CEVA Logistics powiększy swoją flotę pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 roku

 W ciągu najbliższych trzech lat CEVA zwiększy liczbę pojazdów elektrycznych do 1450 w naziemnych operacjach logistycznych

– Flota aut elektrycznych szacunkowo ma zmniejszyć roczną emisję CO2 o 67 000 ton

– Część globalnego zobowiązania do redukcji emisji przez wykorzystanie pojazdów elektrycznych, paliw alternatywnych i optymalizacji wyboru środka transportu

(Warszawa, 25.05.2023)  CEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450, do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r.

Zrównoważone podejście dla osiągnięcia celu

Flota pojazdów elektrycznych CEVA powiększy się o 1000 samochodów dostawczych, 300 ciężarówek oraz 150 ciągników siodłowych. Będą one wykorzystywane w dedykowanych operacjach flotowych CEVA, realizacji dostaw LTL oraz odbiorów i doręczeń ostatniej mili, a także projektach specjalnych takich jak niedawno uruchomiony European Clean Transport Network. Powiększenie floty pojazdów elektrycznych szacunkowo przyczyni się do redukcji emisji CO2 o 67 000 ton rocznie, co jest równoważne z 30 000 przejazdami ciężarówką między Paryżem a Monachium.

CEVA realizuje strategię typu „asset right” wobec swojej floty aut elektrycznych. Oprócz samochodów należących do własnego modelu operacyjnego, CEVA umożliwi też przejście na pojazdy elektryczne wybranym podwykonawcom. W przypadku sieci współdzielonych, gdzie ciężarówki nie są dedykowane obsłudze konkretnego klienta, CEVA będzie sprzedawać certyfikaty oszczędności emisji CO2 klientom, tak aby dodatkowo wesprzeć inwestycje w rozwój floty pojazdów elektrycznych.

Wiedza dzięki doświadczeniu

CEVA uznała technologię elektrycznych samochodów ciężarowych jako najbardziej obiecującą, która może zastąpić paliwa kopalne i już kilka lat temu rozpoczęła transformację swojej floty. Decyzja ta pozwoliła firmie na zdobycie doświadczenia w eksploatacji ponad 200 elektrycznych samochodów dostawczych za pośrednictwem spółki zależnej Colis Privé

i ponad 20 e-ciężarówek na wszystkich kontynentach.

Przykładem może być wykorzystywanie, już od końca 2021 roku, 7 elektrycznych ciężarówek JAC iEV1200T w Brazylii. Pojazdy te mają zasięg 200 km na jedno ładowanie i pojemność ładunkową 3,5 ton dzięki 26 m.sześc. przestrzeni ładunkowej. Po roku użytkowania ciężarówki pokonały ponad 14 000 kilometrów i przetransportowały ponad 150 000 paczek. Szacuje się, że ich wykorzystanie przyniesie każdego roku oszczędności na poziomie 56 ton emisji CO2, co odpowiada ochronie ponad 1600 drzew rocznie.

W tym roku CEVA zwiększyła też swoją flotę pojazdów elektrycznych w Tajlandii. Realizują one dostawy dla sieci sklepów Decathlon. Obie firmy rozpoczęły współpracę w 2021 r. w zakresie krajowej dystrybucji naziemnej. Flota, która początkowo składała się z 1 elektrycznego samochodu dostawczego, obecnie liczy 3 elektryczne samochody dostawcze i 2 ciężarowe EVO G9 o dopuszczalnej masie całkowitej 16,5 ton. W 2023 r. flotę aut elektrycznych wzmocnią kolejne 2 ciężarówki G9.

Szersze podejście dla „Better Ways”

W ramach operacji naziemnych CEVA wdraża różne inicjatywy, których celem jest  dalsze ograniczenie emisji C02. Wśród nich wymienić można zwiększenie wykorzystania biogazu i biopaliw, testowanie wodorowych ogniw paliwowych i innych niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, a także wykorzystywanie rozwiązań transportu kolejowego, gdy jest to możliwe, do realizacji dostaw przesyłek całopojazdowych. 

CEVA Logistics, angażując się w poszukiwanie lepszych sposobów transportu i zarządzania przesyłkami klientów, w ubiegłym roku podjęła zobowiązanie dotyczące zrównoważonego rozwoju magazynów, z których wiele obsługuje operacje naziemne. Do końca 2025 roku, dzięki inwestycji o wartości 180 mln USD, CEVA chce trzykrotnie zwiększyć powierzchnię paneli słonecznych. Firma będzie też korzystać z niskoemisyjnej energii elektrycznej do zasilania wszystkich globalnych magazynów a do końca 2023 r. w 100 proc. z oświetlenia LED.

Xavier Bour, global ground leader, CEVA Logistics, mówi: „Tej wielkości flota pojazdów elektrycznych stanowi znaczący i realny krok w naszej podróży ku bardziej zrównoważonej przyszłości. Tak duża inwestycja jest możliwa dzięki wiedzy zespołów Ground&Rail, zaangażowaniu Grupy CMA CGM i naszych klientów. Decyzja ta doskonale pokazuje zarówno naszą nieustającą koncentrację na poszukiwaniu lepszych sposobów transportu towarów klientów, jak i dążenie kolegów z CEVA do zmniejszenia emisji w operacjach logistycznych. Zmiana może być czasem trudna, ale innowacje i nauka przynoszą korzyści naszej planecie, jednocześnie motywując nasze zespoły. Wierzymy w przyszłość pojazdów elektrycznych i angażujemy się w jej urzeczywistnienie„.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *