Czy transportowi drogowemu będzie po drodze z ekologią?

Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Wyśrubowane normy emisji spalin czy wyższe opłaty drogowe dla pojazdów, przyczyniających się do większego zanieczyszczenia środowiska coraz częściej są dla przewoźników impulsem do przemyślenia swoich biznesowych kroków. W szczególności, gdy ekologia może iść w parze z wydajnością floty. To właśnie między innymi o dążeniu do zrównoważonego transportu rozmawiano w czasie paneli dyskusyjnych i prelekcji, które odbyły się w ramach „TSL Green day” na 10 Międzynarodowych Targach TransLogistica Poland. Drogę do bezpieczniejszego dla środowiska transportu przedstawił uczestnikom również Grzegorz Wójcik, Country Manager Eurowag PL i CCO Inelo. Jakie plany na przyszłość mają najwięksi gracze w Europie?

Konferencja „TSL Green day” na Targach TransLogistica Poland była dedykowana ekologii w branży TSL. Prelegenci przedstawili pomysły i konkretne rozwiązania na to, jak ograniczać emisję szkodliwych spalin w transporcie, a z drugiej strony opowiedzieli o wyzwaniach związanych z ekologiczną flotą i wpływie unijnych norm środowiskowych na prowadzenie biznesu transportowego.

Przedstawiciele transportu i przewoźnicy często się zastanawiają nad tym, czy stać ich na działania proekologicznie, a moim zdaniem pytanie powinno brzmieć inaczej. Czy firmy mogą sobie dzisiaj pozwolić na niewprowadzanie innowacji w swoim biznesie w obliczu postępujących zmian klimatycznych? Moim zdaniem nie. Zielona transformacja jest nieunikniona i żadna z firm przed nią nie ucieknie, ale też nie ma takie potrzeby, by uciekać. Można przyczyniać się do poprawy środowiska, a jednocześnie zwiększać przychody mówi Grzegorz Wójcik, Country Manager Eurowag PL i CCO Grupy Inelo.

Podczas tego dnia wystąpili między innymi Agata Horzela z GS1 Polska i Katarzyna Ostojska, Raben Logistic Polska, które przybliżyły tematykę transformacji cyfrowej w logistyce, czyli w jaki sposób rozwiązania paperless wpływają na realizację celów ESG. Z kolei Łukasz Chwalczuk z Kancelarii Prawnej IURIDICA przedstawił wyzwania związane z elektryfikacją floty, czyli jaka jest odpowiedzialność firmy transportowej, gdy pojazd elektryczny uległ awarii. Natomiast Zbigniew Chęciński i Adrian Kisiołek z Auchan, Serafin Łukasz z Omega Pilzno i Mateusz Boruta – ECR podzieli się case study Auchan o tym, jak realnie ograniczać emisję w transporcie, a jednocześnie robić lepszy biznes. Odbyły się także ciekawe panele dyskusyjne, m.in. w tematyce wpływu dekarbonizacji na strategię przedsiębiorstwa transportowego.

Transport bardziej czysty i wydajny?

W czasie „TSL Green day” na Targach Translogistica pokazano, że branża TSL może szukać alternatywnych rozwiązań w dążeniu do zrównoważonego transportu. W jaki sposób może to uczynić? O tym w szerszej perspektywie opowiedział Grzegorz Wójcik, Country Manager Eurowag PL i CCO Grupy Inelo, który zaprezentował strategię Grupy Eurowag wspierającą zieloną transformację transportu.

Transport drogowy może być bardziej czysty, sprawiedliwy i wydajny za pomocą wyposażenia się w odpowiednie narzędzia technologiczne i integracji danych z wielu źródeł. Eurowag, dzięki obecności na każdym etapie realizacji zlecenia transportowego, jest w stanie ocenić rentowność danego przewozu, a także mieć wpływ na ograniczenie szkodliwych spalin. Naszym celem jest obniżenie emisji gazów cieplarnianych klientów o 20 proc. do 2030 roku. Wierzymy, że możemy przyspieszyć transformację energetyczną i dać wymierne korzyści nie tylko środowisku, ale również i przedsiębiorstwu transportowemu, podnosząc jego rentowność – podsumowuje Grzegorz Wójcik i dodaje, żew praktyce zwiększenie efektywności zarządzania flotą może przełożyć się na 10 proc. oszczędności w firmie, czyli pozyskać dodatkowe 12 tys. euro na pojazd na rok.

– Jeśli dołożymy do tego możliwości finansowania i zarządzania płynnością, które oferujemy, mówimy o pozyskaniu dodatkowych 15 tys. euro na ciężarówkę. Z kolei redukcja pustych przebiegów i lepszego zarządzenia flotą może wygenerować kolejne 20 tys. euro per pojazd. Oczywiście na te wyliczenia wpływ ma wiele czynników, jak wielkość floty, rodzaj wykonywanych przewozów czy technologie, z których korzysta dana firma.

Na drodze do ekologii

Transport drogowy jest jednym z sektorów gospodarki, który znacznie wpływa na zanieczyszczenie środowiska. W Europie jest obecnie około 5,5 mln pojazdów ciężkich, które odpowiadają za generowanie około 9 proc. emisji gazów cieplarnianych. Udział w tym mają również polskie ciężarówki, których liczba szacowana jest na ok 800 tys. Dlatego też europejski transport może i z pewnością odczuwa już presję, by stawać się coraz bardziej ekologicznym.

Branża TSL musi brać pod uwagę unijne normy środowiskowe, które zwiększają wymagania dotyczące ograniczeń emisji spalin, co powoduje, że droga do bycia „zieloną” firmą nie jest taka prosta. W niektórych sytuacjach nie pomaga również samo ustawodawstwo. Przykładowo wprowadzenie pakietu mobilności z koniecznością częstszych powrotów kierowców do bazy czy przestrzeganie zasad wykonywania kabotażu (odbycia tzw. „cooling off”) może zwiększać zanieczyszczenie środowiska. To wszystko sprawia, że zielona transformacja jest i będzie wyzwaniem dla firm, ale warto przygotowywać się do niej już dzisiaj – komentuje, Grzegorz Wójcik,Country Manager Eurowag PL i CCO Inelo.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *