Tajniki diagnostyki komputerowej samochodu. Kiedy warto ją wykonać?

Diagnostyka komputerowa jest jedną z podstawowych opcji sprawdzenia potencjalnych usterek i awarii samochodu. Dzięki niej można w sprawny sposób wykryć problemy związane z różnymi podzespołami pojazdu, a kierowca może zaoszczędzić na kosztach ewentualnej naprawy. Mechanicy sieci Q Service Castrol podpowiadają, kiedy warto wykonać diagnostykę komputerową w swoim aucie.

Zdaniem mechaników sieci Q Service Castrol, diagnostyka komputerowa stanowi kluczowe narzędzie do identyfikacji problemów w aucie. Tester diagnostyczny odczytuje kody błędu systemów i układów pojazdu. Dzięki diagnostyce mechanik w ciągu kilku minut uzyskuje informacje na temat kondycji auta oraz szczegółowych parametrów podzespołów. Umożliwia to szybkie i dokładne wykrywanie ewentualnych usterek lub problemów, zanim w istotnym stopniu wpłyną na kondycję pojazdu, co pozwala na uniknięcie kosztownych napraw. Co istotne, w ramach diagnostyki komputerowej można wykryć usterki jedynie w układach, które posiadają czujniki. W pozostałych przypadkach ważna jest zarówno intuicja, jak i doświadczenie specjalisty, któremu kierowca powierza w warsztacie swoje auto.

Jak to działa?

Diagnostyka komputerowa pozwala na monitorowanie i ocenę stanu różnych układów, takich jak silnik, hamulce, układ napędowy czy systemy bezpieczeństwa, co gwarantuje kontrolę nad pojazdem. Dzięki wbudowanym odpowiednio zaprogramowanym układom diagnostycznym w sytuacji, gdy dojdzie do przekroczenia ustalonych zakresów pracy, komputer pokładowy zapisze te dane pod postacią właściwego kodu błędu, który będzie widoczny na testerze diagnostycznym po podłączeniu samochodu do komputera pokładowego.

Kiedy warto wykonać diagnostykę komputerową?

Wykonywanie regularnych testów diagnostycznych samochodu jest kluczowe w celu utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym. Mogą się one okazać niezbędne np. w sytuacji, gdy na desce rozdzielczej zapalą się kontrolki, samochód utraci swoją moc podczas jazdy, pojawią się problemy z układem napędowym, czy poziom spalania paliwa będzie podwyższony. Mechanicy przypominają również, że diagnostyka komputerowa jest kluczowa przed zakupem używanego auta, umożliwiając wykrycie ewentualnych ukrytych przez poprzednich właścicieli wad i usterek, a także dostarczając rzetelnych danych dotyczących faktycznego przebiegu pojazdu.

Mechanicy Q Service Castrol podkreślają, że diagnostyka komputerowa umożliwia dostosowanie parametrów pracy pojazdu do optymalnych wartości, co przekłada się na poprawę ogólnej wydajności auta. Co więcej, wielu producentów samochodów zaleca regularne wykonywanie diagnostyki komputerowej jako część planu konserwacji pojazdu.

– Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy komputerowe, odpowiadające m.in. za sterowanie silnikiem i innymi podzespołami. Sprawia to, że systematycznie wykonywana diagnostyka auta staje się konieczna. Zalecamy przeprowadzanie jej co najmniej raz w roku, nawet jeśli samochód nie wykazuje żadnych objawów – przypomina Tomasz Plichta, właściciel znajdującego się w miejscowości Kobiór warsztatu MECHANIKA POJAZDOWA J.T.E. PLICHTA należącego do sieci Q Service Castrol.

Q Service Castrol to sieć niezależnych warsztatów samochodowych. Marka powstała z połączenia wiedzy i doświadczenia partnerów zajmujących szczególne miejsce w branży motoryzacyjnej: Inter Cars i Castrol. W całej Polsce zlokalizowanych jest już blisko 600 serwisów sieci i wciąż dołączają kolejne.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *