CEVA Logistics powiększy swoją flotę pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 roku

 W ciągu najbliższych trzech lat CEVA zwiększy liczbę pojazdów elektrycznych do 1450 w naziemnych operacjach logistycznych

– Flota aut elektrycznych szacunkowo ma zmniejszyć roczną emisję CO2 o 67 000 ton

– Część globalnego zobowiązania do redukcji emisji przez wykorzystanie pojazdów elektrycznych, paliw alternatywnych i optymalizacji wyboru środka transportu

(Warszawa, 25.05.2023)  CEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450, do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r.

Zrównoważone podejście dla osiągnięcia celu

Flota pojazdów elektrycznych CEVA powiększy się o 1000 samochodów dostawczych, 300 ciężarówek oraz 150 ciągników siodłowych. Będą one wykorzystywane w dedykowanych operacjach flotowych CEVA, realizacji dostaw LTL oraz odbiorów i doręczeń ostatniej mili, a także projektach specjalnych takich jak niedawno uruchomiony European Clean Transport Network. Powiększenie floty pojazdów elektrycznych szacunkowo przyczyni się do redukcji emisji CO2 o 67 000 ton rocznie, co jest równoważne z 30 000 przejazdami ciężarówką między Paryżem a Monachium.

CEVA realizuje strategię typu „asset right” wobec swojej floty aut elektrycznych. Oprócz samochodów należących do własnego modelu operacyjnego, CEVA umożliwi też przejście na pojazdy elektryczne wybranym podwykonawcom. W przypadku sieci współdzielonych, gdzie ciężarówki nie są dedykowane obsłudze konkretnego klienta, CEVA będzie sprzedawać certyfikaty oszczędności emisji CO2 klientom, tak aby dodatkowo wesprzeć inwestycje w rozwój floty pojazdów elektrycznych.

Wiedza dzięki doświadczeniu

CEVA uznała technologię elektrycznych samochodów ciężarowych jako najbardziej obiecującą, która może zastąpić paliwa kopalne i już kilka lat temu rozpoczęła transformację swojej floty. Decyzja ta pozwoliła firmie na zdobycie doświadczenia w eksploatacji ponad 200 elektrycznych samochodów dostawczych za pośrednictwem spółki zależnej Colis Privé

i ponad 20 e-ciężarówek na wszystkich kontynentach.

Przykładem może być wykorzystywanie, już od końca 2021 roku, 7 elektrycznych ciężarówek JAC iEV1200T w Brazylii. Pojazdy te mają zasięg 200 km na jedno ładowanie i pojemność ładunkową 3,5 ton dzięki 26 m.sześc. przestrzeni ładunkowej. Po roku użytkowania ciężarówki pokonały ponad 14 000 kilometrów i przetransportowały ponad 150 000 paczek. Szacuje się, że ich wykorzystanie przyniesie każdego roku oszczędności na poziomie 56 ton emisji CO2, co odpowiada ochronie ponad 1600 drzew rocznie.

W tym roku CEVA zwiększyła też swoją flotę pojazdów elektrycznych w Tajlandii. Realizują one dostawy dla sieci sklepów Decathlon. Obie firmy rozpoczęły współpracę w 2021 r. w zakresie krajowej dystrybucji naziemnej. Flota, która początkowo składała się z 1 elektrycznego samochodu dostawczego, obecnie liczy 3 elektryczne samochody dostawcze i 2 ciężarowe EVO G9 o dopuszczalnej masie całkowitej 16,5 ton. W 2023 r. flotę aut elektrycznych wzmocnią kolejne 2 ciężarówki G9.

Szersze podejście dla „Better Ways”

W ramach operacji naziemnych CEVA wdraża różne inicjatywy, których celem jest  dalsze ograniczenie emisji C02. Wśród nich wymienić można zwiększenie wykorzystania biogazu i biopaliw, testowanie wodorowych ogniw paliwowych i innych niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, a także wykorzystywanie rozwiązań transportu kolejowego, gdy jest to możliwe, do realizacji dostaw przesyłek całopojazdowych. 

CEVA Logistics, angażując się w poszukiwanie lepszych sposobów transportu i zarządzania przesyłkami klientów, w ubiegłym roku podjęła zobowiązanie dotyczące zrównoważonego rozwoju magazynów, z których wiele obsługuje operacje naziemne. Do końca 2025 roku, dzięki inwestycji o wartości 180 mln USD, CEVA chce trzykrotnie zwiększyć powierzchnię paneli słonecznych. Firma będzie też korzystać z niskoemisyjnej energii elektrycznej do zasilania wszystkich globalnych magazynów a do końca 2023 r. w 100 proc. z oświetlenia LED.

Xavier Bour, global ground leader, CEVA Logistics, mówi: „Tej wielkości flota pojazdów elektrycznych stanowi znaczący i realny krok w naszej podróży ku bardziej zrównoważonej przyszłości. Tak duża inwestycja jest możliwa dzięki wiedzy zespołów Ground&Rail, zaangażowaniu Grupy CMA CGM i naszych klientów. Decyzja ta doskonale pokazuje zarówno naszą nieustającą koncentrację na poszukiwaniu lepszych sposobów transportu towarów klientów, jak i dążenie kolegów z CEVA do zmniejszenia emisji w operacjach logistycznych. Zmiana może być czasem trudna, ale innowacje i nauka przynoszą korzyści naszej planecie, jednocześnie motywując nasze zespoły. Wierzymy w przyszłość pojazdów elektrycznych i angażujemy się w jej urzeczywistnienie„.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *