Fury, za którymi każdy się ogląda! Nie musisz wydać majątku, żeby przyciągać uwagę

Klasyczny muscle car? Czołg, z którym wszyscy robią sobie zdjęcia? Supercar o niesamowitych osiągach? Uroczy maluch z włoską duszą? A może… chcesz przyciągnąć uwagę dziwnym designem i haloweenowo straszyć przechodniów brzydotą swojej fury? Sposobów na przyciągnięcie uwagi na drogach jest wiele – przedstawiamy kilka niezawodnych możliwości, które zapewnią ci pełny odjazd!

Muscle car, czyli amerykański sen na czterech kołach

Potężne, głośne, mogące pochwalić się niesamowitymi osiągami i klasycznym designem. Amerykańskie muscle cary to marzenie niejednego fanatyka motoryzacji. Sztandarowe produkty złotej ery USA do dziś rozbudzają wyobraźnię i rozpalają wszystkie zmysły – chociaż te najprawdziwsze były produkowane na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Dodge Challenger czy Plymouth Road Runner do dziś są przedmiotem pożądania kierowców na całym świecie, a sama możliwość spotkania z takim autem na światłach przyprawia innych kierowców o szybsze bicie serca. Oczywiście nie jest to najbardziej praktyczny wybór na świecie – przy silnikach o pojemności przekraczającej 6 litrów i kilkusetkonnej mocy musisz być przygotowany na częste odwiedziny na stacjach benzynowych. A właściwie najlepiej, jakbyś miał własną. Każda naprawa to oczywiście również koszt, który zaboli nawet zasobną kieszeń. Kto jednak wybiera głową, kiedy serce rwie się do tego niskiego pomruku, odsyłającego cię na Route 66 w erze Elvisa Presleya?

Mały, ale wariat!

Czy w ogóle da się zwrócić na siebie uwagę na drodze, nie wydając na ten cel grubych setek tysięcy złotych i nie zmuszając się do pilnego nabycia udziałów w koncernie paliwowym, żeby zaspokoić apetyty swojego cacka? Oczywiście, że tak! Klasyka i klasa niejedną mają twarz – a jedną z najbardziej uroczych jest skromne oblicze Fiata 500. Pierwszy egzemplarz tego niepodrabialnego miejskiego autka wyjechał z fabryki w Turynie w 1936 roku, będąc ówcześnie jednym z najmniejszych samochodów na świecie. Mógł pochwalić się silnikiem o mocy 13 KM, maksymalną prędkością koło 85 km/h, a także niezwykłym urokiem i niską ceną, które sprawiły, że w kolejnych latach na drogi wyjechało aż 520 000 egzemplarzy Fiata 500 „Topolino”, czyli „myszka”. Od tej pory dziedzictwo „Pięćsetki” trwa. Jego częścią był znany wszystkim Polakom Fiat 126, następnie równie dobrze znane Cinquecento, a póżniej Fiat 500 z dumą wchodzący w XXI wiek. W 2006 roku magazyn „Top Gear” dał fiacikowi tytuł „najseksowniejszego samochodu”, a już rok później na drogi wyjechała najnowsza wersja tego kultowego auta. Jej zalety? Ponadczasowy design, blisko stuletnia legenda, a także ekonomiczna jazda oraz łatwe manewry w mieście. Co ciekawe, nowiutkiego Fiata 500 możesz zgarnąć… zupełnie za darmo. Firma bukmacherska Superbet rozdaje 30 takich hybrydowych miejskich samochodów, które można otrzymać na rok. Wystarczy spróbować swoich sił w jednej z darmowych gier na stronie Superbet – zakręcić kołem w ramach Superspin albo wytypować wyniki spotkań w Supergame. Po darmowe Fiaty 500 możesz sięgnąć do końca stycznia, ale warto spróbować swoich sił już teraz i pójść w ślady szczęśliwych zwycięzców, za którymi wszyscy oglądają się na ulicach!

Czołg z wojskowym rodowodem

Gdyby szukać całkowitego przeciwieństwa Fiata 500, musielibyśmy od razu wspomnieć o Hummerze. Ogromny, potężny, kanciasty i niezwykle paliwożerny czołg podbił serca części kierowców na przełomie XX i XXI wieku. Te potężne maszyny, którym niestraszne są żadne drogowe przeszkody, przyciągały uwagę przechodniów swoimi gabarytami i „wojskowym” designem. Wszystko zaczęło się od amerykańskiej armii, która w 1979 ogłosiła konkurs na zaprojektowanie nowego wielozadaniowego pojazdu bojowego. Humvee, bo tak nazywał się zwycięski projekt, błyskawicznie zyskał popularność, a po wojnie w Zatoce Perskiej zrobił się wokół tego pojazdu taki szum, że zaczęto produkować wersję cywilną. Jej pierwszy egzemplarz wyprodukowano na specjalne zamówienie Arnolda Schwarzeneggera. Hummery potrafią pokonać 50-centymetrowy próg czy 90-centymetrową zaspę śnieżną bez mrugnięcia oka. Równie sprawnie zużywają paliwo – ponadsześciolitrowe jednostki napędowe do pracy potrzebują ponad 20 litrów ropy na 100 kilometrów. Nie wyjdzie to tanio, ale niektórzy dadzą wiele, żeby choć przez chwilę poczuć się jak królowie miejskiej dżungli. Fanów marki nie było jednak wystarczająco wielu, żeby produkcja była opłacalna – General Motors w 2010 roku ze względów finansowych zrezygnowała z produkcji Hummera. Łącznie w latach 1992-2006 wyprodukowano 11 818 egzemplatrzy Hummera H1. Najwięcej w połowie lat 90., kiedy ta militarno-motoryzacyjna nowinka była najbardziej popularna, a paliwo względnie tanie.

Supercars, czyli marzenia z dzieciństwa

Lamborghini, Ferrari, Maserati, Bugatti – samo brzmienie nazw powoduje szybsze bicie serca i pocenie się dłoni, a przejażdżka jednym z supersamochodów po mieście to gwarantowane skręty szyi u przechodniów i szeroki uśmiech u współpasażerów. Trudno znaleźć kierowcę, na którym te drapieżne i arcydynamiczne pojazdy nie robią wrażenia. Żeby jednak sprawić sobie taką przyjemność, trzeba liczyć się z wielomilionowymi wydatkami. Za najlepsze superauta uchodzą McLaren F1, Ferrari Enzo czy Lamborghini Murcielago, ale w tym segmencie tak naprawdę trudno się pomylić – każdy samochód zapewni swojemu szczęśliwemu nabywcy morze pozytywnych emocji za kółkiem i ocean wydatków w warsztatach, ubezpieczalniach czy na stacjach benzynowych. Cóż to jednak wobec spełnienia marzeń z dzieciństwa, kiedy bawiliśmy się na dywanie raczej Ferrari niż Fordem Mondeo?

Halloweenowe straszydło

Jest jeszcze jeden sposób na przyciągnięcie uwagi krewnych, znajomych oraz przechodniów – kupienie auta tak brzydkiego, żeby nie dało się go nie zauważyć. Sztandarowym przykładem tej filozofii jest Fiat Multipla, którego, hmm, niestandardowa bryła dała mu ogromną popularność i stałe miejsce w memach, jednak chyba nie o takiej rozpoznawalności marzyli projektanci tego nieco zezującego minivana. Jego „przełomowa” stylistyka zapewniła mu nawet w 1999 roku miejsce na wystawie „Different Roads” w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku. Faktycznie droga, którą poszli znani z wysmakowanego gustu włoscy projektanci , była zupełnie inna od tej, którą podążali wcześniej. Zaprowadziła ich jednak na manowce, a dokładnie czołowe miejsce w każdym rankingu najbrzydszych aut w historii motoryzacji. Jedno jest pewne – jeśli zdecydujesz się wyjechać nią na ulice, ten wybryk nie przejdzie bez echa wśród sąsiadów. Zdecydowanie bardziej sensownym rozwiązaniem na budżetowe przyciągnie uwagi za pomocą owoców włoskiej myśli technicznej jest jednak zwrócenie uwagi na wspomnianego Fiata 500 (którego zgarniesz za darmo w konkursach Superbet), pokazującego, że Italia wciąż ma pod względem designu wiele do zaoferowania światowi motoryzacji.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *