Rynek rowerów i dwukołowych pojazdów elektrycznych – produkcja, sprzedaż oraz wymagania w logistyce

rynek jednośladów

Do 2050 roku 70% światowej populacji będzie mieszkać w miastach . Wraz ze wzrostem tej liczby oraz świadomości zagrożenia zmianami klimatycznymi rośnie również zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie mobilności, które wyróżnia mniejszy wpływ na środowisko.

Do 2050 roku 70% światowej populacji będzie mieszkać w miastach . Wraz ze wzrostem tej liczby oraz świadomości zagrożenia zmianami klimatycznymi rośnie również zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie mobilności, które wyróżnia mniejszy wpływ na środowisko. Badanie McKinsey z 2019 r. przewiduje, że wraz z urbanizacją wartość branży mikromobilności, oferującej usługi komunikacyjne i transportowe na krótkich odległościach, osiągnie 300-500 mld dolarów do 2030 roku . Jaki wpływ będzie miało to na rynek rowerów, e-rowerów i e-hulajnóg? Czy COVID-19 był akceleratorem wzrostu oraz jakie w ocenie specjalistów GEFCO wyzwania towarzyszą zarządzaniu łańcuchem dostaw dla tego rynku?

Wahania na rynku mobilności współdzielonej
Zapotrzebowanie na współdzielone środki transportu, jak na przykład rowery elektryczne, hulajnogi i skutery, w ciągu ostatnich kilku lat istotnie wzrosło. Aż 46% mieszkańców Regionu Paryskiego przyznało, że w 2019 roku ograniczyło liczbę przejazdów taksówkami na rzecz wynajmu hulajnóg . Jednakże pandemia COVID-19 odwróciła ten trend i wywołała niechęć społeczeństwa do korzystania ze współdzielonych środków transportu z obawy przed zakażeniem. W 2020 r. w UE odnotowano spadek tego typu usług o 21-59% w przypadku rowerów i aż o ponad 60% w przypadku hulajnóg elektrycznych . Preferencje związane z wyborem systemu współdzielonej mobilności rozkładają się następująco: 51% osób wybiera rower, 37% rower elektryczny, zaś 12% hulajnogę elektryczną .

Produkcja
Produkcja rowerów elektrycznych, hulajnóg elektrycznych i ich komponentów tradycyjnie odbywa się w Chinach. Cła antydumpingowe i popyt lokalny spowodowały jednak, że w ostatnim czasie nastąpiła dywersyfikacja miejsc produkcji. Jak podkreślają specjaliści GEFCO, światowego eksperta w zakresie zintegrowanej logistyki i europejskiego lidera logistyki dla branży motoryzacyjnej, zależność branży mikromobilności od Chin w kwestii komponentów spowodowała, że w świetle pandemii koronawirusa rynek ten stał się bardzo podatny na zagrożenia.
W wyniku nałożenia ceł antydumpingowych na eksportowane produkty w II kwartale 2020 r. Chiny odnotowały spadek sprzedaży rowerów elektrycznych z 660 tys. do zaledwie 107 tys . Od tego czasu kraje takie jak Tajwan i Wietnam stały się wiodącymi eksporterami tego typu pojazdów do UE .
W 2019 r. kraje UE eksportowały 138 tys. rowerów elektrycznych, co stanowi wzrost o prawie 16% i jest kolejnym dowodem dywersyfikacji miejsc produkcji. Z kolei w przypadku zwykłych rowerów, państwa członkowskie UE (z wyłączeniem Wielkiej Brytanii) wyprodukowały w 2019 r. 11,4 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do roku 2018. Jest to efekt lokowania montażu i produkcji na tym obszarze, a także ceł antydumpingowych nałożonych na e-rowery wysyłane z Chin .

Sprzedaż pojazdów
Popyt na rowery oraz elektryczne rowery i hulajnogi wzrósł podczas pandemii koronawirusa, ponieważ ludzie unikali transportu publicznego i współdzielonych środków transportu w obawie przed zakażeniem. Częstszy wybór tych pojazdów wynika również ze wzrostu zainteresowania zrównoważoną mobilnością wśród mieszkańców miast oraz większą świadomością w kwestiach związanych z aktywnością fizyczną. Przykładowo w Holandii, która jest chyba najbardziej znanym krajem przyjaznym rowerzystom, sprzedaż e-rowerów wzrosła o 50% od marca do czerwca 2020 roku . Sprzedaż rowerów zwiększyła się natomiast o 25%.
Europejska Federacja Cyklistów szacuje, że do 2030 r. liczba używanych rowerów elektrycznych wzrośnie do 62 milionów w porównaniu z 6,5 milionami w 2015 roku . Dodatkowo oczekuje się, że rynek tych pojazdów wygeneruje około 20 miliardów dolarów przychodów do 2023 roku .
Równie dynamicznie rozwija się rynek hulajnóg elektrycznych. Tylko we Francji podczas Black Friday w 2020 r. około 260 tys. osób wpisało w wyszukiwarkę hasło hulajnoga . Firma Bird, oferująca tego typu pojazdy w ramach transportu współdzielonego, we wrześniu 2020 r. wprowadziła do sprzedaży model hulajnogi elektrycznej Bird Air, co sugeruje zwiększony popyt na taki produkt używany głównie w systemie sharingu. Innym potwierdzeniem tej popularności są wyniki sprzedaży hulajnóg elektrycznych Razor, które rok do roku wzrosły o 81%.

Boom na rowery związany z pandemią koronawirusa
Nie tylko Wielka Brytania doświadczyła wzrostu sprzedaży w czasie pandemii. W Danii wartość indeksu sprzedaży detalicznej rowerów i motorowerów wyniosła prawie 110 w październiku 2020 roku, co stanowi wzrost o ponad 30 punktów w porównaniu z rokiem poprzednim .
Wydaje się, że pandemia wpłynęła również na to, gdzie ludzie kupują rowery. 24% rowerów sprzedanych w Hiszpanii pochodziło ze sklepów specjalistycznych, podczas gdy inne sportowe sieci sprzedaży mogą się pochwalić wynikiem w wysokości 17% . Z kolei w Polsce w czasie pandemii w 2020 r. wyniki sprzedaży rowerów w podziale na rodzaj tych pojazdów kształtowały się następująco: 39 991 sprzedanych sztuk stanowiły rowery miejskie, 37 575 szt. – rowery dla dzieci i młodzieży, 27 174 szt. – rowery górskie. Na piątym miejscu uplasowały się rowery elektryczne z 2 400 sprzedanymi egzemplarzami .

Wyzwania łańcucha dostaw
Według specjalistów GEFCO, sześć głównych wyzwań logistycznych na rynku rowerów i dwukołowych pojazdów elektrycznych to zaopatrzenie i dystrybucja na skalę globalną, zarządzanie łańcuchem dostaw, pozwalające odpowiedzieć na zwiększony popyt sezonowy, nowe kanały dystrybucji związane z rozwojem e-commerce i mobilności miejskiej, zarządzanie dostawami baterii dla elektrycznych rowerów i hulajnóg, zróżnicowanie towarów pod względem rozmiaru i wagi oraz efektywność kosztowa i kwestie CSR.
Zrozumienie sposobu funkcjonowania i specyficznych wymagań producentów rowerów elektrycznych oraz elektrycznych pojazdów dwukołowych to podstawa dla sprostania najważniejszym wyzwaniom logistycznym tego rynku. Poza pełną widocznością przepływów 24/7, operator logistyczny musi sprawnie zarządzać łańcuchem dostaw podczas sezonowego wzrostu popytu. Dlatego takie firmy jak GEFCO muszą często tworzyć architekturę przepływów szytą na miarę, uwzględniającą kwestie doboru środków transportu czy przepisów handlu międzynarodowego, co pozwala na skrócenie czasu tranzytu do minimum. Nie mniej ważne jest elastyczne zarządzanie powierzchnią magazynową i dobra organizacja transportu na tzw. ostatniej mili, czyli z magazynu do punktów detalicznych w sieci sprzedaży.

Przyszłość mieni się w jasnych barwach
Korzystne zmiany w przepisach oraz zmiana w świadomości konsumentów prawdopodobnie doprowadzą do stałego wzrostu popytu na systemy zrównoważonej mobilności. Nawet w obecnej sytuacji, gdy transport współdzielony wraca do normy po pandemii, sprzedaż rowerów, e-rowerów i e-hulajnóg na rynku detalicznym będzie rosła, ponieważ w wyniku dywersyfikacji miejsc produkcji lokalni dostawcy stają się silną konkurencją. Inwestycje UE w projekty związane z rozwojem ruchu rowerowego wzrosną do 3 mld dolarów w roku 2027 i aż do 6 mld dolarów do roku 2034 .
Zmiany widać również w podejściu konsumentów. W badaniu Berg Insight Survey 30% respondentów stwierdziło, że po pandemii chce nadal używać roweru oraz więcej chodzić . Z kolei aż 70% respondentów innego badania rozważyłoby zakup prywatnej e-hulajnogi na potrzeby dojazdów do pracy . Razem ze zmianą świadomości zmienia się również podejście miast do rowerzystów : W Mediolanie 35 km ulic przekształcono w drogi dla pieszych i ścieżki rowerowe, w Brukseli wybudowano 40 km nowych pasów dla cyklistów, zaś w Paryżu na ścieżki rowerowe zamieniono aż 50 km dróg samochodowych.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *