Świetne wyniki finansowe Lamborghini po trzech kwartałach 2023 roku

Pierwsze dziewięć miesięcy 2023 roku Automobili Lamborghini zakończyło znakomitymi wynikami, bijąc rekordy pod względem sprzedaży, obrotu i rentowności oraz ustanawiając historyczne kamienie milowe dla firmy. Po raz pierwszy w historii włoskiego producenta obrót po trzech kwartałach przekroczył 2 miliardy euro, co oznacza wzrost o +5,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wynik operacyjny wyniósł 618 milionów euro, przewyższając poziom roku podatkowego 2022.

Po trzech kwartałach 2023 roku firma dostarczyła klientom 7 744 samochody, co oznacza wzrost o +4,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wśród najczęściej wybieranych modeli są Urus i Huracán, które zostały wyprzedane do końca produkcji, przewidzianej na drugą połowę 2024 roku. Po tym czasie oferta producenta zostanie w pełni zelektryfikowana.

Automobili Lamborghini nieustannie pobija kolejne rekordy, co świadczy o trafności podejmowanych przez nas decyzji i zdolności firmy do dostosowywania się do zmian jakie zachodzą w branży. W nadchodzących miesiącach będziemy kontynuować nasz program Direzione Cor Tauri. Jednym z kluczowych etapów jego wdrażania będzie dostarczenie pierwszym klientom hybrydowego modelu Revuelto – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Najwięcej samochodów włoskiego producenta dostarczono w Stanach Zjednoczonych (2 342 egzemplarzy), na drugim miejscu plasują się Niemcy (709), następnie Wielka Brytania (688), obszar kontynentalny Chin, Hongkongu i Makau (643), Japonia (434), Bliski Wschód (370) i Włochy (336). W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) w pierwszych 9 miesiącach roku dostarczono 3 117 samochodów. Na drugim miejscu pod względem makroregionów jest Ameryka z wynikiem 2 728 egzemplarzy, a podium zamyka region Azji i Pacyfiku z liczbą 1899 egzemplarzy.

Przekroczenie wyniku operacyjnego z analogicznego okresu roku podatkowego 2022, przy jednoczesnej poprawie rentowności, świadczy o dalszym potencjale wzrostu Automobili Lamborghini. Mamy duże oczekiwania co do ostatniego kwartału. Wierzymy, że dążymy w kierunku najlepszego roku finansowego w historii firmy, co jeszcze bardziej wzmocni naszą pozycję w segmencie luksusowym – dodaje Paolo Poma, Dyrektor Zarządzający i Dyrektor Finansowy Automobili Lamborghini.

Trzeci kwartał 2023 roku przyniósł firmie wiele innowacji, które dowodzą przyszłościowej strategii Lamborghini. W sierpniu, podczas Monterey Car Week, przedstawiono model koncepcyjny Lanzador, który jest wizjonerską zapowiedzią przyszłej, czwartej linii modelowej marki. Samochód będzie pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem włoskiego producenta. Jego produkcję zaplanowano na 2028 rok.

Lamborghini Lanzador wyznacza kierunek podróży marki ku elektryfikacji, ogłoszonej w 2021 roku w ramach strategii „Direzione Cor Tauri”. Między innymi za skuteczną realizację tego planu firma we wrześniu została uznana za jednego z Mistrzów Zrównoważonego Rozwoju 2023/2024. Ta prestiżowa nagroda przyznawana jest przez ITQF (Niemiecki Instytut Jakości i Finansów), który co roku wskazuje firmy najbardziej zaangażowane w ochronę środowiska.

Świetne wyniki finansowe przekładają się również na liczbę nowych punktów sprzedaży.  W trzecim kwartale otwarto cztery nowe salony dealerskie w Sapporo, Lugano, Weronie i Budapeszcie. Umocniło to globalny zasięg firmy, który obecnie obejmuje 182 dealerów na 54 rynkach.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *