Ciekawostki

SEAT Toledo I – pomost między przeszłością a teraźniejszością

  • SEAT Toledo I uznawany jest za pierwszy model nowej ery hiszpańskiej marki, powstały po przejęciu jej przez koncern Volkswagen Group.
  • Zaprezentowany w 1991 roku, już rok później służył podczas letnich Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie jako pojazd do przewozu sportowców i organizatorów.
  • Model ten dostępny był w 10 różnych czterocylindrowych wersjach silnikowych: sześciu benzynowych, których moc wynosiła od 75 do 150 KM oraz czterech wysokoprężnych od 64 do 110 KM.

Produkowany od 1991 do 2004 SEAT Toledo I to pierwszy model nowej ery w historii hiszpańskiego producenta. Dwa lata po premierze w 1993 roku oraz po blisko 40 latach produkcji samochodów w fabryce Zona Franca w Barcelonie, SEAT postanowił przenieść całość produkcji do nowej fabryki w Martorell, wybudowanej dzięki inwestycji w wysokości 1,47 mld euro.

Godny następca SEAT-a Malagi

Model Toledo I zastąpiło SEAT-a Malagę pod względem wielkości samochodu i segmentu komercyjnego, do którego klasyfikowane były oba z nich. Dzięki temu klienci otrzymywali samochód typu sedan z dużym bagażnikiem, zaprojektowany specjalnie z myślą o dalekich podróżach rodzinnych. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwalało w obu przypadkach na wyjazd na wakacje bez konieczności zakładania bagażnika dachowego, jak w przypadku modelu SEAT 600.

Równocześnie nie sposób było nie dostrzec różnic w stosunku do modelu Malaga pod względem silnika i ramy. W pierwszym modelu nowej ery zastosowano dziesięć różnych napędów: sześć benzynowych i cztery wysokoprężne, wszystkie 4-cylindrowe, o mocy od 75 do 150 KM w pierwszym modelu i od 64 do 110 w drugim. Po raz pierwszy w historii „król” silników TDI, czyli 1.9 o mocy 110 KM został zamontowany w samochodzie nie należącym do marki Volkswagen.

Hatchback czy sedan?

Jeśli chodzi o ramę pojazdu, zrezygnowano z tylnej osi z poprzecznym resorem piórowym na rzecz osi skrętnej. W rzeczywistości rozstaw zarówno kół, jak i osi były identyczne w tych modelach, podobnie jak zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy, różnica dotyczyła jednak ich długości. W przeciwieństwie do SEAT-a Malagi, czyli klasycznej limuzyny z oddzielnym bagażnikiem, w Toledo zastosowano hatchback, choć profil samochodu przypominał sedana. Dzięki temu przestrzeń ładunkowa miała pojemność 550 litrów, a pojazd mimo wszystko zachował kształt trzyczęściowej limuzyny.

Aby podkreślić tę niejednoznaczność z estetycznego punktu widzenia, mocniejsze wersje modelu SEAT Toledo i wyższe wykończenia miały dyskretny spojler nałożony na tylną krawędź bagażnika. Rozwiązanie to nadawało mu bardziej sportowego charakteru, który współgrał z silnikami, oferującymi moc ponad 100 KM. I choć ostatni egzemplarz modelu Toledo I zjechał z taśmy fabrycznej niemal dwie dekady temu, to nadal ma duże znaczenie w historii marki SEAT jako ten, który rozpoczął nową, wspaniałą erę, która trwa do dziś – przyznaje Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *