Przygotuj swój jednoślad do wiosny!

Na pierwsze naprawdę ciepłe wiosenne dni z niecierpliwością czekają obecnie wszyscy entuzjaści dwóch kółek – rowerów, hulajnóg, motocykli i skuterów. Przez ostatnie pół roku ich pojazdy stały bowiem zaparkowane w garażach, czekając na sprzyjające warunki na drogach. Czekając na ten moment, warto poświęcić czas na prawidłowe przygotowanie swojego „rumaka” do jazdy.

Przed pierwszą jazdą motocyklem lub skuterem należy obowiązkowo naładować akumulator, nasmarować łańcuch, oraz napełnić bak. Warto także sprawdzić poziom oleju oraz cieczy w układzie chłodzenia. Dobrze jest zrobić ogólny przegląd i sprawdź czy działają wszystkie światła: przednia i tylna lampa, światło stopu, kierunkowskazy oraz światła pozycyjne. Nie wolno oczywiście zapomnieć o skontrolowanie działania hamulców oraz poziom płynu hamulcowego!

Dodatkowym przydatnym wyposażeniem każdego motocykla będzie wideorejestrator, który w razie jakichkolwiek trudności na drodze nagra całe niebezpieczne zajście. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybór modelu, który nagra zarówno to, co dzieje się z przodu, jak i z tyłu, np. Mio MiVueM760D z tylną kamerą. Urządzenie to nagrywa obraz w jakości Full HD, posiada super jasny obiektyw o przesłonie F1.6 oraz rzeczywisty kąt widzenia 130°. Dzięki wbudowanemu modułowi GPS możliwa jest precyzyjna lokalizacja czasu i miejsca zdarzenia. Dzięki autorskiej technologii Mio Night Vision Pro nagrane obrazy są jasne i wyraźne nawet w słabych warunkach oświetleniowych. Wbudowane Wi-Fi pozwoli na szybkie wykonanie kopii zapasowej filmów na smartfonie oraz ich udostępnianie w mediach społecznościowych.

Po każdej zimie na drogach znajduje się mnóstwo zanieczyszczeń, w tym przede wszystkim soli (tak, nawet jeśli miniona zima była uboga w śnieg!). Sól drogowa niszczy lakier oraz elementy podwozia, dlatego po powrocie z pierwszej pozimowej trasy, motocykl należy starannie umyć.

Jeżeli natomiast jesteś rowerzystą, powinieneś w pierwszej kolejności umyć swój rower, dokładnie wyczyścić łańcuch i starannie go nasmarować. Smarowania wymaga także mechanizm przerzutek, hamulców oraz manetek. Niezbędne będzie także sprawdzenie ciśnienia w kołach oraz odpowiednie ich napompowanie. Warto w tym czasie oddać rower do profesjonalnego serwisu, ponieważ sam możesz nie wykryć wszystkich usterek i niedociągnięć.

Przydatnym dodatkiem, który sprawdzi się dla wszystkich jednośladów jest Mio MiVueM700, która może być zamontowana nie tylko na motocyklach i skuterach, ale również na rowerach i hulajnogach. Ta kamera nagrywa filmy w jakości Full HD 1080P z szybkością 60 kl./s. Nagrania są rejestrowane w jakości 2K/1440p o szerokim kącie widzenia 140°, co pozwala na zapisania każdego szczegółu podczas jazdy. Kamera posiada wodoodporność typu IP67 i metalową obudowę, dlatego jest odporna i wytrzymała na różne warunki atmosferyczne.

Model Mio MiVueM700 można doposażyć w tylną kamerę Mio MiVue M40. Dzięki wysokiej wartości przysłony (F1.6), sensorowi STARVIS klasy premium kamera ta bardzo jasno i wyraźnie uchwyci to, co dzieje się za motocyklem, skuterem czy motorowerem, czy rowerem elektrycznym.

Kiedy zaczniesz wyjeżdżać na pierwsze wiosenne wojaże, zachowaj szczególną ostrożność! Unikaj szybkiej jazdy i nie „wyskakuj” nagle zza kolumny samochodów – pamiętaj, że w przeciągu zimowych miesięcy wiele kierowców samochodów zdążyło się „odzwyczaić” od obecności motocyklistów i cyklistów na drogach. Daj więc kierowcom czas na bezpieczną reakcję. Ty również mogłeś delikatnie „wyjść z wprawy”, więc podejdź do pierwszych podróży na spokojnie.

Pamiętaj, że od tego, jak dokładnie i starannie przygotujesz swój pojazd do jazdy, zależy bezpieczeństwo twoje oraz innych uczestników ruchu drogowego. Nie spiesz się więc – masz przed sobą cały nowy sezon, by nacieszyć się jazdą!

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *