Serwis

Co najczęściej psuje się zimą? Ekspert wyjaśnia najpoważniejsze usterki

Zimą samochody są narażone przede wszystkim na działanie ujemnych temperatur, soli, piasku, śniegu i pozostałego po odwilżach błota pośniegowego. W trudnych warunkach pogodowych kierowcom ciężej jest utrzymać swój pojazd we właściwym stanie. Mechanicy sieci Q Service Castrol wskazują na trzy najczęściej występujące usterki w samochodach w okresie zimowym oraz przedstawiają sposoby, aby ich uniknąć.

Według raportu InsightOut Lab[1], większość polskich kierowców (57%) zdaje sobie sprawę z tego, że krótkie dystanse zimą zmniejszają możliwości jazdy samochodami spalinowymi na jednym tankowaniu. Natomiast 36% ankietowanych jest zdania, że korzystanie z pojazdu do krótkich przejażdżek nie ma wpływu na liczbę kilometrów możliwych do przejechania na jednym tankowaniu. Z takiego przekonania często wynikają problemy, z którymi właściciele aut muszą mierzyć się zimą. Eksperci sieci serwisowej Q Service Castrol wyróżnili 3 najczęściej pojawiające się usterki podczas najmroźniejszego okresu w roku.

Zimowe usterki układu paliwowego

Problemy związane z układem paliwowym dotyczą najczęściej samochodów z silnikiem Diesla. Pojawiają się zazwyczaj w momencie, gdy kierowca stosuje w swoim pojeździe paliwo gorszej jakości. Przy niskich temperaturach łatwiej dochodzi do wytrącania się parafiny z oleju napędowego, co z kolei może prowadzić np. do awarii wtryskiwaczy. Eksperci warsztatów Q Service Castrol podpowiadają, by korzystać zarówno z dobrego jakościowo paliwa, jak i stosować do niego różne dodatki. Pomoże to utrzymać układ paliwowy w dobrym stanie oraz zapobiec jego usterkom.

– Usterka wtryskiwaczy jest jedną z najdroższych w naprawie. Każdy z elementów kosztuje średnio od 750 do 2 000 zł. Tę kwotę trzeba jeszcze przemnożyć przez liczbę cylindrów w samochodzie. W najgorszym wypadku kierowca będzie zmuszony ponieść koszt sięgający nawet 10 tys. zł za wymianę wtrysków w aucie – twierdzi Krzysztof Boczek, kierownik znajdującego się w Drezdenku warsztatu Autos Baj, należącego do sieci Q Service Castrol.

Zadbaj o stan zawieszenia pojazdu

Zimą, gdy oblodzone drogi posypywane są solą bądź piaskiem, układ zawieszenia w większym stopniu narażony jest na możliwość pojawienia się awarii. Powstałe w wyniku ciężkich warunków atmosferycznych błoto pośniegowe czy wspomniana wcześniej sól mogą spowodować pojawienie się korozji na elementach układu.

– By uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z korodowaniem elementów zawieszenia, należy odpowiednio wcześniej je zabezpieczyć. Częstsze mycie oraz usuwanie słonego błota i śniegu z elementów zawieszenia w dużym stopniu zmniejsza ryzyko awarii na obszarze całego układu. Dobrym rozwiązaniem jest również stosowanie specjalnych preparatów do impregnacji, jak np. podkłady pod wosk lub powłoki antykorozyjne, które skutecznie zabezpieczają podwozie przed szkodliwym działaniem soli i wilgoci – przyznaje Krzysztof Boczek.

Pamiętaj o akumulatorze

Jednym z najczęstszych problemów występujących w samochodach zimą jest gorsza kondycja akumulatora. Mróz ma negatywny wpływ na jego działanie – w takiej sytuacji istnieje większa szansa na to, że po ekstremalnie zimnej nocy będzie on rozładowany. Według ekspertów, dobrą praktyką jest przede wszystkim regularne sprawdzanie stanu naładowania, dbanie o akumulator przez cały rok, a koniecznością doładowania go do pełna jesienią.

– Niskie temperatury wpływają negatywnie na wydajność akumulatora, co może prowadzić do trudności w uruchomieniu samochodu, zwłaszcza po bardzo mroźnej nocy. Zalecana jest wymiana akumulatora po jego zużyciu, awarii lub okresie zaleconym przez producenta. Zazwyczaj jest to 5-6 lat – podpowiada Krzysztof Boczek.


[1] https://insightoutlab.com/raport-polacy-wiedza-ze-zima-przejada-mniej-zarowno-elektrykiem-jak-i-spalinowka/

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *