HAVI Logistics podwaja powierzchnię w MLP Poznań

Globalna firma zajmująca się innowacjami, optymalizacją i zarządzaniem łańcuchem dostaw wiodących marek wynajęła ponad 16 tys. m kw. nowej powierzchni w ramach rozbudowywanego centrum MLP Poznań. Obiekt dla firmy HAVI Logistics wyposażony zostanie m.in. w panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Przekazanie gotowej powierzchni planowane jest na początku II połowy 2024 r. W zawarciu transakcji doradzali eksperci z Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers.

MLP Group zawarło umowę najmu z międzynarodową firmą zajmującą się innowacjami, optymalizacją i kompleksowego zarządzania łańcuchem dostaw wiodących światowych marek świadczących usługi na rynku HoReCa & Convenience. Firma HAVI Logistics wieloletni najemca centrum logistycznego MLP Poznań, będzie korzystać łącznie z ponad 16 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni. Dedykowany nowy obiekt będzie miał 12 metrów wysokości. Na cele magazynowe w tym mrożnie i chłodnie przeznaczone będzie ponad 15,5 tys. m kw. Z kolei nowoczesne przestrzenie biurowe i socjalne, zaplanowane na dwóch kondygnacjach, zajmą kolejne 680 m kw. powierzchni. W zawarciu transakcji najemcę wspierała agencja doradcza Colliers.

– Po osiągnięciu ponad połowy docelowej powierzchni wracamy do rozbudowy centrum logistycznego MLP Poznań. Zawarcie znaczącej umowy z naszym wieloletnim najemcą pozwala nam teraz realizować kolejny obiekt w ramach utrzymywanej bazy gruntów. Warto podkreślić, że zgodnie z naszą strategią wszystkie oferowane przez nas nieruchomości spełniają najwyższe standardy i są poddawane procesowi certyfikacji BREEAM. Stosujemy rozwiązania mające pozytywny wpływ na środowisko naturalne i zwiększające funkcjonalność oraz komfort dla pracowników – powiedziała Agnieszka Góźdź, Członek Zarządu, Chief Development Officer w MLP Group S.A.

Zgodnie z ustaleniami przekazanie nowego obiektu jest planowane na początku II połowy 2024 roku. Jego budowa prowadzona będzie według zasad zrównoważonego rozwoju. Inwestycja zostanie jednocześnie poddana certyfikacji ekologicznej BREEAM New Construction, na poziomie Excellent. Obiekt wyposażony zostanie m.in. w panele fotowoltaiczne, pompy ciepła oraz stacje do ładowania samochodów osobowych i ciężarowych.

– Decyzja związana z budową nowego magazynu pod Poznaniem spowodowana jest rozwojem naszych klientów oraz strategią związaną z optymalizacją procesów w ramach szeroko rozumianego łańcucha dostaw. Dodatkowo HAVI Logistics w Polsce, ma bardzo poważne plany związane z rozwojem biznesu, stąd konieczność zapewnienia odpowiednio nowoczesnej powierzchni magazynowej. Mając wieloletniego i sprawdzonego partnera, jakim jest MLP Group, realizujemy strategię nie tylko zrównoważonego rozwoju, ale zapewniamy również naszym pracownikom, jak najlepsze warunki pracy — mówi Katarzyna Piątkowska, Dyrektor Zarządzająca HAVI Logistics Sp. z o.o.

– Współpraca z firmą HAVI Logistics, która zdecydowała się na rozwój w MLP Poznań wymagała zapewnienia najemcy wysoce specjalistycznego obiektu, który będzie pełnił nie tylko funkcję magazynową z przestrzeniami na chłodnie i mroźnie, ale również biurową z uwzględnieniem części socjalnej. Spełnienie tak wielu wymagań to dla nas wielka satysfakcja. Tym bardziej, że magazyn będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce, a przy jego realizacji położono nacisk na aspekty środowiskowe i optymalizację kosztów utrzymania – mówi Łukasz Grupa, Associate Director w Dziale Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers.

Projekt MLP Poznań zlokalizowany jest w miejscowości Koninko, w pobliżu drogi ekspresowej S11 łączącej Poznań z Katowicami. Park znajduje się ok. 16 km od centrum Poznania i 4 km od autostrady A2. Docelowo inwestycja będzie obejmować blisko 90 tys. m kw. powierzchni magazynowo –produkcyjnej, które powstaną na terenie o powierzchni 20 ha.

Zgodnie ze strategią „build & hold” MLP Group po zakończeniu budowy parków logistycznych utrzymuje je w swoim portfelu i samodzielnie nimi zarządza. Wszystkie projekty realizowane przez Grupę wyróżnia również bardzo atrakcyjna lokalizacja parków logistycznych, stosowanie rozwiązania typu built-to-suit oraz wsparcie najemcy w trakcie trwania umowy najmu.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *