Ciekawostki

Zakup nowego samochodu – kto i w jaki sposób może go sfinansować?

• Samochody hiszpańskich marek SEAT i CUPRA dostępne są w atrakcyjnych formach finansowania, m.in. Kredycie JAK ABONAMENT, Leasingu JAK ABONAMENT, NAJMIE, Kredycie KLASYCZNYM oraz Leasingu KLASYCZNYM.
• W zeszłym roku z produktów finansowych Volkswagen Financial Services skorzystało 45% klientów SEAT-a oraz 62% marki CUPRA. Coraz większą popularnością cieszy się opcja NAJMU, czyli sposób użytkowania auta bez konieczności jego zakupu.
• Klienci indywidualni SEAT-a i CUPRY najchętniej wybierają ofertę kredytową Volkswagen Financial Services. Zgodnie ze statystykami z zeszłego roku było to odpowiednio 40% i 42% klientów.
• Firmy najczęściej decydują się na zakup samochodów marek SEAT lub CUPRA w leasingu bądź najmie długoterminowym. W 2022 roku takie opcje wybrało 61% klientów biznesowych w przypadku SEAT-a oraz aż 80% firm, jeśli chodzi o CUPRĘ.

Wysoka inflacja, zerwane łańcuchy dostaw oraz pojazdów sprawiają, że produkcja nowych samochodów jest maksymalnie utrudniona. Według kwartalnego raportu „Branża motoryzacyjna” przygotowanego przez PZPM i KPMG, w 2022 roku zarejestrowano 419,7 tys. nowych samochodów osobowych, wyprodukowano ich natomiast 255,1 tys. W porównaniu do roku poprzedniego zanotowano spadek odpowiednio o 6% i 2,2%. Wyniki pokazują, że zakup nowego pojazdu jest coraz trudniejszy, jednak producenci samochodów prześcigają się w pomysłach i rozwiązaniach, by ułatwić klientom ten proces. Hiszpańskie marki SEAT i CUPRA oferują szereg propozycji finansowania, w tym opcje abonamentowe, leasingowe czy najmu. Wyniki sprzedażowe wskazują, że zakup nowego samochodu w finansowaniu stanowi coraz popularniejszą opcję wśród klientów marek SEAT i CUPRA – w zeszłym roku z takiego rozwiązania skorzystało 45% klientów SEAT-a i 62% klientów CUPRY.

Coraz popularniejszą formą finansowania wśród klientów obu marek jest najnowszy produkt finansowy od Volkswagen Financial Services, czyli NAJEM skierowany do klientów prywatnych oraz firm. W ramach tej formy finansowania wszelkie formalności i obowiązki pozostają po stronie firmy. W miesięcznej racie dostępne jest: ubezpieczenie komunikacyjne na cały okres najmu, pełna obsługa serwisowa (czyli organizacja i realizacja serwisu w stacjach obsługi obejmująca czynności serwisowe i naprawy pojazdu zarówno w ramach gwarancji, jak i poza nią), assistance, samochód zastępczy bez limitu, zarządzanie szkodami oraz opcjonalnie pakiet opon (tj. komplet dodatkowych opon, ich wymiana opon oraz przechowywanie).

Rozwiązania dla klientów indywidualnych
Według przeprowadzonych badań wśród klientów indywidualnych Volkswagen Group Polska , kierowcy najczęściej deklarują chęć gotówkowego finansowania zakupu samochodu – tak przyznało 46% ankietowanych. Wzrasta też finansowanie zakupu pojazdu dzięki klasycznemu kredytowi samochodowemu – taką odpowiedź wybrało 26% osób. Najnowszą opcję, czyli NAJEM oraz Finansowanie JAK ABONAMENT wskazało odpowiednio 14% oraz 13% ankietowanych. Ta w ostatnich latach zyskuje wśród klientów hiszpańskich marek największą popularność. W przeciągu ostatniego roku zanotowano wzrost na poziomie 4 pp. i 1 pp. To najmłodszy produkt finansowy oferowany przez Volkswagen Financial Services, którego atrakcyjność z każdym rokiem rośnie. Według statystyk firmy 40% klientów prywatnych SEAT-a skorzystało w 2022 roku z oferty kredytowej tej firmy. W przypadku klientów CUPRY wartość ta wyniosła 42%.

Wśród aktualnych propozycji finansowania zakupu samochodu dla klientów indywidualnych Volkswagen Financial Services oferuje opcje: Kredyt JAK ABONAMENT, Kredyt KLASYCZNY, NAJEM dla osób prywatnych.

Pierwsza z propozycji – Kredyt JAK ABONAMENT jest rozwiązaniem dla klientów, dla których ważna jest niska rata miesięczna. Chętnie skorzystają z niej również ci, którzy planują co kilka lat wymieniać samochód na nowy. W powyższej formie finansowania spłacana jest przewidywana utrata wartości samochodu w trakcie trwania umowy. Decyzję o tym, czy spłacić pozostałą wartość auta i jeździć nim dalej, klient podejmuje dopiero pod koniec umowy, może również korzystać z kolejnego samochodu marek SEAT lub CUPRA.

Formę klasycznego kredytu na samochód pełni Kredyt KLASYCZNY, który charakteryzuje się niskim oprocentowaniem oraz pełną jego spłatą rozłożoną nawet do 60 równych, miesięcznych rat. Wśród zalet takiego rozwiązania są niskie koszty całkowite, atrakcyjne oprocentowanie oraz równe miesięczne raty. Taka forma finansowania jest idealna dla osób, które planują korzystać z jednego samochodu przez wiele lat, a po zakończeniu umowy móc zachować go dla siebie.

Ostatnią opcją jest NAJEM dla osób prywatnych. Klient w stałej, miesięcznej opłacie ma zapewnione ubezpieczenie, serwis, assistance, przeglądy, pomoc w przypadku szkody, auto zastępcze oraz opcjonalnie pakiet opon. Główną zaletą takiej formy finansowania jest przede wszystkim kontrola kosztów, stałe opłaty oraz brak ograniczeń w korzystaniu z pojazdu. Samochód należy zwrócić wraz z końcem umowy – ta z kolei może trwać od 1 roku do 4 lat.

Rozwiązania dla firm
Jak wynika z zeszłorocznych statystyk, 61% firm skorzystało z leasingu bądź wynajmu Volkswagen Financial Services w odniesieniu do marki SEAT. W przypadku CUPRY było to aż 80% klientów biznesowych. Obecnie zakup samochodów marek SEAT i CUPRA dostępny jest dla firm w formie leasingu – Leasing JAK ABONAMENT i Leasingu KLASYCZNEGO bądź NAJMU dla firm.

Leasing JAK ABONAMENT od zwykłego leasingu odróżnia niższa kwota, miesięcznych rat. Wynika to z faktu, iż firma spłaca jedynie przewidywaną utratę wartości samochodu. Może również regulować wysokość miesięcznej raty, ustalając okres spłaty, roczny limit kilometrów i opłatę wstępną – od 0 do 30%. Umowa zawierana jest na okres 3-4 lat. Po jego upływie firma ma prawo odkupić pojazd po cenie ustalonej podczas podpisywania umowy bądź wymienić go na zupełnie nowy samochód.

Kolejna z propozycji, Leasing KLASYCZNY stworzona jest dla firm, które po zakończeniu umowy chcą otrzymać samochód na własność. W tej formie finansowania koszt auta jest rozłożony na opłatę wstępną, miesięczne raty oraz końcową wartość wykupu. Najemca sam ustala podstawowe parametry leasingu – tym samym zyskuje opcję elastycznego dostosowania wysokości miesięcznych rat do własnych potrzeb oraz możliwości finansowych firmy. Ma możliwość wyboru okresu leasingowania, opłaty końcowej oraz wysokości opłaty wstępnej, która wynosi od 0% do 45%.

Podobnie jak w przypadku klienta indywidualnego, opcja NAJMU samochodu dla firmy jest idealna dla tych klientów biznesowych, którym zależy na korzystaniu na co dzień z pojazdu, natomiast kwestie dotyczące m.in. serwisowania pozostawiają dealerowi. Koszty z tym związane zawarte są w stałej, miesięcznej opłacie. Istnieje również możliwość wniesienia opłaty początkowej do 10% wartości samochodu i obniżenia tym samym ponoszonych miesięcznych kosztów.

Zarówno klienci indywidualni jak i biznesowi coraz chętniej korzystają z oferty Volkswagen Financial Services. Szczególnie w przypadku najmu długoterminowego, pozwala im to na komfortowe korzystanie z samochodów marki SEAT i CUPRA przez dłuższy okres czasu. Naszym celem jest stałe zwiększanie i urozmaicanie form finansowania tak, by spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów – przyznaje Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *