CUPRA Tavascan – jak nowy elektryczny SUV wyznacza kierunek dla przyszłych modeli marki?

  • Po światowej premierze modelu Tavascan, Jorge Diez, dyrektor ds. designu CUPRA, opowiada o tym, jak wyglądało tworzenie pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a coupe hiszpańskiej marki.
  • Tavascan ma za zadanie wyznaczać kierunek dla przyszłego języka projektowania samochodów CUPRA.
  • Konstrukcja elektrycznego SUV-a wyróżnia się podświetlanym logotypem, reflektorami składającymi się kilku trójkątów oraz centralnie umieszczonym szkieletem kokpitu.

Koncept modelu CUPRA Tavascan zaprezentowano po raz pierwszy w 2019 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Śmiały projekt zaskoczył wówczas odbiorców przede wszystkim odważnymi liniami nadwozia. Cztery lata później pierwszy elektryczny SUV hiszpańskiej marki miał swoją premierę na Exponential Impulse w Berlinie. Od tego czasu minęły 2 miesiące, a Tavascan zyskał popularność przede wszystkim za sprawą przyciągającego uwagę designu. Idea, która towarzyszyła zespołowi projektantów CUPRY podczas tworzenia tego samochodu zawiera się w zdaniu: jeśli możemy o czymś marzyć, możemy to stworzyć.

Przesuwanie granic kreatywności

Projektanci CUPRY skupili się na koncepcji, która miała się wyróżniać, zaskakiwać i wskazywać drogę przyszłym projektom marki. Dzięki temu Tavascan, stał się przykładem tego, dokąd CUPRA chce zmierzać.

Kiedy chcesz stworzyć coś wyjątkowego, nie możesz zadowolić wszystkich. Oznaczałoby to utratę indywidualizmu. A to nie jest to, co robimy w CUPRA. Jako projektanci jesteśmy zobowiązani do przekraczania granic bez myślenia o tym, co ludzie mogą powiedzieć oraz do podążania własną drogą. CUPRA Tavascan nie jest reakcją na zmiany. Jest pojazdem, który je tworzy – mówi Jorge Diez, dyrektor ds. designu CUPRA.

Hiszpański indywidualizm

Tavascan to drugi w pełni elektryczny model hiszpańskiej marki. Najnowszy SUV wyróżnia się przede wszystkim unikalnym designem, na który składają się wszechobecne kontrasty, a także charakterystyczne elementy, użyte przez markę z Martorell po raz pierwszy. Są to podświetlane logotypy z przodu i z tyłu pojazdu oraz reflektory składające się z kilku niewielkich trójkątów.

Maska nadaje Tavascanowi sportowy i unikalny design, który został podkreślony progresywnym i niemal rzeźbiarskim kształtem litery V. Wyjątkowym wygląd zewnętrzny podkreślają trzy niewielkie trójkąty umieszczone w reflektorze oraz podświetlane logo – tłumaczy Diez.

Ikona nowej ery

O ile wygląd zewnętrzny nowego SUV-a stanowi początek nowej ery w projektowaniu przyszłych samochodów marki, o tyle jego wnętrze jest jeszcze bardziej rewolucyjne. Środek Tavascana rozdziela szkielet kokpitu, który jeszcze mocniej podkreśla futurystyczny charakter elektrycznego pojazdu.

Szkielet kokpitu to jeden z najbardziej ikonicznych elementów wnętrza, który wspiera całą deskę rozdzielczą. Elementy te maksymalizują poczucie przestrzeni w kabinie, a w połączeniu z progresywnym oświetleniem tworzą unikalny i charakterystyczny język projektowania – dodaje Diez.

Kwietniowa premiera w Berlinie była wynikiem wieloletniej pracy zespołu projektantów CUPRA oraz kamieniem milowym, który bezpowrotnie zmienił podejście do konstruowania przyszłych modeli hiszpańskiej marki.

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *