Wiadomości

CUPRA Tavascan – jak nowy elektryczny SUV wyznacza kierunek dla przyszłych modeli marki?

  • Po światowej premierze modelu Tavascan, Jorge Diez, dyrektor ds. designu CUPRA, opowiada o tym, jak wyglądało tworzenie pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a coupe hiszpańskiej marki.
  • Tavascan ma za zadanie wyznaczać kierunek dla przyszłego języka projektowania samochodów CUPRA.
  • Konstrukcja elektrycznego SUV-a wyróżnia się podświetlanym logotypem, reflektorami składającymi się kilku trójkątów oraz centralnie umieszczonym szkieletem kokpitu.

Koncept modelu CUPRA Tavascan zaprezentowano po raz pierwszy w 2019 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Śmiały projekt zaskoczył wówczas odbiorców przede wszystkim odważnymi liniami nadwozia. Cztery lata później pierwszy elektryczny SUV hiszpańskiej marki miał swoją premierę na Exponential Impulse w Berlinie. Od tego czasu minęły 2 miesiące, a Tavascan zyskał popularność przede wszystkim za sprawą przyciągającego uwagę designu. Idea, która towarzyszyła zespołowi projektantów CUPRY podczas tworzenia tego samochodu zawiera się w zdaniu: jeśli możemy o czymś marzyć, możemy to stworzyć.

Przesuwanie granic kreatywności

Projektanci CUPRY skupili się na koncepcji, która miała się wyróżniać, zaskakiwać i wskazywać drogę przyszłym projektom marki. Dzięki temu Tavascan, stał się przykładem tego, dokąd CUPRA chce zmierzać.

Kiedy chcesz stworzyć coś wyjątkowego, nie możesz zadowolić wszystkich. Oznaczałoby to utratę indywidualizmu. A to nie jest to, co robimy w CUPRA. Jako projektanci jesteśmy zobowiązani do przekraczania granic bez myślenia o tym, co ludzie mogą powiedzieć oraz do podążania własną drogą. CUPRA Tavascan nie jest reakcją na zmiany. Jest pojazdem, który je tworzy – mówi Jorge Diez, dyrektor ds. designu CUPRA.

Hiszpański indywidualizm

Tavascan to drugi w pełni elektryczny model hiszpańskiej marki. Najnowszy SUV wyróżnia się przede wszystkim unikalnym designem, na który składają się wszechobecne kontrasty, a także charakterystyczne elementy, użyte przez markę z Martorell po raz pierwszy. Są to podświetlane logotypy z przodu i z tyłu pojazdu oraz reflektory składające się z kilku niewielkich trójkątów.

Maska nadaje Tavascanowi sportowy i unikalny design, który został podkreślony progresywnym i niemal rzeźbiarskim kształtem litery V. Wyjątkowym wygląd zewnętrzny podkreślają trzy niewielkie trójkąty umieszczone w reflektorze oraz podświetlane logo – tłumaczy Diez.

Ikona nowej ery

O ile wygląd zewnętrzny nowego SUV-a stanowi początek nowej ery w projektowaniu przyszłych samochodów marki, o tyle jego wnętrze jest jeszcze bardziej rewolucyjne. Środek Tavascana rozdziela szkielet kokpitu, który jeszcze mocniej podkreśla futurystyczny charakter elektrycznego pojazdu.

Szkielet kokpitu to jeden z najbardziej ikonicznych elementów wnętrza, który wspiera całą deskę rozdzielczą. Elementy te maksymalizują poczucie przestrzeni w kabinie, a w połączeniu z progresywnym oświetleniem tworzą unikalny i charakterystyczny język projektowania – dodaje Diez.

Kwietniowa premiera w Berlinie była wynikiem wieloletniej pracy zespołu projektantów CUPRA oraz kamieniem milowym, który bezpowrotnie zmienił podejście do konstruowania przyszłych modeli hiszpańskiej marki.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *