Nowe podejście Girteki do zielonego transportu: pojazdy elektryczne w systemie intermodalnym

Wobec globalnego dążenia do zrównoważonych łańcuchów dostaw,  kluczową rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) odgrywają usługi transportowe. Przewóz drogowy towarów, który odpowiada za 77% całkowitej emisji pochodzącej z transportu w Unii Europejskiej[1] stał się  głównym celem polityki dekarbonizacyjnej. Prędzej czy później, każda z firm transportowych będzie musiała się dostosować do nowych wymogów. Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy, już znalazła ciekawe rozwiązanie na maksymalizację dekabronizacji swoich usług transportowych, łącząc dwie gałęzie transportu.

Skandynawia: awangarda zrównoważonego rozwoju

Za bastion zrównoważonego rozwoju w Europie uznawana jest Skandynawia, gdzie teorie i debaty ustąpiły miejsca realnym inicjatywom. Liderem zielonej transormacji w transporcie jest Norwegia, tu blisko 80% nowych samochodów osobowych, sprzedanych w 2022 r., stanowiły auta elektryczne [2]. Kolejny krok jest oczywisty – elektryfikacja transportu towarów. I to właśnie w tym obszarze Grupa Girteka przygotowała nowe rozwiązanie dla jednego ze swoich skandynawskich klientów.

Girteka łączy teorią z praktyką

Skandynawska spółka Girteki będzie teraz świadczyć usługi transportu towarów przy użyciu pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorem (BEV – Battery Electric Vehicle) marki Volvo Trucks. Na tym nie koniec.

Nowe rozwiązanie Girteki opiera się na przemyślanej i nowatorskiej strategii połączenia pojazdów elektrycznych (BEV) z transportem intermodalnym. Usługi te Girteka będzie świadczyć w regionie Trondheim, w Norwegii. Dostawy mają być realizowane samochodami elektrycznymi na dystansie 150 km, a potem trafią na kolej w systemie połączeń intermodalnych.

  – Wyważenie potrzeb klientów z naszym naciskiem na zrównoważony transport jest skomplikowanym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi się go podjąć. Znajdywanie praktycznych rozwiązań pozwala nam na utrzymanie doskonałości operacyjnej, przy jednoczesnym postępie w dekarbonizacji – podkreśla Jens Romer Sode, CEO Girteka Nordic, należącej do Grupy Girteka.

Intermodal i BEV: dla zielonej przyszłości

Strategia połączenia transportu intermodalnego z technologią BEV pozwala na znaczącą redukcję emisji, w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami logistycznymi, które opierają się na samochodach ciężarowych z silnikiem diesla. Jej celem jest poprawa jakości usług oferowanych klientom przez wykorzystanie mocnych stron różnych gałęzi i środków transportu przy zapewnieniu terminowości dostaw.

W rezultacie strategia sprzyja tworzeniu środowiska, w którym firmy mogą zaspokoić swoje potrzeby logistyczne, jednocześnie aktywnie zmniejszając swój ślad węglowy. Pokazuje też, że efektywność i zrównoważony rozwój mogą skutecznie współistnieć w nowoczesnym modelu logistycznym.


[1] https://www.eea.europa.eu/ims/greenhouse-gas-emissions-from-transport

[2] https://www.nytimes.com/2023/05/08/business/energy-environment/norway-electric-vehicles.html

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *