Transport

Nowe podejście Girteki do zielonego transportu: pojazdy elektryczne w systemie intermodalnym

Wobec globalnego dążenia do zrównoważonych łańcuchów dostaw,  kluczową rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) odgrywają usługi transportowe. Przewóz drogowy towarów, który odpowiada za 77% całkowitej emisji pochodzącej z transportu w Unii Europejskiej[1] stał się  głównym celem polityki dekarbonizacyjnej. Prędzej czy później, każda z firm transportowych będzie musiała się dostosować do nowych wymogów. Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy, już znalazła ciekawe rozwiązanie na maksymalizację dekabronizacji swoich usług transportowych, łącząc dwie gałęzie transportu.

Skandynawia: awangarda zrównoważonego rozwoju

Za bastion zrównoważonego rozwoju w Europie uznawana jest Skandynawia, gdzie teorie i debaty ustąpiły miejsca realnym inicjatywom. Liderem zielonej transormacji w transporcie jest Norwegia, tu blisko 80% nowych samochodów osobowych, sprzedanych w 2022 r., stanowiły auta elektryczne [2]. Kolejny krok jest oczywisty – elektryfikacja transportu towarów. I to właśnie w tym obszarze Grupa Girteka przygotowała nowe rozwiązanie dla jednego ze swoich skandynawskich klientów.

Girteka łączy teorią z praktyką

Skandynawska spółka Girteki będzie teraz świadczyć usługi transportu towarów przy użyciu pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorem (BEV – Battery Electric Vehicle) marki Volvo Trucks. Na tym nie koniec.

Nowe rozwiązanie Girteki opiera się na przemyślanej i nowatorskiej strategii połączenia pojazdów elektrycznych (BEV) z transportem intermodalnym. Usługi te Girteka będzie świadczyć w regionie Trondheim, w Norwegii. Dostawy mają być realizowane samochodami elektrycznymi na dystansie 150 km, a potem trafią na kolej w systemie połączeń intermodalnych.

  – Wyważenie potrzeb klientów z naszym naciskiem na zrównoważony transport jest skomplikowanym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi się go podjąć. Znajdywanie praktycznych rozwiązań pozwala nam na utrzymanie doskonałości operacyjnej, przy jednoczesnym postępie w dekarbonizacji – podkreśla Jens Romer Sode, CEO Girteka Nordic, należącej do Grupy Girteka.

Intermodal i BEV: dla zielonej przyszłości

Strategia połączenia transportu intermodalnego z technologią BEV pozwala na znaczącą redukcję emisji, w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami logistycznymi, które opierają się na samochodach ciężarowych z silnikiem diesla. Jej celem jest poprawa jakości usług oferowanych klientom przez wykorzystanie mocnych stron różnych gałęzi i środków transportu przy zapewnieniu terminowości dostaw.

W rezultacie strategia sprzyja tworzeniu środowiska, w którym firmy mogą zaspokoić swoje potrzeby logistyczne, jednocześnie aktywnie zmniejszając swój ślad węglowy. Pokazuje też, że efektywność i zrównoważony rozwój mogą skutecznie współistnieć w nowoczesnym modelu logistycznym.


[1] https://www.eea.europa.eu/ims/greenhouse-gas-emissions-from-transport

[2] https://www.nytimes.com/2023/05/08/business/energy-environment/norway-electric-vehicles.html

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *