SEAT S.A. z rocznym obrotem 10,5 mld euro – to drugi najwyższy wynik finansowy w historii firmy

• 2022 był przełomowym rokiem dla SEAT S.A. Zysk operacyjny firmy wzrósł o 550 mln euro osiągając wartość 179 mln euro przed jednorazową rezerwą na koszty restrukturyzacji wynoszącą 293 mln euro. Zysk netto zwiększył się o 324 mln euro osiągając łącznie 68 mln euro (2021: -256 milionów euro).
• W 2023 roku SEAT S.A. zamierza przyspieszyć transformację firmy w kierunku elektryfikacji gamy modelowej i dalszego rozwoju marki CUPRA.
• Kluczowym elementem strategii firmy pozostaje największa pojedyncza inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii – projekt Future: Fast Forward.

SEAT S.A. przedstawił wyniki za rok 2022 oraz ujawnił plany związane z rozwojem firmy, podczas corocznej konferencji prasowej. W ubiegłym roku przychody firmy wzrosły o 14%, z 9 256 mln euro do 10 513 mln euro, osiągając tym samym drugi najwyższy poziom przychodów w 73-letniej historii firmy, tuż za rekordowymi wynikami z 2019 r. Zeszłoroczny zysk operacyjny wzrósł o 550 mln euro, wynosząc łącznie 179 mln euro (2021: -371 milionów euro), przed jednorazowymi kosztami restrukturyzacyjnymi w wysokości 293 mln euro. Oznacza to poprawę zwrotu ze sprzedaży o 5,7%. Zysk netto wzrósł natomiast o 324 mln euro, osiągając wartość 68 mln euro (2021: -256 milionów euro).

Rok 2022 był okresem wielu zmian i wyzwań. W tym czasie podjęliśmy decyzje, które zdefiniują naszą historię w nadchodzących latach – powiedział Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT S.A. Naszym priorytetem było skupienie się na marce CUPRA, wprowadzenie nowego planu redukcji kosztów i przekształcenie sposobu pracy, co było niezbędne dla zapewnienia długoterminowej stabilności firmy. SEAT S.A. zrobił w ostatnim czasie ogromny krok naprzód w kierunku elektryfikacji, gdy razem z Volkswagen Group i PowerCo w ramach projektu Future: Fast Forward zobowiązaliśmy się zainwestować 10 mld euro w przekształcenie Hiszpanii w światową stolicę samochodów elektrycznych – dodaje Griffiths.

Rok 2023 początkiem nowej ery
SEAT S.A. pozytywnie rozpoczął rok 2023, z zadowalającym wynikiem 71,5 tys. dostarczonych aut w pierwszych dwóch miesiącach okresu finansowego. Oznacza to wzrost o 27% r/r i stanowi podstawę do prognozowania większej sprzedaży w 2023 roku. Dostawy samochodów marki SEAT wzrosły o 12%, podczas gdy marka CUPRA odnotowała wykładniczy wzrost o 75%. EBITDA przedsiębiorstwa wzrosło z 278 mln euro w 2021 roku do 798 mln euro przed jednorazowymi kosztami restrukturyzacyjnymi. Jest to najwyższy poziom w ciągu ostatnich 5 lat. Firma kontynuowała swoją strategiczną ścieżkę kapitałową, z 880 mln euro przeznaczonymi na inwestycje, badania i rozwój w 2022 roku. To pokazuje zaangażowanie SEAT S.A. we wprowadzanie przyszłych produktów na rynek i dalsze rozwijanie marki CUPRA.

Struktura biznesowa SEAT S.A. jest dzisiaj bardziej stabilna, jednak nie powstrzymuje nas to przed dalszymi staraniami, aby stawała się jeszcze mocniejsza. Chociaż wolumen sprzedanych samochodów w 2022 roku był o 4% niższy niż w 2021 roku z powodu braku półprzewodników, to nasz obrót wzrósł o 14% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Sytuacja firmy została poprawiona dzięki zwiększeniu liczby sprzedanych samochodów marki CUPRA, agresywnej strategii zarządzania przychodami, redukcji kosztów ogólnych i poprawie wydajności – powiedział David Powels, Wiceprezes ds. Finansów i IT w SEAT S.A.

2023 rokiem transformacji SEAT S.A.
Transformacja SEAT S.A. z technologii spalinowej na elektryczną otwiera nowy rozdział w historii firmy. Podczas corocznej konferencji prasowej firma ogłosiła przyspieszenie kluczowych projektów, w tym własnej elektryfikacji, transformacji organizacyjnej oraz rozwój i ekspansję marki CUPRA w 2023 roku.

Stajemy na początku przełomowego roku w historii SEAT S.A. Wiemy, że przyszłość to pojazdy elektryczne i dysponujemy dokładną wizją oraz zespołem, który jest zdeterminowany, by wprowadzić potrzebne zmiany. Jeśli 2022 r. był początkiem naszej transformacji, to 2023 r. będzie rokiem jej przyspieszenia. 30 lat temu zbudowaliśmy fabrykę w Martorell, aby stworzyć nową erę wzrostu dla SEAT-a. Teraz wkraczamy w drugi etap, który jest następnym kamieniem milowym w historii firmy – dodał Wayne Griffiths.

Na drodze do stania się bardziej zrównoważoną firmą, w 2023 roku SEAT S.A. wprowadzi w życie nową strategię ESG. Jednym z głównych filarów działań będzie rozwój centrum gospodarki o obiegu zamkniętym, który umożliwi firmie pełne wykorzystanie potencjału, jaki oferują samochody elektryczne poprzez projekty przemysłowe dotyczące ponownego wykorzystania oraz recyklingu. SEAT S.A. wprowadzi również zrównoważony plan przemysłowy dla centrum w Barcelonie, gdzie znajduje się siedziba firmy.

Ekspansja marki CUPRA do 2030 roku
CUPRA ma ambicję, by stać się jedną z 100 najlepszych globalnych marek motoryzacyjnych do 2030 roku. Już w 2023 r. marka planuje otwarcie nowego CUPRA Studio w Berlinie, Madrycie, Manchesterze i Paryżu. Hiszpański producent rozważa także wejście na rynek Ameryki Północnej. Ponadto, w 2023 roku firma zatrudni 500 nowych CUPRA Masterów, aby zwiększyć ich całkowitą liczbę do 2 tys. na całym świecie.

Marka przygotowuje się także do największej ofensywy produktowej, która rozpocznie się w 2024 roku z wprowadzeniem modeli CUPRA Tavascan i CUPRA Terramar, a następnie w 2025 roku CUPRA UrbanRebel. Nowe modele pozwolą jej wejść do nowych segmentów, podbić światowe rynki oraz osiągnąć średnioterminowy cel sprzedaży 500 tys. samochodów rocznie.

Nagranie z dorocznej konferencji prasowej dostępne jest na portalu YouTube: SEAT S.A. Annual Press Conference 2023.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *