Transport

HAVI Logistics podwaja powierzchnię w MLP Poznań

Globalna firma zajmująca się innowacjami, optymalizacją i zarządzaniem łańcuchem dostaw wiodących marek wynajęła ponad 16 tys. m kw. nowej powierzchni w ramach rozbudowywanego centrum MLP Poznań. Obiekt dla firmy HAVI Logistics wyposażony zostanie m.in. w panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Przekazanie gotowej powierzchni planowane jest na początku II połowy 2024 r. W zawarciu transakcji doradzali eksperci z Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers.

MLP Group zawarło umowę najmu z międzynarodową firmą zajmującą się innowacjami, optymalizacją i kompleksowego zarządzania łańcuchem dostaw wiodących światowych marek świadczących usługi na rynku HoReCa & Convenience. Firma HAVI Logistics wieloletni najemca centrum logistycznego MLP Poznań, będzie korzystać łącznie z ponad 16 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni. Dedykowany nowy obiekt będzie miał 12 metrów wysokości. Na cele magazynowe w tym mrożnie i chłodnie przeznaczone będzie ponad 15,5 tys. m kw. Z kolei nowoczesne przestrzenie biurowe i socjalne, zaplanowane na dwóch kondygnacjach, zajmą kolejne 680 m kw. powierzchni. W zawarciu transakcji najemcę wspierała agencja doradcza Colliers.

– Po osiągnięciu ponad połowy docelowej powierzchni wracamy do rozbudowy centrum logistycznego MLP Poznań. Zawarcie znaczącej umowy z naszym wieloletnim najemcą pozwala nam teraz realizować kolejny obiekt w ramach utrzymywanej bazy gruntów. Warto podkreślić, że zgodnie z naszą strategią wszystkie oferowane przez nas nieruchomości spełniają najwyższe standardy i są poddawane procesowi certyfikacji BREEAM. Stosujemy rozwiązania mające pozytywny wpływ na środowisko naturalne i zwiększające funkcjonalność oraz komfort dla pracowników – powiedziała Agnieszka Góźdź, Członek Zarządu, Chief Development Officer w MLP Group S.A.

Zgodnie z ustaleniami przekazanie nowego obiektu jest planowane na początku II połowy 2024 roku. Jego budowa prowadzona będzie według zasad zrównoważonego rozwoju. Inwestycja zostanie jednocześnie poddana certyfikacji ekologicznej BREEAM New Construction, na poziomie Excellent. Obiekt wyposażony zostanie m.in. w panele fotowoltaiczne, pompy ciepła oraz stacje do ładowania samochodów osobowych i ciężarowych.

– Decyzja związana z budową nowego magazynu pod Poznaniem spowodowana jest rozwojem naszych klientów oraz strategią związaną z optymalizacją procesów w ramach szeroko rozumianego łańcucha dostaw. Dodatkowo HAVI Logistics w Polsce, ma bardzo poważne plany związane z rozwojem biznesu, stąd konieczność zapewnienia odpowiednio nowoczesnej powierzchni magazynowej. Mając wieloletniego i sprawdzonego partnera, jakim jest MLP Group, realizujemy strategię nie tylko zrównoważonego rozwoju, ale zapewniamy również naszym pracownikom, jak najlepsze warunki pracy — mówi Katarzyna Piątkowska, Dyrektor Zarządzająca HAVI Logistics Sp. z o.o.

– Współpraca z firmą HAVI Logistics, która zdecydowała się na rozwój w MLP Poznań wymagała zapewnienia najemcy wysoce specjalistycznego obiektu, który będzie pełnił nie tylko funkcję magazynową z przestrzeniami na chłodnie i mroźnie, ale również biurową z uwzględnieniem części socjalnej. Spełnienie tak wielu wymagań to dla nas wielka satysfakcja. Tym bardziej, że magazyn będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce, a przy jego realizacji położono nacisk na aspekty środowiskowe i optymalizację kosztów utrzymania – mówi Łukasz Grupa, Associate Director w Dziale Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers.

Projekt MLP Poznań zlokalizowany jest w miejscowości Koninko, w pobliżu drogi ekspresowej S11 łączącej Poznań z Katowicami. Park znajduje się ok. 16 km od centrum Poznania i 4 km od autostrady A2. Docelowo inwestycja będzie obejmować blisko 90 tys. m kw. powierzchni magazynowo –produkcyjnej, które powstaną na terenie o powierzchni 20 ha.

Zgodnie ze strategią „build & hold” MLP Group po zakończeniu budowy parków logistycznych utrzymuje je w swoim portfelu i samodzielnie nimi zarządza. Wszystkie projekty realizowane przez Grupę wyróżnia również bardzo atrakcyjna lokalizacja parków logistycznych, stosowanie rozwiązania typu built-to-suit oraz wsparcie najemcy w trakcie trwania umowy najmu.

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *