Co zawodowi kierowcy cenią najbardziej?

Rynek usług transportu drogowego od wielu lat zmaga się z problemem braku kierowców.  Jak wynika z danych IRU (Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego) na świecie brakuje aż 2,6 miliona kierowców zawodowych. Pod koniec 2021 r. w Europie było 420 tys. wakatów, w Polsce 80 tys. Sytuacja nie uległa poprawie, a dla firm transportowych wciąż wyzwaniem jest nie tylko pozyskanie do pracy kierowców, ale też zatrzymanie ich w firmie na dłużej. Dzisiaj oprócz dobrego wynagrodzenia, ważny jest rozwój umiejętności a przede wszystkim nowoczesne miejsce pracy.

Przed tym wyzwaniem stanęła też Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy a zarazem jeden z największych pracodawców w branży transportu drogowego w UE. Firma realizuje rocznie ponad 776 tys. dostaw FTL w całej Europie, co obliguje ją do zapewnienia najwyższych standardów usług. Kluczem do sukcesu jest zespół ponad 19 500 zawodowych kierowców. Priorytetem dla Girteki jest zapewnienie kierowcom satysfakcji z jazdy, komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Firma, badając poziom satysfakcji z pracy, sprawdziła co kierowcy cenią sobie najbardziej. To nowoczesne pojazdy, pomoc w codziennej pracy i szkolenia, a także cyfryzacja, dzięki czemu firma wspiera ich na każdym etapie pracy.

Nowoczesna flota i bazy transportowe

Kluczowe znaczenie dla kierowców mają warunki w kabinie pojazdu, a te najbardziej komfortowe może zapewnić nowoczesna flota. Obecnie flota Girteki liczy ponad 9,2 tys. pojazdów ciężarowych w standardzie EURO 6 o średnim wieku 2 lat, a już wkrótce wzmocni ją 600 ciągników elektrycznych SCANIA. Dbając o wygodę i bezpieczeństwo pracy, firma przywiązuje szczególną wagę do wyposażenia aut w najnowocześniejsze rozwiązania i technologie. Należą do nich m.in. kamery, automatyczne systemy, dodatkowe izolacje kabiny (termiczne i akustyczne) czy elektroniczne układy hamulcowe. Pojazdy wyposażone są w tablety, a specjalnie zaprojektowane oprogramowanie ułatwia kierowcom nie tylko poruszanie się po drogach (miejsce dostawy towaru, parkowanie, noclegi, postój, tankowanie), ale zapewnia też komunikację on-line z managerami transportu. Z badania satysfakcji pracy w Girtece wynika, że to właśnie te elementy kierowcy cenią sobie najbardziej. Na pytanie „Czy jesteś zadowolony z warunków pracy?” ponad 40% kierowców Girteki odpowiedziało, że „jestem bardzo zadowolony” a 35%  odpowiedziało „tak, bo warunki pracy są normalne”. 2 na 10 kierowców uważa, że wciąż jest miejsce na poprawę tych warunków.

Równie ważne jak warunki pracy za kierownicą jest zapewnienie odpowiednich warunków w czasie odpoczynku lub zmiany załóg. By sprostać tym oczekiwaniom, a jednocześnie stabilnie i dynamicznie rozwijać transport drogowy i usługi, Grupa Girteka posiada nowoczesne bazy transportowe. Tego typu obiekty działają w Polsce i na Litwie, a w ramach marki Thermo-Transit (specjalizującej się w dostawach świeżych ryb), należącej do Grupy, także w duńskim Padborgu. Największą i najnowocześniejszą z nich jest, otwarta w ubiegłym roku, baza transportowa w Sadach pod Poznaniem, gdzie kierowcy mają do dyspozycji dobrze zaopatrzone zaplecze, m.in. punkt medyczny, noclegi przy współpracy z partnerami, pralnię i prysznice.

Wsparcie od samego początku

Dla każdego nowego pracownika ważne jest jak go przyjmą w firmie w pierwszych dniach pracy. To samo czują kierowcy. Proces wdrożenia nowo przyjętego pracownika jest tutaj kluczem do sukcesu. Girteka pomaga w wypełnieniu formalności i zapewnia wsparcie kierowcom na każdym etapie procesu onboardingu. 63% kierowców docenia wsparcie firmy, zaczynając od aplikacji o pracę, potem w trakcie szkoleń i przygotowań do jazdy, aż po codzienne obowiązki. Zaledwie 1 na 10 kierowców (12,9%) uważa, że można jeszcze coś ulepszyć w tym obszarze w Girtece.

W firmie działa wewnętrzny system weryfikacji i szkoleń kierowców, a początkujący pracownicy są szkoleni przez instruktorów – doświadczonych kierowców. Pierwszym etapem jest test umiejętności wykonywany na placu manewrowym, gdzie kierowca musi zaparkować pod rampę i wykonać podstawowe manewry. Wspierając kierowców, którym nie udało się zdać testów na placu manewrowym, firma zapewnia dodatkowe szkolenia praktyczne na symulatorach. Kolejnym etapem rekrutacji są szkolenia teoretyczne, podczas których nowi kierowcy uczą się jak m.in. zabezpieczać i dbać o jakość ładunku, zabezpieczać pojazd, obsługiwać systemy telematyczne, jakie są regulacje i wymagania prawa kabotażowego, jakie są prawa i obowiązki kierowców, na temat rodzajów opłat drogowych i poprawnego przygotowania dokumentacji. Pierwsze kursy, już w trasie, realizowane są pod okiem doświadczonego kolegi tzw. trenera. Kierowcy Girteki mają też możliwość odbycia szkoleń specjalistycznych, dotyczących na przykład jazdy w Skandynawii, czy jazdy ciągnikami 3-osiowymi.

Ponad 178 tys. szkoleń rocznie

Girteka dużą wagę przykłada do realizacji szkoleń z zakresu przydatnych kierowcom umiejętności. W Akademii Kierowców Girteki, w bazach transportowych w Sadach i Szawlach, realizowane są różne programy szkoleniowe, m.in. z ECO drivingu, bezpiecznej jazdy, obsługi wózków widłowych, dokumentacji transportowej i celnej, TAPA czy zabezpieczania ładunku. Dodatkowo wszyscy kierowcy, w zależności od indywidualnych potrzeb, kierowani są na kursy doszkalające, dzięki którym mogą poprawić błędy popełniane w czasie jazdy lub doszlifować umiejętności. W 2022 roku Akademia Kierowców Girteki zrealizowała ponad 73 tys. szkoleń stacjonarnych i ponad 105 tys. online.

Od pięciu lat Girteka zaprasza kierowców do udziału w programie Eco League, który ma motywować do bezpiecznej i ekologicznej jazdy. Jest to konkurs, w którym kierowcy w trakcie wykonywania swojej codziennej pracy mogą rywalizować o miano najlepszego kierowcy pod względem bezpieczeństwa i ekologicznej jazdy. Wszystko odbywa się z wykorzystaniem narzedzi telematyki i analizy sposobu jazdy.

– Kierowcy coraz większą wagę przywiązują do warunków pracy, które zapewnia im pracodawca. Sprawdzają, czy ma nowoczesne i bezpieczne samochody, czy wykorzystuje rozwiązania cyfrowe, które ułatwią im pracę, czy będą mogli liczyć na wsparcie albo mieć możliwość podnoszenia kwalifikacji. To jest kierunek w którym zmierzamy. Dzięki inwestycjom, już zrealizowanym i planowanym, budujemy naszą pozycję pracodawcy pierwszego wyboru w branży transportowej – podsumowuje Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *