HAVI Logistics podwaja powierzchnię w MLP Poznań

Globalna firma zajmująca się innowacjami, optymalizacją i zarządzaniem łańcuchem dostaw wiodących marek wynajęła ponad 16 tys. m kw. nowej powierzchni w ramach rozbudowywanego centrum MLP Poznań. Obiekt dla firmy HAVI Logistics wyposażony zostanie m.in. w panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Przekazanie gotowej powierzchni planowane jest na początku II połowy 2024 r. W zawarciu transakcji doradzali eksperci z Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers.

MLP Group zawarło umowę najmu z międzynarodową firmą zajmującą się innowacjami, optymalizacją i kompleksowego zarządzania łańcuchem dostaw wiodących światowych marek świadczących usługi na rynku HoReCa & Convenience. Firma HAVI Logistics wieloletni najemca centrum logistycznego MLP Poznań, będzie korzystać łącznie z ponad 16 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni. Dedykowany nowy obiekt będzie miał 12 metrów wysokości. Na cele magazynowe w tym mrożnie i chłodnie przeznaczone będzie ponad 15,5 tys. m kw. Z kolei nowoczesne przestrzenie biurowe i socjalne, zaplanowane na dwóch kondygnacjach, zajmą kolejne 680 m kw. powierzchni. W zawarciu transakcji najemcę wspierała agencja doradcza Colliers.

– Po osiągnięciu ponad połowy docelowej powierzchni wracamy do rozbudowy centrum logistycznego MLP Poznań. Zawarcie znaczącej umowy z naszym wieloletnim najemcą pozwala nam teraz realizować kolejny obiekt w ramach utrzymywanej bazy gruntów. Warto podkreślić, że zgodnie z naszą strategią wszystkie oferowane przez nas nieruchomości spełniają najwyższe standardy i są poddawane procesowi certyfikacji BREEAM. Stosujemy rozwiązania mające pozytywny wpływ na środowisko naturalne i zwiększające funkcjonalność oraz komfort dla pracowników – powiedziała Agnieszka Góźdź, Członek Zarządu, Chief Development Officer w MLP Group S.A.

Zgodnie z ustaleniami przekazanie nowego obiektu jest planowane na początku II połowy 2024 roku. Jego budowa prowadzona będzie według zasad zrównoważonego rozwoju. Inwestycja zostanie jednocześnie poddana certyfikacji ekologicznej BREEAM New Construction, na poziomie Excellent. Obiekt wyposażony zostanie m.in. w panele fotowoltaiczne, pompy ciepła oraz stacje do ładowania samochodów osobowych i ciężarowych.

– Decyzja związana z budową nowego magazynu pod Poznaniem spowodowana jest rozwojem naszych klientów oraz strategią związaną z optymalizacją procesów w ramach szeroko rozumianego łańcucha dostaw. Dodatkowo HAVI Logistics w Polsce, ma bardzo poważne plany związane z rozwojem biznesu, stąd konieczność zapewnienia odpowiednio nowoczesnej powierzchni magazynowej. Mając wieloletniego i sprawdzonego partnera, jakim jest MLP Group, realizujemy strategię nie tylko zrównoważonego rozwoju, ale zapewniamy również naszym pracownikom, jak najlepsze warunki pracy — mówi Katarzyna Piątkowska, Dyrektor Zarządzająca HAVI Logistics Sp. z o.o.

– Współpraca z firmą HAVI Logistics, która zdecydowała się na rozwój w MLP Poznań wymagała zapewnienia najemcy wysoce specjalistycznego obiektu, który będzie pełnił nie tylko funkcję magazynową z przestrzeniami na chłodnie i mroźnie, ale również biurową z uwzględnieniem części socjalnej. Spełnienie tak wielu wymagań to dla nas wielka satysfakcja. Tym bardziej, że magazyn będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce, a przy jego realizacji położono nacisk na aspekty środowiskowe i optymalizację kosztów utrzymania – mówi Łukasz Grupa, Associate Director w Dziale Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers.

Projekt MLP Poznań zlokalizowany jest w miejscowości Koninko, w pobliżu drogi ekspresowej S11 łączącej Poznań z Katowicami. Park znajduje się ok. 16 km od centrum Poznania i 4 km od autostrady A2. Docelowo inwestycja będzie obejmować blisko 90 tys. m kw. powierzchni magazynowo –produkcyjnej, które powstaną na terenie o powierzchni 20 ha.

Zgodnie ze strategią „build & hold” MLP Group po zakończeniu budowy parków logistycznych utrzymuje je w swoim portfelu i samodzielnie nimi zarządza. Wszystkie projekty realizowane przez Grupę wyróżnia również bardzo atrakcyjna lokalizacja parków logistycznych, stosowanie rozwiązania typu built-to-suit oraz wsparcie najemcy w trakcie trwania umowy najmu.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *