Eksploatacja elektryka przy niskich temperaturach – co warto wiedzieć?

  • Do najistotniejszych czynników, branych pod uwagę przy zakupie modelu CUPRA Born jest jego zasięg.
  • Potencjalni nabywcy elektryków mają wątpliwości co do tego, w jaki sposób zimowe warunki atmosferyczne wpływają na jego użytkowanie.
  • Badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska wskazuje na to, że zdecydowana większość właścicieli samochodów elektrycznych korzysta z nich zimą tak samo, jak przez resztę roku.

Mimo wzrostu zainteresowania samochodami elektrycznymi, ich zakup nadal budzi wiele pytań i obaw. Część z nich związana jest ze sposobem eksploatacji samochodów elektrycznych przy niskich temperaturach oraz ewentualnymi różnicami w zakresie możliwości pojazdu, jeśli chodzi o docelowy zasięg. Eksperci marki CUPRA wskazują zalety swoich zeroemisyjnych samochodów, którym nie straszna jesienno-zimowa aura.

Niskie temperatury to nie problem

Jak wynika z badania, aż 83% ankietowanych odpowiedziało, że w okresie zimowym korzysta ze swojego samochodu elektrycznego w ten sam sposób, co przez resztę roku. Model CUPRA Born zapewnia natychmiastową reakcję układu klimatyzacji. Nawet przy najniższej temperaturze samochód zapewnia maksymalny poziom mocy grzewczej już od pierwszej sekundy. Inżynierowie barcelońskiej marki wykorzystali najnowocześniejsze technologie, takie jak drukarki 3D, do opracowania układu klimatyzacji. Tym samym zespół CUPRY sprostał kilku zadaniom: stworzeniu cichego systemu i utrzymaniu maksymalnej wydajności przy zachowaniu komfortu jazdy.

Choć w opinii publicznej funkcjonuje wiele mitów na temat korzystania z samochodów elektrycznych, należy jednoznacznie podkreślić, że nie są to pojazdy sezonowe – jak choćby kabriolety. Technologia, osiągi, dynamika i komfort w naszym pierwszym w 100% elektrycznym modelu nie mają sobie równych, nawet w najsurowszym klimacie – przyznaje Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA.

Nieograniczający zasięg

Badanie EV Klub Polska pokazuje również, że okres zimowy nie zniechęca właścicieli samochodów elektrycznych do odbywania dalszych podróży. Nawet takich, których odległość przekracza zasięg pojazdu – a ten w przypadku CUPRA Born wynosi do 552 km. Inżynierowie barcelońskiej marki przetestowali jego osiągi poddając go testowi, który polegał na przejechaniu 30 tys. km w dzień i w nocy. Celem było zagwarantowanie, że CUPRA Born zapewni najlepsze osiągi w każdych warunkach pogodowych.

Również dynamika modelu CUPRA Born była kluczowym aspektem jego rozwoju. System Dynamic Chassis Control oraz ustawienia twardości amortyzatorów były testowane na torze umieszczonym na zamarzniętym jeziorze. Jego wewnętrzna część była bardziej, a zewnętrzna mniej wypolerowana, aby zwiększyć poślizg. W ten sposób inżynierowie marki przetestowali sportowe możliwości bez uszczerbku dla środowiska.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *