Ciekawostki

Przygotuj swój jednoślad do wiosny!

Na pierwsze naprawdę ciepłe wiosenne dni z niecierpliwością czekają obecnie wszyscy entuzjaści dwóch kółek – rowerów, hulajnóg, motocykli i skuterów. Przez ostatnie pół roku ich pojazdy stały bowiem zaparkowane w garażach, czekając na sprzyjające warunki na drogach. Czekając na ten moment, warto poświęcić czas na prawidłowe przygotowanie swojego „rumaka” do jazdy.

Przed pierwszą jazdą motocyklem lub skuterem należy obowiązkowo naładować akumulator, nasmarować łańcuch, oraz napełnić bak. Warto także sprawdzić poziom oleju oraz cieczy w układzie chłodzenia. Dobrze jest zrobić ogólny przegląd i sprawdź czy działają wszystkie światła: przednia i tylna lampa, światło stopu, kierunkowskazy oraz światła pozycyjne. Nie wolno oczywiście zapomnieć o skontrolowanie działania hamulców oraz poziom płynu hamulcowego!

Dodatkowym przydatnym wyposażeniem każdego motocykla będzie wideorejestrator, który w razie jakichkolwiek trudności na drodze nagra całe niebezpieczne zajście. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybór modelu, który nagra zarówno to, co dzieje się z przodu, jak i z tyłu, np. Mio MiVueM760D z tylną kamerą. Urządzenie to nagrywa obraz w jakości Full HD, posiada super jasny obiektyw o przesłonie F1.6 oraz rzeczywisty kąt widzenia 130°. Dzięki wbudowanemu modułowi GPS możliwa jest precyzyjna lokalizacja czasu i miejsca zdarzenia. Dzięki autorskiej technologii Mio Night Vision Pro nagrane obrazy są jasne i wyraźne nawet w słabych warunkach oświetleniowych. Wbudowane Wi-Fi pozwoli na szybkie wykonanie kopii zapasowej filmów na smartfonie oraz ich udostępnianie w mediach społecznościowych.

Po każdej zimie na drogach znajduje się mnóstwo zanieczyszczeń, w tym przede wszystkim soli (tak, nawet jeśli miniona zima była uboga w śnieg!). Sól drogowa niszczy lakier oraz elementy podwozia, dlatego po powrocie z pierwszej pozimowej trasy, motocykl należy starannie umyć.

Jeżeli natomiast jesteś rowerzystą, powinieneś w pierwszej kolejności umyć swój rower, dokładnie wyczyścić łańcuch i starannie go nasmarować. Smarowania wymaga także mechanizm przerzutek, hamulców oraz manetek. Niezbędne będzie także sprawdzenie ciśnienia w kołach oraz odpowiednie ich napompowanie. Warto w tym czasie oddać rower do profesjonalnego serwisu, ponieważ sam możesz nie wykryć wszystkich usterek i niedociągnięć.

Przydatnym dodatkiem, który sprawdzi się dla wszystkich jednośladów jest Mio MiVueM700, która może być zamontowana nie tylko na motocyklach i skuterach, ale również na rowerach i hulajnogach. Ta kamera nagrywa filmy w jakości Full HD 1080P z szybkością 60 kl./s. Nagrania są rejestrowane w jakości 2K/1440p o szerokim kącie widzenia 140°, co pozwala na zapisania każdego szczegółu podczas jazdy. Kamera posiada wodoodporność typu IP67 i metalową obudowę, dlatego jest odporna i wytrzymała na różne warunki atmosferyczne.

Model Mio MiVueM700 można doposażyć w tylną kamerę Mio MiVue M40. Dzięki wysokiej wartości przysłony (F1.6), sensorowi STARVIS klasy premium kamera ta bardzo jasno i wyraźnie uchwyci to, co dzieje się za motocyklem, skuterem czy motorowerem, czy rowerem elektrycznym.

Kiedy zaczniesz wyjeżdżać na pierwsze wiosenne wojaże, zachowaj szczególną ostrożność! Unikaj szybkiej jazdy i nie „wyskakuj” nagle zza kolumny samochodów – pamiętaj, że w przeciągu zimowych miesięcy wiele kierowców samochodów zdążyło się „odzwyczaić” od obecności motocyklistów i cyklistów na drogach. Daj więc kierowcom czas na bezpieczną reakcję. Ty również mogłeś delikatnie „wyjść z wprawy”, więc podejdź do pierwszych podróży na spokojnie.

Pamiętaj, że od tego, jak dokładnie i starannie przygotujesz swój pojazd do jazdy, zależy bezpieczeństwo twoje oraz innych uczestników ruchu drogowego. Nie spiesz się więc – masz przed sobą cały nowy sezon, by nacieszyć się jazdą!

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *