- Brytyjski producent samochodów luksusowych Bentley Motors w 2022 roku zanotował najwyższy wzrost sprzedaży w swojej 104-letniej historii.
- Zysk operacyjny firmy w ubiegłym roku wyniósł 708 milionów euro, co oznacza wzrost o 319 milionów euro w stosunku do 2021 roku.
- Najlepsze wyniki finansowe zbiegają się z rekordową sprzedażą samochodów, która w 2022 roku wynosiła 15 174 egzemplarzy na całym świecie.
- Ogólny przychód wzrósł o 19% r/r, osiągając wartość 3,38 mld euro.
- Wysokie zyski i optymistyczne prognozy popytu zapewniają solidne podstawy do samofinansowania strategii zrównoważonego rozwoju
– Beyond100.
Firma Bentley Motors opublikowała rekordowe wyniki finansowe za rok 2022, z zyskami operacyjnymi wyższymi o prawie 1 mld euro w porównaniu z rokiem 2018. Przychody firmy wyniosły 708 milionów euro, co oznacza 82% wzrost zysku, z 4% wzrostu wolumenu.
Obroty brytyjskiego producenta osiągnęły 3,38 miliarda euro i jest to tym samym wzrost o 19% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. 2022 rok to także rekordowa sprzedaż luksusowych samochodów z Crewe – z danych sprzedażowych wynika, że w ubiegłym roku Bentley dostarczył 15 174 egzemplarzy samochodów do klientów na całym świecie i po raz pierwszy w historii firmy przekroczył próg 15 000 samochodów w ciągu roku. Tym samym zwrot ze sprzedaży w 2022 roku wzrósł do 20,9% w, co stanowi najwyższy poziom w 104-letniej historii marki Bentley. Sukces ten wynikał m.in. ze zmiany zachowań konsumenckich klientów oraz sprzedaży edycji kolekcjonerskich modeli Coachbuilt.
– Naszym celem nadal pozostaje dostarczanie do klientów samochodów najwyższej jakości. Wysoki poziom sprzedaży, choć cieszy, nie jest dla nas najważniejszy. Będziemy dalej dążyć do dostosowania naszej strategii do ciągle zmieniającej się sytuacji rynkowej. Jestem przekonany, że połączenie zdyscyplinowanej struktury zarządzania kosztami z maksymalizacją możliwości personalizacji samochodów, to silne fundamenty, które pozwolą nam kontynuować ten sukces – tłumaczy Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny marki Bentley.
Klucz do sukcesu
Niesłabnąca popularność SUV-ów zapewniła modelowi Bentayga pozycję numer jeden wśród pozostałych modeli marki. Samochód osiągnął najwyższy od 6 lat wynik, stanowiąc tym samym 42% całkowitej sprzedaży marki i zyskując miano najbardziej luksusowego SUV-a na świecie.
Modele Continental GT i Convertible odpowiadały z kolei za niemal 1/3 sprzedaży, a model GT Speed, czyli najbardziej dynamiczny samochód drogowy, jaki kiedykolwiek stworzyła marka, stanowił prawie 31% udziału w całkowitej sprzedaży. Flying Spur, luksusowy czterodrzwiowy grand-tourer, osiągnął 28% ogólnej sprzedaży brytyjskiej marki.
– Od 2018 roku cały zespół w Crewe intensywnie pracuje nad restrukturyzacją modelu biznesowego, równolegle z wprowadzaniem na rynek kolejnych wiodących w swoich segmentach modeli. Ubiegły rok był swoistym kamieniem milowym w tej podróży – dodaje Adrian Hallmark.
Inwestycja w przyszłość
W ramach strategii Beyond100, Bentley dąży do zelektryfikowania całej gamy modelowej oraz do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. 10-letni program inwestycyjny wart jest 3 miliardy euro i skupia się na wprowadzaniu nowych modeli oraz modernizacji fabryki Pyms Lane w Crewe w Anglii, gdzie produkowane są wszystkie modele marki.
– Wierzymy, że obecna sytuacja finansowa zapewni nam dobry start w wyścigu do pełnej elektryfikacji i osiągnięcia neutralności węglowej w segmencie samochodów luksusowych. Tempo zamówień przyjmowanych w 2023 roku potwierdza zapoczątkowany w ubiegłym roku trend – dopowiada Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny marki Bentley.