Świetne wyniki finansowe Lamborghini po trzech kwartałach 2023 roku

Pierwsze dziewięć miesięcy 2023 roku Automobili Lamborghini zakończyło znakomitymi wynikami, bijąc rekordy pod względem sprzedaży, obrotu i rentowności oraz ustanawiając historyczne kamienie milowe dla firmy. Po raz pierwszy w historii włoskiego producenta obrót po trzech kwartałach przekroczył 2 miliardy euro, co oznacza wzrost o +5,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wynik operacyjny wyniósł 618 milionów euro, przewyższając poziom roku podatkowego 2022.

Po trzech kwartałach 2023 roku firma dostarczyła klientom 7 744 samochody, co oznacza wzrost o +4,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wśród najczęściej wybieranych modeli są Urus i Huracán, które zostały wyprzedane do końca produkcji, przewidzianej na drugą połowę 2024 roku. Po tym czasie oferta producenta zostanie w pełni zelektryfikowana.

Automobili Lamborghini nieustannie pobija kolejne rekordy, co świadczy o trafności podejmowanych przez nas decyzji i zdolności firmy do dostosowywania się do zmian jakie zachodzą w branży. W nadchodzących miesiącach będziemy kontynuować nasz program Direzione Cor Tauri. Jednym z kluczowych etapów jego wdrażania będzie dostarczenie pierwszym klientom hybrydowego modelu Revuelto – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Najwięcej samochodów włoskiego producenta dostarczono w Stanach Zjednoczonych (2 342 egzemplarzy), na drugim miejscu plasują się Niemcy (709), następnie Wielka Brytania (688), obszar kontynentalny Chin, Hongkongu i Makau (643), Japonia (434), Bliski Wschód (370) i Włochy (336). W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) w pierwszych 9 miesiącach roku dostarczono 3 117 samochodów. Na drugim miejscu pod względem makroregionów jest Ameryka z wynikiem 2 728 egzemplarzy, a podium zamyka region Azji i Pacyfiku z liczbą 1899 egzemplarzy.

Przekroczenie wyniku operacyjnego z analogicznego okresu roku podatkowego 2022, przy jednoczesnej poprawie rentowności, świadczy o dalszym potencjale wzrostu Automobili Lamborghini. Mamy duże oczekiwania co do ostatniego kwartału. Wierzymy, że dążymy w kierunku najlepszego roku finansowego w historii firmy, co jeszcze bardziej wzmocni naszą pozycję w segmencie luksusowym – dodaje Paolo Poma, Dyrektor Zarządzający i Dyrektor Finansowy Automobili Lamborghini.

Trzeci kwartał 2023 roku przyniósł firmie wiele innowacji, które dowodzą przyszłościowej strategii Lamborghini. W sierpniu, podczas Monterey Car Week, przedstawiono model koncepcyjny Lanzador, który jest wizjonerską zapowiedzią przyszłej, czwartej linii modelowej marki. Samochód będzie pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem włoskiego producenta. Jego produkcję zaplanowano na 2028 rok.

Lamborghini Lanzador wyznacza kierunek podróży marki ku elektryfikacji, ogłoszonej w 2021 roku w ramach strategii „Direzione Cor Tauri”. Między innymi za skuteczną realizację tego planu firma we wrześniu została uznana za jednego z Mistrzów Zrównoważonego Rozwoju 2023/2024. Ta prestiżowa nagroda przyznawana jest przez ITQF (Niemiecki Instytut Jakości i Finansów), który co roku wskazuje firmy najbardziej zaangażowane w ochronę środowiska.

Świetne wyniki finansowe przekładają się również na liczbę nowych punktów sprzedaży.  W trzecim kwartale otwarto cztery nowe salony dealerskie w Sapporo, Lugano, Weronie i Budapeszcie. Umocniło to globalny zasięg firmy, który obecnie obejmuje 182 dealerów na 54 rynkach.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *