Spadek nawet o 30% – zima negatywnie wpływa na zasięg samochodów elektrycznych

W niskich, zimowych temperaturach samochody elektryczne osiągają średnio tylko 70% swojego założonego zasięgu. Właściciele elektryków powinni uwzględnić ten fakt planując jazdę zimą. Jeśli tego nie zrobią, część drogi będą musieli pokonać na lawecie.

Na początku stycznia 2024 r. Norweska Federacja Samochodowa wydała ostrzeżenie dla właścicieli elektryków: zaleciła, by w związku ze spadkiem temperatury przekraczającym -20 st. C, wzięli oni pod uwagę, że zasięg ich pojazdu może być mniejszy nawet o połowę. W tym roku pogoda nie rozpieszcza kierowców także w Polsce. Dlatego norweskie wytyczne można uznać za aktualne także na polskich drogach. Eksperci multiporównywarki rankomat.pl sprawdzili, jak popularne nad Wisłą modele samochodów eklektycznych mogą zachowywać się podczas ujemnych temperatur oraz jakich strat na zasięgu podczas mroźnej pogody powinni spodziewać się ich właściciele.

Mróz kontra zasięg. Ile przejedzie elektryk zimą?

Na podstawie kalkulacji OC eksperci rankomat.pl wytypowali pięć modeli samochodów elektrycznych, które najczęściej zgłaszano do obowiązkowego OC w 2023 roku. Te pojazdy to: Tesla Y, Tesla 3, Nissan Leaf, Tesla S oraz Tesla X. Ich zasięg – jak wynika z danych firmy Reccurent Auto, zajmującej się testowaniem samochodów elektrycznych – podczas mroźnych dni może być niższy nawet o 30%.

Najmniejszy spadek zasięgu przy minusowych temperaturach zanotowano w przypadku Tesli Y, Tesli S oraz Tesli X – każdy z tych pojazdów w warunkach zimowych tracił ok. 24% swojego zasięgu. Nieco większą stratę odnotowano w przypadku modelu Tesla S. Podczas testu w idealnej temperaturze zasięg tego modelu oscylował w granicach 280 km. Podczas użytkowania w warunkach zimowych, kiedy temperatura spadła poniżej zera, zasięg zmniejszył się do ok. 200 km. Największa strata natomiast dotyczyła Nissana Leaf. W idealnej temperaturze model ten powinien przejechać średnio ok. 120 km. Przy ujemnych temperaturach jego zasięg spadł jednak średnio do ok. 80 km.

W przeprowadzonych przez Reccurent Auto testach badano utratę zasięgu w temperaturach ujemnych w porównaniu do idealnej temperatury jazdy. Idealna temperatura jazdy określona została jako temperatura, w której dany model widzi swój najwyższy średni zasięg. Temperatura ta różni się w zależności od samochodu. Należy również pamiętać, że spadek zasięgu samochodów elektrycznych przy niższych temperaturach zależy od wielu zmiennych, np. marki i modelu pojazdu, stanu jego akumulatora, prędkości jazdy, ukształtowania terenu, po którym pojazd się porusza itp. Podane w badaniach liczby są więc wartościami średnimi.

Ładowanie elektryków to wciąż problem w Polsce

Choć wszystkie samochody tracą na wydajności w warunkach zimowych, to dla właścicieli elektryków większy problem niż dla posiadaczy aut spalinowych. Przyczyną jest dostęp do punktów ładowania typu pojazdów. Jak podaje rynekelektryczny.pl, pod koniec listopada 2023 r. w Polsce działało ponad 5,8 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych zlokalizowanych na 3,2 tys. stacji. Dla porównania w Polsce funkcjonuje ponad 7,9 tys. stacji benzynowych. 

Z internetowej mapy ładowania pojazdów elektrycznych wynika, że punkty te rozmieszczone są często w dużych odległościach od siebie. Tym samym spadek zasięgu samochodu w związku z niską temperaturą otoczenia może sprawić, że bateria samochodu elektrycznego wyczerpie się całkowicie, zanim kierowca dotrze do najbliższej stacji ładowania.

Dlaczego elektryki tracą na zasięgu zimą?

Na wzrosty zużycia energii w aucie elektrycznym zimą ma wpływ kilka czynników. Co więcej, zmieniają się one w zależności od tego czy samochód porusza się np. po mieście, czy też jest to droga ekspresowa. Według badania zrealizowanego przez serwis wysokienapiecie.pl, na spadek zasięgu w terenie zabudowanym wpływ ma wzrosty oporów toczenia (19%) – ze względu na zmiany temperatury zimowe opony są często niedopompowane, a nawierzchnia drogi zwykle bywa mokra, ogrzewanie (29%) czy też zimna bateria (zwłaszcza mocno naładowana), która przy hamowaniu doładowuje się w mniejszym stopniu (23%).

Na drodze ekspresowej największą rolę w utracie zasięgu zimą przez elektryki odgrywa z kolei zimne powietrze i silniejszy wiatr (49%), wzrost oporów toczenia (25%) czy wzrost strat napędu i baterii (11%).

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Mimo że straty zasięgu przez elektryki w warunkach zimowych są nieuniknione, kierowca może podjąć działania, które w pewnym stopniu ograniczą ten spadek. Serwis autobaza.pl podaje, że kierowcy samochodów elektrycznych mogą zwiększyć zasięg swoich pojazdów zimą w następujący sposób:

  • skorzystać z opcji przygotowania baterii do jazdy (można to zrobić w większości samochodów elektrycznych – dzięki temu akumulatory zaczną pracować w optymalnej temperaturze),
  • podczas podróży w pojedynkę korzystać z opcji ogrzewania foteli ogrzewania kabiny,
  • wyłączyć hamowanie rekuperacyjne,
  • wyłączyć zbędne elementy wyposażenia, np. automatyczne składanie lusterek itp.
  • zostawić pojazd podłączony do gniazdka po zakończeniu jazdy (jeżeli takie są zalecenia producenta). 

Rozładowana bateria w elektryku. Co robić?

Jeśli pomimo zastosowanych działań, bateria w samochodzie się rozładuje, a kierowca nie będzie miał możliwości jej naładowania, jedynym rozwiązaniem pozostaje wezwanie lawety, która odholuje dany pojazd do najbliższego punktu ładowania.

– Kierowcy samochodów elektrycznych powinni rozważyć rozszerzenie obowiązkowej polisy OC o ubezpieczenie Assistance, które zapewni pomoc w przypadku rozładowania się baterii w samochodzie. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują różne zakresy takiej ochrony, dlatego przed zakupem polisy należy dokładnie sprawdzić, jakie są limity holowania pojazdu oraz ile razy można skorzystać z takiej usługi. Zwykle ubezpieczyciele oferują dwa takie świadczenia w ramach polisy – tłumaczy Katarzyna Gaweł z rankomat.pl – Przykładowa cena OC+ Assistance, która obejmuje pomoc w przypadku rozładowania baterii dla Nissana Leaf z 2015 roku to 586 zł. – dodaje.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *