Co najczęściej psuje się zimą? Ekspert wyjaśnia najpoważniejsze usterki

Zimą samochody są narażone przede wszystkim na działanie ujemnych temperatur, soli, piasku, śniegu i pozostałego po odwilżach błota pośniegowego. W trudnych warunkach pogodowych kierowcom ciężej jest utrzymać swój pojazd we właściwym stanie. Mechanicy sieci Q Service Castrol wskazują na trzy najczęściej występujące usterki w samochodach w okresie zimowym oraz przedstawiają sposoby, aby ich uniknąć.

Według raportu InsightOut Lab[1], większość polskich kierowców (57%) zdaje sobie sprawę z tego, że krótkie dystanse zimą zmniejszają możliwości jazdy samochodami spalinowymi na jednym tankowaniu. Natomiast 36% ankietowanych jest zdania, że korzystanie z pojazdu do krótkich przejażdżek nie ma wpływu na liczbę kilometrów możliwych do przejechania na jednym tankowaniu. Z takiego przekonania często wynikają problemy, z którymi właściciele aut muszą mierzyć się zimą. Eksperci sieci serwisowej Q Service Castrol wyróżnili 3 najczęściej pojawiające się usterki podczas najmroźniejszego okresu w roku.

Zimowe usterki układu paliwowego

Problemy związane z układem paliwowym dotyczą najczęściej samochodów z silnikiem Diesla. Pojawiają się zazwyczaj w momencie, gdy kierowca stosuje w swoim pojeździe paliwo gorszej jakości. Przy niskich temperaturach łatwiej dochodzi do wytrącania się parafiny z oleju napędowego, co z kolei może prowadzić np. do awarii wtryskiwaczy. Eksperci warsztatów Q Service Castrol podpowiadają, by korzystać zarówno z dobrego jakościowo paliwa, jak i stosować do niego różne dodatki. Pomoże to utrzymać układ paliwowy w dobrym stanie oraz zapobiec jego usterkom.

– Usterka wtryskiwaczy jest jedną z najdroższych w naprawie. Każdy z elementów kosztuje średnio od 750 do 2 000 zł. Tę kwotę trzeba jeszcze przemnożyć przez liczbę cylindrów w samochodzie. W najgorszym wypadku kierowca będzie zmuszony ponieść koszt sięgający nawet 10 tys. zł za wymianę wtrysków w aucie – twierdzi Krzysztof Boczek, kierownik znajdującego się w Drezdenku warsztatu Autos Baj, należącego do sieci Q Service Castrol.

Zadbaj o stan zawieszenia pojazdu

Zimą, gdy oblodzone drogi posypywane są solą bądź piaskiem, układ zawieszenia w większym stopniu narażony jest na możliwość pojawienia się awarii. Powstałe w wyniku ciężkich warunków atmosferycznych błoto pośniegowe czy wspomniana wcześniej sól mogą spowodować pojawienie się korozji na elementach układu.

– By uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z korodowaniem elementów zawieszenia, należy odpowiednio wcześniej je zabezpieczyć. Częstsze mycie oraz usuwanie słonego błota i śniegu z elementów zawieszenia w dużym stopniu zmniejsza ryzyko awarii na obszarze całego układu. Dobrym rozwiązaniem jest również stosowanie specjalnych preparatów do impregnacji, jak np. podkłady pod wosk lub powłoki antykorozyjne, które skutecznie zabezpieczają podwozie przed szkodliwym działaniem soli i wilgoci – przyznaje Krzysztof Boczek.

Pamiętaj o akumulatorze

Jednym z najczęstszych problemów występujących w samochodach zimą jest gorsza kondycja akumulatora. Mróz ma negatywny wpływ na jego działanie – w takiej sytuacji istnieje większa szansa na to, że po ekstremalnie zimnej nocy będzie on rozładowany. Według ekspertów, dobrą praktyką jest przede wszystkim regularne sprawdzanie stanu naładowania, dbanie o akumulator przez cały rok, a koniecznością doładowania go do pełna jesienią.

– Niskie temperatury wpływają negatywnie na wydajność akumulatora, co może prowadzić do trudności w uruchomieniu samochodu, zwłaszcza po bardzo mroźnej nocy. Zalecana jest wymiana akumulatora po jego zużyciu, awarii lub okresie zaleconym przez producenta. Zazwyczaj jest to 5-6 lat – podpowiada Krzysztof Boczek.


[1] https://insightoutlab.com/raport-polacy-wiedza-ze-zima-przejada-mniej-zarowno-elektrykiem-jak-i-spalinowka/

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *