Czy stosowanie dodatków do oleju i paliwa się opłaca?

Kierowcy ze względu na utrudnioną sytuację na rynku samochodów, coraz częściej poszukują rozwiązań, które pomogą im utrzymać silnik pojazdu w jak najlepszym stanie przez długi czas. Jedną z opcji, jaką oferują warsztaty samochodowe jest m.in. możliwość płukania silnika oraz zastosowania dodatków do czyszczenia jednostki napędowej. Mechanicy z sieci Q Service Castrol radzą, w jaki sposób zadbać o konserwację silnika.

Silnik podczas eksploatacji samochodu ulega stopniowemu zużyciu. Jego właściwości wraz z rosnącym przebiegiem maleją. Istnieją różne sposoby, by proces ten w miarę możliwości jak najbardziej spowolnić. Jednym z nich jest zastosowanie rozmaitych dodatków do oleju, dzięki którym działanie silnika oraz skrzyni biegów ulega znacznej poprawie. W tej kategorii znajdują się wszelkie preparaty uszlachetniające, uszczelniające i czyszczące, a do najpopularniejszej grupy produktów należą m.in. płukanki silnika. W jakich sytuacjach można je zastosować, z czym wiąże się korzystanie ze środków uszlachetniających oraz jakie korzyści z tego wynikają? Na te i inne kwestie odpowiedź znają mechanicy warsztatów sieci Q Service Castrol, którzy opracowali katalog porad związanych z pielęgnacją jednostki napędowej auta.

Czym są płukanki?

Wymagające warunki jazdy sprawiają, że praca silnika poddawana jest coraz cięższym próbom. To z kolei powoduje, że w jednostce napędowej i jej podzespołach powstaje więcej zanieczyszczeń i szlamu, które mogą zatkać kluczowe części silnika, w tym system recyrkulacji spalin, bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra oraz wtryskiwacze. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie środków do ich czyszczenia – w tej grupie znajdują się m.in. płukanki oraz szampony. Ich głównym przeznaczeniem jest czyszczenie silnika ze wszelkich nieczystości oraz szlamu. Produkt powinno stosować się przy pracy jednostki napędowej na biegu jałowym, przed wymianą oleju. Zaaplikowany preparat w krótkim czasie rozpuszcza powstałe przy eksploatacji pojazdu zanieczyszczenia, które zostają później całkowicie usunięte w trakcie wymiany oleju, chwilę po procesie płukania.

Kiedy najlepiej stosować dodatki do oleju?

Głównym zadaniem preparatów chemicznych do oleju jest przede wszystkim ochrona silnika oraz utrzymanie go w czystości. Zdaniem Piotra Blachury, właściciela warsztatu AMB Blachura Bielsko, należącego do sieci Q Service Castrol, temat związany z chemią do samochodów, czy też m.in. uszlachetniaczy jest dość nowy dla właścicieli pojazdów. Wśród przyczyn wskazuje starą flotę pojazdów w Polsce. Do tej pory kwestia dodatków do oleju nie znajdowała szerokiego zainteresowania kierowców, ale ten trend ostatnio zaczął się zmieniać.

Ekspert zwraca uwagę na to, że płukanki powinny być stosowane przede wszystkim w nowszych modelach samochodów. Jest to w ich przypadku wskazane ze względu na restrykcyjne unijne normy emisji spalin, czyli Euro 6 (obecnie norma 6d ISC-FCM). Przeczyszczenie układu specjalistycznym produktem, np. szamponem lub płukanką ma na celu oczyszczenie podzespołu i uniknięcie powstawania nagarów. Używanie dodatków chemicznych nie jest z kolei zalecane w starszych samochodach, w których takie nagary już są widoczne.

– Gdy silnik ma większy przebieg, a np. podczas serwisu i wymiany uszczelki pod pokrywą zaworową widzimy, że są dość duże nagary w silniku, to w takim przypadku zaaplikowanie płukanki może zniszczyć jednostkę. Warto sprawdzić wcześniej wnętrze kamerą inspekcyjną i zweryfikować górę jednostki napędowej, czy pojawił się jakiś wyciek oraz sprawdzić, jak wyglądają nagary w tym samochodzie. Jeśli użyjemy tam chemii, to wtedy nagary zaczną się rozpuszczać. Co za tym idzie, spłyną do miski olejowej bądź na dół silnika, przy okazji go uszkadzając – twierdzi Piotr Blachura z warsztatu AMB Blachura Bielsko.

Serwis to podstawa

Oczywistą, ale jednocześnie ważną radą, o jakiej przypominają mechanicy jest regularne serwisowanie pojazdu. Zgodnie z ich zaleceniem, przegląd olejowy należy wykonywać po przejechaniu 10-15 tys. km albo raz w roku. Płyn ten wraz z zużyciem traci swoje pierwotne cechy. Jeśli kierowca w ciągu roku przejeżdża np. 20 000 km, to zdaniem mechaników, powinien dokonać wymiany oleju wraz filtrami w warsztacie. Dzięki regularnej wymianie oleju, użytkownik uniknie powstania niepotrzebnych nagarów w silniku. Co więcej, nie pojawi się problem tzw. przepalania oleju.

Eksperci podkreślają też, że zalecenia proponowane przez producentów w związku z interwałami przeglądowymi nie są zbyt rzadkie. Pracownicy warsztatów na rynku wtórnym obserwują konsekwencje związane ze zbyt późną wymianą oleju. Powstałe na różnych podzespołach nagary w dużej mierze zapychają poszczególne elementy silnika, przez co dochodzi do uszkodzenia poszczególnych część jednostki napędowej i konieczny jest remont. Wymiana oleju co 30 tys. km w wielu przypadkach kończy się koniecznością przeprowadzenia remontu silnika już przy 100 tys km przebiegu.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *