To właśnie w tym czasie dochodzi do największej liczby wypadków drogowych. W ubiegłym roku miało miejsce 7 366 wypadków, w których zginęło 669 osób, a 8 655 zostało rannych.

W tym roku na polskich drogach policja odnotowała 6 538 wypadków, w których zginęły 502 osoby i 7 568 zostało rannych. Co więcej, w tym czasie zatrzymano ponad trzydzieści tysięcy kierujących po spożyciu alkoholu!

  • Widoczna jest tendencja spadkowa w liczbie ofiar i poszkodowanych w wypadkach w tegorocznym sezonie letnim, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Niestety wciąż odnotowywana jest duża liczba kierujących po spożyciu alkoholu. W tym roku najwięcej osób zatrzymano 16 sierpnia, czyli dzień po dodatkowym wolnym ustawowo dniu. Wielu Polaków najpewniej relaksowało się wówczas na grillu czy wyjeździe “w towarzystwie” napojów alkoholowych i niestety, bez świadomości względem swojego stanu, wsiadło za kółko dzień później. To zjawisko może jednak ulec zmianie po 17 września, gdy w życie wejdzie nowy taryfikator punktów karnych oraz zasada recydywy, które nie oszczędzą kierujących po spożyciu alkoholu. Od tego dnia otrzymają aż 15 punktów karnych – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Najwięcej wypadków drogowych miało miejsce 24 czerwca (99 wypadków). Wówczas zginęło 5 osób, a 115 zostało rannych. Zatrzymano również 294 kierujących po spożyciu alkoholu.

Najwięcej osób zginęło w wypadkach drogowych 7 sierpnia (14 osób), 83 osoby zostały ranne. W tym dniu doszło do 65 wypadków i zatrzymano 435 kierujących po spożyciu alkoholu.

Największą liczbę kierujących po spożyciu alkoholu zatrzymano 16 sierpnia – było to 528 osób. W tym dniu doszło do 65 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 3 osoby, a 78 zostało rannych.

Czy polscy kierowcy znacznie przekraczali prędkość w te wakacje?

Yanosik przygotował zestawienie udziału przekroczeń prędkości polskich kierowców w czasie wakacji. Okazuje się, że w sierpniu stopień poprawności jazdy zmotoryzowanych Polaków wzrósł o 0,8% w porównaniu do lipca.

Zmniejszył się również udział przekroczeń prędkości od 0 do 10 km/h – w sierpniu wskaźnik spadł do poziomu czerwcowego. Mniej o 0,2% przekroczeń prędkości od 10 do 20 km/h odnotowali twórcy Yanosika w sierpniu względem lipca oraz 0,26% mniej w porównaniu do czerwca.

Spadł również udział przekroczeń o 20-30 km/h – w sierpniu o 0,27% w porównaniu do lipca oraz o 0,24% w porównaniu do czerwca.

  • Dobrą wiadomością jest również spadek przekroczeń prędkości od 30 km/h w sierpniu oraz powyżej 50 km/h. Widać, że w ósmym miesiącu tego roku kierowcy zachowywali większą czujność i jeździli bardziej przepisowo. To ważne, zwłaszcza że czas wakacji to naprawdę trudny okres na polskich drogach i nadmierna prędkość nierzadko stanowi przyczynę tragicznych wypadków – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Wakacje oznaczają długie trasy

Twórcy Yanosika sprawdzili również liczbę wspólnie przejechanych kilometrów użytkowników aplikacji. Zwykle w wakacje pokonuje się ich znacznie więcej, co również potwierdzają poniższe dane.

Największy wzrost liczby kilometrów twórcy Yanosika odnotowali w czerwcu tego roku, w porównaniu do tego samego miesiąca w 2021 roku (+29%). Jest to efektem wzmożonych podróży w czasie długiego weekendu czerwcowego, który w tym roku cieszył się ogromnym zainteresowaniem zmotoryzowanych Polaków.

W lipcu twórcy Yanosika odnotowali wzrost wspólnie przejechanych kilometrów o 18%, co jest efektem wyjazdów wakacyjnych, tak samo jak i w sierpniu, w którym użytkownicy aplikacji przejechali o 16% kilometrów więcej niż w 2021 roku.

  • Wakacje to czas dłuższych tras, ale również potrzeby większego wsparcia kierowców. W tym okresie odnotowujemy nie tylko wzrost wspólnie przejechanych kilometrów, ale również nowych użytkowników, którzy decydują się na dołączenie do naszej społeczności. Yanosik w trasie to ogromne wsparcie dla zmotoryzowanych, którzy dzięki niemu mają dostęp do bieżących informacji, takich jak wypadki, utrudnienia czy też kontrole prędkości – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Wakacje są zawsze najtrudniejszym okresem na polskich drogach. To niestety czas, w którym łatwiej o wypadek, w głównej mierze przez większe natężenie ruchu związane z wakacyjnymi wyjazdami, ale również mniejszą ostrożność. Przekroczenie prędkości i nieostrożna jazda mogą często kosztować czyjeś życie, dlatego nic dziwnego, że w sierpniu twórcy aplikacji Yanosik odnotowali większy stopień poprawności jazdy wśród kierowców. Wskaźniki udziału przekroczeń prędkości spadły w porównaniu z czerwcem, co jest efektem zachowania większej ostrożności wśród zmotoryzowanych Polaków.

Niestety w te wakacje doszło do 6 538 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 502 osoby. W czasie trzech wakacyjnych miesięcy, na polskich drogach zatrzymano ponad 30 tysięcy kierujących po spożyciu alkoholu.

Mamy nadzieję, że już od 17 września ta liczba znacznie się zmniejszy, zwłaszcza, że za jazdę w stanie nietrzeźwości będzie groziło aż 15 punktów karnych, a za spowodowanie wypadku po spożyciu alkoholu mandat w wysokości minimum 2 500 zł.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *