Tajniki diagnostyki komputerowej samochodu. Kiedy warto ją wykonać?

Diagnostyka komputerowa jest jedną z podstawowych opcji sprawdzenia potencjalnych usterek i awarii samochodu. Dzięki niej można w sprawny sposób wykryć problemy związane z różnymi podzespołami pojazdu, a kierowca może zaoszczędzić na kosztach ewentualnej naprawy. Mechanicy sieci Q Service Castrol podpowiadają, kiedy warto wykonać diagnostykę komputerową w swoim aucie.

Zdaniem mechaników sieci Q Service Castrol, diagnostyka komputerowa stanowi kluczowe narzędzie do identyfikacji problemów w aucie. Tester diagnostyczny odczytuje kody błędu systemów i układów pojazdu. Dzięki diagnostyce mechanik w ciągu kilku minut uzyskuje informacje na temat kondycji auta oraz szczegółowych parametrów podzespołów. Umożliwia to szybkie i dokładne wykrywanie ewentualnych usterek lub problemów, zanim w istotnym stopniu wpłyną na kondycję pojazdu, co pozwala na uniknięcie kosztownych napraw. Co istotne, w ramach diagnostyki komputerowej można wykryć usterki jedynie w układach, które posiadają czujniki. W pozostałych przypadkach ważna jest zarówno intuicja, jak i doświadczenie specjalisty, któremu kierowca powierza w warsztacie swoje auto.

Jak to działa?

Diagnostyka komputerowa pozwala na monitorowanie i ocenę stanu różnych układów, takich jak silnik, hamulce, układ napędowy czy systemy bezpieczeństwa, co gwarantuje kontrolę nad pojazdem. Dzięki wbudowanym odpowiednio zaprogramowanym układom diagnostycznym w sytuacji, gdy dojdzie do przekroczenia ustalonych zakresów pracy, komputer pokładowy zapisze te dane pod postacią właściwego kodu błędu, który będzie widoczny na testerze diagnostycznym po podłączeniu samochodu do komputera pokładowego.

Kiedy warto wykonać diagnostykę komputerową?

Wykonywanie regularnych testów diagnostycznych samochodu jest kluczowe w celu utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym. Mogą się one okazać niezbędne np. w sytuacji, gdy na desce rozdzielczej zapalą się kontrolki, samochód utraci swoją moc podczas jazdy, pojawią się problemy z układem napędowym, czy poziom spalania paliwa będzie podwyższony. Mechanicy przypominają również, że diagnostyka komputerowa jest kluczowa przed zakupem używanego auta, umożliwiając wykrycie ewentualnych ukrytych przez poprzednich właścicieli wad i usterek, a także dostarczając rzetelnych danych dotyczących faktycznego przebiegu pojazdu.

Mechanicy Q Service Castrol podkreślają, że diagnostyka komputerowa umożliwia dostosowanie parametrów pracy pojazdu do optymalnych wartości, co przekłada się na poprawę ogólnej wydajności auta. Co więcej, wielu producentów samochodów zaleca regularne wykonywanie diagnostyki komputerowej jako część planu konserwacji pojazdu.

– Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy komputerowe, odpowiadające m.in. za sterowanie silnikiem i innymi podzespołami. Sprawia to, że systematycznie wykonywana diagnostyka auta staje się konieczna. Zalecamy przeprowadzanie jej co najmniej raz w roku, nawet jeśli samochód nie wykazuje żadnych objawów – przypomina Tomasz Plichta, właściciel znajdującego się w miejscowości Kobiór warsztatu MECHANIKA POJAZDOWA J.T.E. PLICHTA należącego do sieci Q Service Castrol.

Q Service Castrol to sieć niezależnych warsztatów samochodowych. Marka powstała z połączenia wiedzy i doświadczenia partnerów zajmujących szczególne miejsce w branży motoryzacyjnej: Inter Cars i Castrol. W całej Polsce zlokalizowanych jest już blisko 600 serwisów sieci i wciąż dołączają kolejne.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *