Ciekawostki

Wakacje 2022 na polskich drogach

Wakacje dobiegły końca, rozpoczął się rok szkolny. Już za kilka dni wprowadzone zostaną kolejne zmiany dla kierowców, których celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa na polskich drogach. Nic dziwnego, okres wakacyjny jest zawsze najtrudniejszym, w tym czasie dochodzi do większej liczby wypadków drogowych. Jak wyglądały wakacje na polskich drogach w tym roku? Yanosik sporządził raport podsumowujący tegoroczny sezon.

 Ile było wypadków drogowych w tym roku?

Sezon letni jest najbardziej niebezpieczny na polskich drogach. To właśnie w tym czasie dochodzi do największej liczby wypadków drogowych. W ubiegłym roku miało miejsce 7 366 wypadków, w których zginęło 669 osób, a 8 655 zostało rannych.

W tym roku na polskich drogach policja odnotowała 6 538 wypadków, w których zginęły 502 osoby i 7 568 zostało rannych. Co więcej, w tym czasie zatrzymano ponad trzydzieści tysięcy kierujących po spożyciu alkoholu!

  • Widoczna jest tendencja spadkowa w liczbie ofiar i poszkodowanych w wypadkach w tegorocznym sezonie letnim, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Niestety wciąż odnotowywana jest duża liczba kierujących po spożyciu alkoholu. W tym roku najwięcej osób zatrzymano 16 sierpnia, czyli dzień po dodatkowym wolnym ustawowo dniu. Wielu Polaków najpewniej relaksowało się wówczas na grillu czy wyjeździe “w towarzystwie” napojów alkoholowych i niestety, bez świadomości względem swojego stanu, wsiadło za kółko dzień później. To zjawisko może jednak ulec zmianie po 17 września, gdy w życie wejdzie nowy taryfikator punktów karnych oraz zasada recydywy, które nie oszczędzą kierujących po spożyciu alkoholu. Od tego dnia otrzymają aż 15 punktów karnych – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Najwięcej wypadków drogowych miało miejsce 24 czerwca (99 wypadków). Wówczas zginęło 5 osób, a 115 zostało rannych. Zatrzymano również 294 kierujących po spożyciu alkoholu.

Najwięcej osób zginęło w wypadkach drogowych 7 sierpnia (14 osób), 83 osoby zostały ranne. W tym dniu doszło do 65 wypadków i zatrzymano 435 kierujących po spożyciu alkoholu.

Największą liczbę kierujących po spożyciu alkoholu zatrzymano 16 sierpnia – było to 528 osób. W tym dniu doszło do 65 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 3 osoby, a 78 zostało rannych.

Czy polscy kierowcy znacznie przekraczali prędkość w te wakacje?

Yanosik przygotował zestawienie udziału przekroczeń prędkości polskich kierowców w czasie wakacji. Okazuje się, że w sierpniu stopień poprawności jazdy zmotoryzowanych Polaków wzrósł o 0,8% w porównaniu do lipca.

Zmniejszył się również udział przekroczeń prędkości od 0 do 10 km/h – w sierpniu wskaźnik spadł do poziomu czerwcowego. Mniej o 0,2% przekroczeń prędkości od 10 do 20 km/h odnotowali twórcy Yanosika w sierpniu względem lipca oraz 0,26% mniej w porównaniu do czerwca.

Spadł również udział przekroczeń o 20-30 km/h – w sierpniu o 0,27% w porównaniu do lipca oraz o 0,24% w porównaniu do czerwca.

  • Dobrą wiadomością jest również spadek przekroczeń prędkości od 30 km/h w sierpniu oraz powyżej 50 km/h. Widać, że w ósmym miesiącu tego roku kierowcy zachowywali większą czujność i jeździli bardziej przepisowo. To ważne, zwłaszcza że czas wakacji to naprawdę trudny okres na polskich drogach i nadmierna prędkość nierzadko stanowi przyczynę tragicznych wypadków – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Wakacje oznaczają długie trasy

Twórcy Yanosika sprawdzili również liczbę wspólnie przejechanych kilometrów użytkowników aplikacji. Zwykle w wakacje pokonuje się ich znacznie więcej, co również potwierdzają poniższe dane.

Największy wzrost liczby kilometrów twórcy Yanosika odnotowali w czerwcu tego roku, w porównaniu do tego samego miesiąca w 2021 roku (+29%). Jest to efektem wzmożonych podróży w czasie długiego weekendu czerwcowego, który w tym roku cieszył się ogromnym zainteresowaniem zmotoryzowanych Polaków.

W lipcu twórcy Yanosika odnotowali wzrost wspólnie przejechanych kilometrów o 18%, co jest efektem wyjazdów wakacyjnych, tak samo jak i w sierpniu, w którym użytkownicy aplikacji przejechali o 16% kilometrów więcej niż w 2021 roku.

  • Wakacje to czas dłuższych tras, ale również potrzeby większego wsparcia kierowców. W tym okresie odnotowujemy nie tylko wzrost wspólnie przejechanych kilometrów, ale również nowych użytkowników, którzy decydują się na dołączenie do naszej społeczności. Yanosik w trasie to ogromne wsparcie dla zmotoryzowanych, którzy dzięki niemu mają dostęp do bieżących informacji, takich jak wypadki, utrudnienia czy też kontrole prędkości – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Wakacje są zawsze najtrudniejszym okresem na polskich drogach. To niestety czas, w którym łatwiej o wypadek, w głównej mierze przez większe natężenie ruchu związane z wakacyjnymi wyjazdami, ale również mniejszą ostrożność. Przekroczenie prędkości i nieostrożna jazda mogą często kosztować czyjeś życie, dlatego nic dziwnego, że w sierpniu twórcy aplikacji Yanosik odnotowali większy stopień poprawności jazdy wśród kierowców. Wskaźniki udziału przekroczeń prędkości spadły w porównaniu z czerwcem, co jest efektem zachowania większej ostrożności wśród zmotoryzowanych Polaków.

Niestety w te wakacje doszło do 6 538 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 502 osoby. W czasie trzech wakacyjnych miesięcy, na polskich drogach zatrzymano ponad 30 tysięcy kierujących po spożyciu alkoholu.

Mamy nadzieję, że już od 17 września ta liczba znacznie się zmniejszy, zwłaszcza, że za jazdę w stanie nietrzeźwości będzie groziło aż 15 punktów karnych, a za spowodowanie wypadku po spożyciu alkoholu mandat w wysokości minimum 2 500 zł.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *