SEAT S.A. kontynuuje proces elektryfikacji i świętuje 30. rocznicę powstania zakładu w Martorell

  • Inwestycja o łącznej wartości 3 miliardów euro rozpocznie najważniejszą transformację w dotychczasowej historii firmy, związaną z elektryfikacją.
  • SEAT S.A. odpowiedzialny jest za rozwój działu małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen. Do 2025 roku firma rozpocznie produkcję pojazdów w pełni elektrycznych dla różnych marek koncernu motoryzacyjnego.
  • W ciągu ostatnich 30 lat funkcjonowania zakład w Martorell wyprodukował ponad 12 milionów egzemplarzy 45 modeli samochodów.

30 lat temu otwarto fabrykę SEAT S.A. w Martorell. Rocznica ta zbiega się z rozpoczęciem największej transformacji w historii firmy i związaną z tym inwestycją o łącznej wartości 3 miliardów euro. Przejście do pełnej elektryfikacji obejmie wszystkie obszary, w tym: badania i rozwój, produkcję i logistykę, handel oraz ludzi i organizację.

Główna fabryka SEAT S.A. do 2025 roku rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek w ramach Grupy Volkswagen. W tym celu opracowano strategiczny plan, który obejmuje pięć głównych filarów: ludzi i organizacje, elektryfikację i produkt, kompleksową produkcję end-to-end (E2E), digitalizację oraz zrównoważony rozwój.

Kluczowym projektem dla planowanych działań jest produkcja przez firmę SEAT S.A. małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen. Martorell stanie się jednym z centrów produkcyjnych samochodów elektrycznych koncernu oraz będzie pełnił kluczową funkcję łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych w Hiszpanii.

– W ciągu ostatnich 30 lat SEAT S.A. stworzył miejsca pracy i przyspieszył rozwój przemysłu w naszym kraju, a na przyszłe lata ma jeszcze większe plany. Naszą ambicją jest produkcja pojazdów elektrycznych w Hiszpanii od 2025 roku. W ramach transformacji zakładu w Martorell z linii produkcyjnych będzie zjeżdżać również model CUPRA UrbanRebel – przyznaje Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA.

Plany transformacji firmy mają związek z mocnym zaangażowaniem SEAT S.A. i Grupy Volkswagen w projekt Future: Fast Forward, którego głównym celem jest elektryfikacja Hiszpanii. Wraz z partnerami plan obejmuje zelektryfikowanie fabryk w Martorell i Pampelunie, budowę nowej gigafabryki akumulatorów w Sagunto w Walencji oraz stworzenie kompletnego ekosystemu dostawców. Szacuje się, że w ramach tego ogólnokrajowego projektu do hiszpańskiej gospodarki wpłynie ponad 21 miliardów euro.

W ramach szeroko organizowanych zmian, firma wprowadziła również plan szkoleń dla swoich pracowników, którego celem jest zwiększenie wydajności organizacji oraz pomoc każdemu z zespołów w procesie transformacji. Równolegle firma SEAT S.A. zainwestuje w swoje zakłady produkcyjne. Celem jest przekształcenie zakładu w Martorell w inteligentną fabrykę. W ramach tych działań, zostaną wdrożone narzędzia do analizy danych i analizy biznesowej, rzeczywistość wirtualna oraz zostanie wykorzystane big data do usprawnienia procesów produkcyjnych i monitorowania prac w czasie rzeczywistym.

– Przed nami wielkie wyzwanie: zmiana naszych procesów produkcyjnych tak, by elektryfikacja stała się codziennością. Aby to osiągnąć, wprowadzimy nowe technologie do zakładu w Martorell i przeszkolimy naszych pracowników, aby zapewnić im niezbędne zaplecze i umiejętności do codziennej obsługi – dodaje Markus Haupt, wiceprezes wykonawczy ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A.

Produkcja w Martorell: siła napędowa wzrostu i rozwoju

Obecnie w fabryce i siedzibie Martorell zatrudnionych jest około 12 000 osób. Zakład zajmuje łączną powierzchnię 2,8 miliona metrów kwadratowych, co odpowiada powierzchni 400 boisk piłkarskich.

Fabryka została otwarta w 1993 roku po 34 miesiącach prac budowlanych i rozpoczęła produkcję po zainwestowaniu 244,5 miliarda hiszpańskich peset (1,47 miliarda euro). SEAT S.A. przeniósł produkcję ze swoich starych zakładów Zona Franca w Barcelonie, gdzie produkowano samochody SEAT-a od 1953 roku. Od otwarcia zakładu w Martorell, firma wyprodukowała ponad 12 milionów łącznie 45 modeli pojazdów, eksportując je do ponad 70 różnych krajów na całym świecie. W ubiegłym roku 83% wyprodukowanych samochodów trafiło na zagraniczne rynki.

Pierwszymi modelami, które zjechały z linii montażowej w Martorell, była druga generacja SEAT-a Ibiza oraz SEAT Cordoba. Produkowano wtedy 1500 samochodów dziennie. W ciągu ostatnich 30 lat najczęściej produkowanymi modelami w fabryce w Martorell były SEAT Ibiza (4,7 miliona sztuk), samochody z rodziny Leona (2,5 miliona egzemplarzy) oraz SEAT Cordoba (ponad 1 milion pojazdów). Obecnie najczęściej produkowanym samochodem jest CUPRA Formentor. W ramach globalnego systemu produkcyjnego Grupy Volkswagen fabryka w Martorell odpowiadała również za produkcję Audi Q3, a aktualnie produkuje model Audi A1.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *