Wiadomości

SEAT S.A. kontynuuje proces elektryfikacji i świętuje 30. rocznicę powstania zakładu w Martorell

  • Inwestycja o łącznej wartości 3 miliardów euro rozpocznie najważniejszą transformację w dotychczasowej historii firmy, związaną z elektryfikacją.
  • SEAT S.A. odpowiedzialny jest za rozwój działu małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen. Do 2025 roku firma rozpocznie produkcję pojazdów w pełni elektrycznych dla różnych marek koncernu motoryzacyjnego.
  • W ciągu ostatnich 30 lat funkcjonowania zakład w Martorell wyprodukował ponad 12 milionów egzemplarzy 45 modeli samochodów.

30 lat temu otwarto fabrykę SEAT S.A. w Martorell. Rocznica ta zbiega się z rozpoczęciem największej transformacji w historii firmy i związaną z tym inwestycją o łącznej wartości 3 miliardów euro. Przejście do pełnej elektryfikacji obejmie wszystkie obszary, w tym: badania i rozwój, produkcję i logistykę, handel oraz ludzi i organizację.

Główna fabryka SEAT S.A. do 2025 roku rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek w ramach Grupy Volkswagen. W tym celu opracowano strategiczny plan, który obejmuje pięć głównych filarów: ludzi i organizacje, elektryfikację i produkt, kompleksową produkcję end-to-end (E2E), digitalizację oraz zrównoważony rozwój.

Kluczowym projektem dla planowanych działań jest produkcja przez firmę SEAT S.A. małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen. Martorell stanie się jednym z centrów produkcyjnych samochodów elektrycznych koncernu oraz będzie pełnił kluczową funkcję łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych w Hiszpanii.

– W ciągu ostatnich 30 lat SEAT S.A. stworzył miejsca pracy i przyspieszył rozwój przemysłu w naszym kraju, a na przyszłe lata ma jeszcze większe plany. Naszą ambicją jest produkcja pojazdów elektrycznych w Hiszpanii od 2025 roku. W ramach transformacji zakładu w Martorell z linii produkcyjnych będzie zjeżdżać również model CUPRA UrbanRebel – przyznaje Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA.

Plany transformacji firmy mają związek z mocnym zaangażowaniem SEAT S.A. i Grupy Volkswagen w projekt Future: Fast Forward, którego głównym celem jest elektryfikacja Hiszpanii. Wraz z partnerami plan obejmuje zelektryfikowanie fabryk w Martorell i Pampelunie, budowę nowej gigafabryki akumulatorów w Sagunto w Walencji oraz stworzenie kompletnego ekosystemu dostawców. Szacuje się, że w ramach tego ogólnokrajowego projektu do hiszpańskiej gospodarki wpłynie ponad 21 miliardów euro.

W ramach szeroko organizowanych zmian, firma wprowadziła również plan szkoleń dla swoich pracowników, którego celem jest zwiększenie wydajności organizacji oraz pomoc każdemu z zespołów w procesie transformacji. Równolegle firma SEAT S.A. zainwestuje w swoje zakłady produkcyjne. Celem jest przekształcenie zakładu w Martorell w inteligentną fabrykę. W ramach tych działań, zostaną wdrożone narzędzia do analizy danych i analizy biznesowej, rzeczywistość wirtualna oraz zostanie wykorzystane big data do usprawnienia procesów produkcyjnych i monitorowania prac w czasie rzeczywistym.

– Przed nami wielkie wyzwanie: zmiana naszych procesów produkcyjnych tak, by elektryfikacja stała się codziennością. Aby to osiągnąć, wprowadzimy nowe technologie do zakładu w Martorell i przeszkolimy naszych pracowników, aby zapewnić im niezbędne zaplecze i umiejętności do codziennej obsługi – dodaje Markus Haupt, wiceprezes wykonawczy ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A.

Produkcja w Martorell: siła napędowa wzrostu i rozwoju

Obecnie w fabryce i siedzibie Martorell zatrudnionych jest około 12 000 osób. Zakład zajmuje łączną powierzchnię 2,8 miliona metrów kwadratowych, co odpowiada powierzchni 400 boisk piłkarskich.

Fabryka została otwarta w 1993 roku po 34 miesiącach prac budowlanych i rozpoczęła produkcję po zainwestowaniu 244,5 miliarda hiszpańskich peset (1,47 miliarda euro). SEAT S.A. przeniósł produkcję ze swoich starych zakładów Zona Franca w Barcelonie, gdzie produkowano samochody SEAT-a od 1953 roku. Od otwarcia zakładu w Martorell, firma wyprodukowała ponad 12 milionów łącznie 45 modeli pojazdów, eksportując je do ponad 70 różnych krajów na całym świecie. W ubiegłym roku 83% wyprodukowanych samochodów trafiło na zagraniczne rynki.

Pierwszymi modelami, które zjechały z linii montażowej w Martorell, była druga generacja SEAT-a Ibiza oraz SEAT Cordoba. Produkowano wtedy 1500 samochodów dziennie. W ciągu ostatnich 30 lat najczęściej produkowanymi modelami w fabryce w Martorell były SEAT Ibiza (4,7 miliona sztuk), samochody z rodziny Leona (2,5 miliona egzemplarzy) oraz SEAT Cordoba (ponad 1 milion pojazdów). Obecnie najczęściej produkowanym samochodem jest CUPRA Formentor. W ramach globalnego systemu produkcyjnego Grupy Volkswagen fabryka w Martorell odpowiadała również za produkcję Audi Q3, a aktualnie produkuje model Audi A1.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *