Eksploatacja elektryka przy niskich temperaturach – co warto wiedzieć?

  • Do najistotniejszych czynników, branych pod uwagę przy zakupie modelu CUPRA Born jest jego zasięg.
  • Potencjalni nabywcy elektryków mają wątpliwości co do tego, w jaki sposób zimowe warunki atmosferyczne wpływają na jego użytkowanie.
  • Badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska wskazuje na to, że zdecydowana większość właścicieli samochodów elektrycznych korzysta z nich zimą tak samo, jak przez resztę roku.

Mimo wzrostu zainteresowania samochodami elektrycznymi, ich zakup nadal budzi wiele pytań i obaw. Część z nich związana jest ze sposobem eksploatacji samochodów elektrycznych przy niskich temperaturach oraz ewentualnymi różnicami w zakresie możliwości pojazdu, jeśli chodzi o docelowy zasięg. Eksperci marki CUPRA wskazują zalety swoich zeroemisyjnych samochodów, którym nie straszna jesienno-zimowa aura.

Niskie temperatury to nie problem

Jak wynika z badania, aż 83% ankietowanych odpowiedziało, że w okresie zimowym korzysta ze swojego samochodu elektrycznego w ten sam sposób, co przez resztę roku. Model CUPRA Born zapewnia natychmiastową reakcję układu klimatyzacji. Nawet przy najniższej temperaturze samochód zapewnia maksymalny poziom mocy grzewczej już od pierwszej sekundy. Inżynierowie barcelońskiej marki wykorzystali najnowocześniejsze technologie, takie jak drukarki 3D, do opracowania układu klimatyzacji. Tym samym zespół CUPRY sprostał kilku zadaniom: stworzeniu cichego systemu i utrzymaniu maksymalnej wydajności przy zachowaniu komfortu jazdy.

Choć w opinii publicznej funkcjonuje wiele mitów na temat korzystania z samochodów elektrycznych, należy jednoznacznie podkreślić, że nie są to pojazdy sezonowe – jak choćby kabriolety. Technologia, osiągi, dynamika i komfort w naszym pierwszym w 100% elektrycznym modelu nie mają sobie równych, nawet w najsurowszym klimacie – przyznaje Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA.

Nieograniczający zasięg

Badanie EV Klub Polska pokazuje również, że okres zimowy nie zniechęca właścicieli samochodów elektrycznych do odbywania dalszych podróży. Nawet takich, których odległość przekracza zasięg pojazdu – a ten w przypadku CUPRA Born wynosi do 552 km. Inżynierowie barcelońskiej marki przetestowali jego osiągi poddając go testowi, który polegał na przejechaniu 30 tys. km w dzień i w nocy. Celem było zagwarantowanie, że CUPRA Born zapewni najlepsze osiągi w każdych warunkach pogodowych.

Również dynamika modelu CUPRA Born była kluczowym aspektem jego rozwoju. System Dynamic Chassis Control oraz ustawienia twardości amortyzatorów były testowane na torze umieszczonym na zamarzniętym jeziorze. Jego wewnętrzna część była bardziej, a zewnętrzna mniej wypolerowana, aby zwiększyć poślizg. W ten sposób inżynierowie marki przetestowali sportowe możliwości bez uszczerbku dla środowiska.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *