SEAT S.A. zwiększy produkcję energii odnawialnej. W tym celu zainstaluje 39 000 paneli słonecznych

  • Program rozbudowy SEAT al Sol 2 rozpocznie funkcjonowanie w 2024 roku.
  • Firma zainstaluje panele słoneczne, rozmieszczając je w trzech różnych zakładach produkcyjnych, oferując dodatkowe 21 MW (megawatów) mocy.
  • Rozbudowa będzie generować 29 milionów kWh rocznie, co wystarczy do pełnego naładowania pół miliona modeli CUPRA Born.
  • Projekt ten stanowi ważny kamień milowy w planie dekarbonizacji przedsiębiorstwa i podkreśla transformację firmy w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności.

Firma SEAT S.A. potroi swoją zdolność do samodzielnego wytwarzania energii odnawialnej dzięki montażowi 39 000 nowych paneli słonecznych w ramach budowy elektrowni SEAT al Sol 2. Rozbudowa zakładu SEAT al Sol obejmie instalację paneli słonecznych na powierzchni 233 000 m2 w zakładach produkcyjnych w Martorell, El Prat i Barcelonie. Projekt ten podkreśla działania przedsiębiorstwa SEAT S.A. na rzecz dekarbonizacji procesów produkcyjnych i wzmacnia zaangażowanie firmy w bardziej zrównoważoną mobilność.

SEAT al Sol 2 będzie jedną z największych w Europie instalacji pod względem samowystarczalności energetycznej. Elektrownie zaoferują dodatkowe 21 megawatów (MW) mocy, samodzielnie generując szacunkowo 29 gigawatogodzin (GWh) czystej energii rocznie, co wystarczy do pełnego naładowania pół miliona elektrycznych modeli CUPRA Born. Ta czysta energia uzupełni wykorzystanie certyfikowanej zielonej energii elektrycznej ze źródeł zewnętrznych we wszystkich obiektach firmy, bez dodatkowej emisji CO2.

– Elektrownia SEAT al Sol 2 wzmacnia proces dekarbonizacji naszych zakładów i podkreśla znaczenie odnawialnych źródeł energii jako konkurencyjnego elementu w naszej branży. Rozbudowa projektu jest częścią największego procesu transformacji w historii firmy SEAT S.A., który wyznacza nową erę elektromobilności – podkreśla Markus Haupt, wiceprezes wykonawczy SEAT S.A. ds. produkcji i logistyki.

Dekada projektu SEAT al Sol

Elektrownia słoneczna SEAT al Sol rozpoczęła swoją działalność w 2013 r. w Martorell. Zamontowano w niej łącznie 53 000 paneli, które rocznie zapobiegają emisji 4 250 ton CO₂. Elektrownia oferuje 11 MW mocy i generuje 17 GWh czystej energii rocznie.

SEAT al Sol 2 stanowi przedłużenie tej inicjatywy, a obydwa projekty będą funkcjonować równolegle. Dzięki nowej inicjatywie, elektrownie będą wspólnie odpowiedzialne za produkcję 32 megawatów (MW) mocy i generowanie 46 gigawatogodzin (GWh) energii odnawialnej rocznie.

Nowe instalacje fotowoltaiczne zostaną opracowane we współpracy z CONECTA2 ENERGÍA, hiszpańską niezależną firmą specjalizującą się w obrocie energią. Ich uruchomienie zaplanowano na 2024 rok. Panele słoneczne w ramach SEAT al Sol 2 zostaną zamontowane zarówno w trzech zakładach produkcyjnych, jak i parkingach pracowniczych wokół zakładu w Martorell, maksymalizując zrównoważone wytwarzanie energii.

Krok SEAT S.A. ku elektromobilności

SEAT S.A. przechodzi obecnie największą transformację w swojej historii. Fabryka hiszpańskiego producenta w Martorell, która w tym roku obchodzi 30-lecie istnienia, od 2025 roku będzie produkować w pełni elektryczne samochody dla marek CUPRA i Volkswagen. W tym celu w przedsiębiorstwie opracowano plan transformacji przemysłowej, organizacyjnej i kulturowej, który odzwierciedla silne zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój.

Program dekarbonizacji firmy SEAT S.A. wyznacza drogę do redukcji emisji CO2 w całym łańcuchu produkcyjnym samochodów. Celem przedsiębiorstwa jest zmniejszenie w ciągu 12 lat emisji produkcyjnej o 50% w 2030 r. Powyższe działania ma stanowić kolejny krok w kierunku neutralności firmy pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r., zgodnie z celami Grupy Volkswagen w zakresie dekarbonizacji. Główny impuls do jego osiągnięcia stanowią elektryfikacja floty samochodowej, wykorzystanie zielonej energii do ładowania pojazdów elektrycznych, wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz dekarbonizacja produkcji w zakładach firmy.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *