CEVA Logistics powiększy swoją flotę pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 roku

 W ciągu najbliższych trzech lat CEVA zwiększy liczbę pojazdów elektrycznych do 1450 w naziemnych operacjach logistycznych

– Flota aut elektrycznych szacunkowo ma zmniejszyć roczną emisję CO2 o 67 000 ton

– Część globalnego zobowiązania do redukcji emisji przez wykorzystanie pojazdów elektrycznych, paliw alternatywnych i optymalizacji wyboru środka transportu

(Warszawa, 25.05.2023)  CEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450, do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r.

Zrównoważone podejście dla osiągnięcia celu

Flota pojazdów elektrycznych CEVA powiększy się o 1000 samochodów dostawczych, 300 ciężarówek oraz 150 ciągników siodłowych. Będą one wykorzystywane w dedykowanych operacjach flotowych CEVA, realizacji dostaw LTL oraz odbiorów i doręczeń ostatniej mili, a także projektach specjalnych takich jak niedawno uruchomiony European Clean Transport Network. Powiększenie floty pojazdów elektrycznych szacunkowo przyczyni się do redukcji emisji CO2 o 67 000 ton rocznie, co jest równoważne z 30 000 przejazdami ciężarówką między Paryżem a Monachium.

CEVA realizuje strategię typu „asset right” wobec swojej floty aut elektrycznych. Oprócz samochodów należących do własnego modelu operacyjnego, CEVA umożliwi też przejście na pojazdy elektryczne wybranym podwykonawcom. W przypadku sieci współdzielonych, gdzie ciężarówki nie są dedykowane obsłudze konkretnego klienta, CEVA będzie sprzedawać certyfikaty oszczędności emisji CO2 klientom, tak aby dodatkowo wesprzeć inwestycje w rozwój floty pojazdów elektrycznych.

Wiedza dzięki doświadczeniu

CEVA uznała technologię elektrycznych samochodów ciężarowych jako najbardziej obiecującą, która może zastąpić paliwa kopalne i już kilka lat temu rozpoczęła transformację swojej floty. Decyzja ta pozwoliła firmie na zdobycie doświadczenia w eksploatacji ponad 200 elektrycznych samochodów dostawczych za pośrednictwem spółki zależnej Colis Privé

i ponad 20 e-ciężarówek na wszystkich kontynentach.

Przykładem może być wykorzystywanie, już od końca 2021 roku, 7 elektrycznych ciężarówek JAC iEV1200T w Brazylii. Pojazdy te mają zasięg 200 km na jedno ładowanie i pojemność ładunkową 3,5 ton dzięki 26 m.sześc. przestrzeni ładunkowej. Po roku użytkowania ciężarówki pokonały ponad 14 000 kilometrów i przetransportowały ponad 150 000 paczek. Szacuje się, że ich wykorzystanie przyniesie każdego roku oszczędności na poziomie 56 ton emisji CO2, co odpowiada ochronie ponad 1600 drzew rocznie.

W tym roku CEVA zwiększyła też swoją flotę pojazdów elektrycznych w Tajlandii. Realizują one dostawy dla sieci sklepów Decathlon. Obie firmy rozpoczęły współpracę w 2021 r. w zakresie krajowej dystrybucji naziemnej. Flota, która początkowo składała się z 1 elektrycznego samochodu dostawczego, obecnie liczy 3 elektryczne samochody dostawcze i 2 ciężarowe EVO G9 o dopuszczalnej masie całkowitej 16,5 ton. W 2023 r. flotę aut elektrycznych wzmocnią kolejne 2 ciężarówki G9.

Szersze podejście dla „Better Ways”

W ramach operacji naziemnych CEVA wdraża różne inicjatywy, których celem jest  dalsze ograniczenie emisji C02. Wśród nich wymienić można zwiększenie wykorzystania biogazu i biopaliw, testowanie wodorowych ogniw paliwowych i innych niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, a także wykorzystywanie rozwiązań transportu kolejowego, gdy jest to możliwe, do realizacji dostaw przesyłek całopojazdowych. 

CEVA Logistics, angażując się w poszukiwanie lepszych sposobów transportu i zarządzania przesyłkami klientów, w ubiegłym roku podjęła zobowiązanie dotyczące zrównoważonego rozwoju magazynów, z których wiele obsługuje operacje naziemne. Do końca 2025 roku, dzięki inwestycji o wartości 180 mln USD, CEVA chce trzykrotnie zwiększyć powierzchnię paneli słonecznych. Firma będzie też korzystać z niskoemisyjnej energii elektrycznej do zasilania wszystkich globalnych magazynów a do końca 2023 r. w 100 proc. z oświetlenia LED.

Xavier Bour, global ground leader, CEVA Logistics, mówi: „Tej wielkości flota pojazdów elektrycznych stanowi znaczący i realny krok w naszej podróży ku bardziej zrównoważonej przyszłości. Tak duża inwestycja jest możliwa dzięki wiedzy zespołów Ground&Rail, zaangażowaniu Grupy CMA CGM i naszych klientów. Decyzja ta doskonale pokazuje zarówno naszą nieustającą koncentrację na poszukiwaniu lepszych sposobów transportu towarów klientów, jak i dążenie kolegów z CEVA do zmniejszenia emisji w operacjach logistycznych. Zmiana może być czasem trudna, ale innowacje i nauka przynoszą korzyści naszej planecie, jednocześnie motywując nasze zespoły. Wierzymy w przyszłość pojazdów elektrycznych i angażujemy się w jej urzeczywistnienie„.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *