Świetne wyniki finansowe Lamborghini po trzech kwartałach 2023 roku

Pierwsze dziewięć miesięcy 2023 roku Automobili Lamborghini zakończyło znakomitymi wynikami, bijąc rekordy pod względem sprzedaży, obrotu i rentowności oraz ustanawiając historyczne kamienie milowe dla firmy. Po raz pierwszy w historii włoskiego producenta obrót po trzech kwartałach przekroczył 2 miliardy euro, co oznacza wzrost o +5,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wynik operacyjny wyniósł 618 milionów euro, przewyższając poziom roku podatkowego 2022.

Po trzech kwartałach 2023 roku firma dostarczyła klientom 7 744 samochody, co oznacza wzrost o +4,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wśród najczęściej wybieranych modeli są Urus i Huracán, które zostały wyprzedane do końca produkcji, przewidzianej na drugą połowę 2024 roku. Po tym czasie oferta producenta zostanie w pełni zelektryfikowana.

Automobili Lamborghini nieustannie pobija kolejne rekordy, co świadczy o trafności podejmowanych przez nas decyzji i zdolności firmy do dostosowywania się do zmian jakie zachodzą w branży. W nadchodzących miesiącach będziemy kontynuować nasz program Direzione Cor Tauri. Jednym z kluczowych etapów jego wdrażania będzie dostarczenie pierwszym klientom hybrydowego modelu Revuelto – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Najwięcej samochodów włoskiego producenta dostarczono w Stanach Zjednoczonych (2 342 egzemplarzy), na drugim miejscu plasują się Niemcy (709), następnie Wielka Brytania (688), obszar kontynentalny Chin, Hongkongu i Makau (643), Japonia (434), Bliski Wschód (370) i Włochy (336). W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) w pierwszych 9 miesiącach roku dostarczono 3 117 samochodów. Na drugim miejscu pod względem makroregionów jest Ameryka z wynikiem 2 728 egzemplarzy, a podium zamyka region Azji i Pacyfiku z liczbą 1899 egzemplarzy.

Przekroczenie wyniku operacyjnego z analogicznego okresu roku podatkowego 2022, przy jednoczesnej poprawie rentowności, świadczy o dalszym potencjale wzrostu Automobili Lamborghini. Mamy duże oczekiwania co do ostatniego kwartału. Wierzymy, że dążymy w kierunku najlepszego roku finansowego w historii firmy, co jeszcze bardziej wzmocni naszą pozycję w segmencie luksusowym – dodaje Paolo Poma, Dyrektor Zarządzający i Dyrektor Finansowy Automobili Lamborghini.

Trzeci kwartał 2023 roku przyniósł firmie wiele innowacji, które dowodzą przyszłościowej strategii Lamborghini. W sierpniu, podczas Monterey Car Week, przedstawiono model koncepcyjny Lanzador, który jest wizjonerską zapowiedzią przyszłej, czwartej linii modelowej marki. Samochód będzie pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem włoskiego producenta. Jego produkcję zaplanowano na 2028 rok.

Lamborghini Lanzador wyznacza kierunek podróży marki ku elektryfikacji, ogłoszonej w 2021 roku w ramach strategii „Direzione Cor Tauri”. Między innymi za skuteczną realizację tego planu firma we wrześniu została uznana za jednego z Mistrzów Zrównoważonego Rozwoju 2023/2024. Ta prestiżowa nagroda przyznawana jest przez ITQF (Niemiecki Instytut Jakości i Finansów), który co roku wskazuje firmy najbardziej zaangażowane w ochronę środowiska.

Świetne wyniki finansowe przekładają się również na liczbę nowych punktów sprzedaży.  W trzecim kwartale otwarto cztery nowe salony dealerskie w Sapporo, Lugano, Weronie i Budapeszcie. Umocniło to globalny zasięg firmy, który obecnie obejmuje 182 dealerów na 54 rynkach.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *