Kobiety CUPRY w historii motorsportu

  • W świecie motorsportu kobiety coraz mocniej zaznaczają swoją obecność. Od rajdów terenowych po wyścigi Formuły F1 – płeć żeńska od początku XX. wieku wpisuje się w historię zawodów motorowych.
  • Marka CUPRA od lat wspiera kobiety angażujące się w dziedzinie motorsportu. Przedstawicielki płci żeńskiej brały udział m.in. w zawodach z cyklu TCR wraz z zespołem Cupra Racing. Aktualnie obecność kobiet jest szczególnie widoczna w wyścigach Extreme E.
  • Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet, przybliżamy sylwetki Jutty Kleinschmidt, Klary Andersson i Claudii Hürtgen – kobiet, które w szczególny sposób przyczyniają się do tworzenia historii marki CUPRA w motorsporcie.

Historia obecności kobiet w sporcie motorowym sięga początków XX. wieku. Przez ten czas zmieniły one oblicze wielu dyscyplin motorsportu. Hiszpańska marka CUPRA, pomimo tego, że jest ona dość młoda na rynku, sukcesywnie angażuje kobiety w sportową rywalizację. Osiągnięcia i umiejętności płci żeńskiej są stawiane na równi z męską. Jednym z przykładów jest udział zawodniczek w wyścigach Extreme E, których założeniem jest udział drużyny składającej się zarówno z kobiet, jak i mężczyzn. Od inauguracji cyklu zawodów mijają już 2 lata, a od tego czasu grono kierowczyń zasiliły: Claudia Hürtgen, Jutta Kleinschmidt i Klara Andersson.

Płeć żeńska w zespole Cupra Racing

Jeszcze przed powstaniem zawodów z cyklu Extreme E, kobiety miały swój wkład w historii motorsportu marki CUPRA. W wyścigach TCR w drużynie Cupra Racing w 2018 roku wzięły udział Alba Cano Ramirez oraz motocyklowa królowa Dakaru, Laia Sanz. Rok później pochodząca z Malagi Ramirez została pierwszą kobietą, która zdobyła tytuł mistrzyni TCR w zawodach Campeonato de España Resistencia na hiszpańskim torze wyścigowym Circuit de Barcelona-Catalunya. W historii wyścigów z serii 24H Touring Car Endurance Series (TCR) ścigała się różnymi modelami stworzonymi przez dział Cupra Racing. Były to m.in. Cupra Leon Competición TCR oraz Seat Leon TCR V2 DSG.

Kobiety w historii zawodów Extreme E

Claudia Hürtgen jest jedną z najpopularniejszych niemieckich zawodniczek w świecie motorsportu. Swoją karierę rozpoczęła na torach kartingowych, szybko jednak przeniosła się do niemieckiej Formuły 3. Obrażenia jakich doznała podczas wyścigu w Monako w 1993 roku uniemożliwiły jej samodzielne starty w zawodach. Po dwóch latach wróciła do rywalizacji, zdobywając mistrzostwo Austrii w wyścigach samochodów sportowych. W 2005 roku Hürtgen zdobyła mistrzostwo w zawodach VLN – została kolejną kobiecą mistrzynią po Sabine Schmitz w 1998 roku. Niemiecka kierowczyni z powodzeniem brała również udział w wyścigach 24-godzinnych – odniosła zwycięstwo w Dubaju, a w klasyfikacji generalnej Spa 24 Hours była na drugim miejscu. W 2021 roku uzupełniła drużynę ABT CUPRA XE, dołączając do Mattiasa Ekströma w wyścigach z cyklu Extreme E.

W tym samym sezonie, początkowo jako zawodniczka rezerwowa, a następnie jako pełnoprawna kierowczyni zespołu ABT CUPRA XE, swój debiut w zawodach zaliczyła utytułowana Jutta Kleinschmidt. Swoją przygodę z motorsportem rozpoczęła od motocyklów, by w 1994 roku przenieść się do kokpitu samochodu. Zarówno w kategoriach motocyklowych, jak i samochodowych może pochwalić się licznymi osiągnięciami. W świecie motorsportu i poza nim Niemka najbardziej kojarzona jest ze zwycięstwa w Rajdzie Paryż-Dakar w 2001 roku w parze z Andreasem Schulzem. To do tej pory jedyna kobieta, która wygrała ten prestiżowy wyścig w kategorii samochodów, wpisując się w ten sposób na zawsze do historii zawodów motorowych. Poza triumfem w 2001 roku udało jej się jeszcze dwukrotnie stanąć na podium – w 1999 (3. miejsce) i 2002 roku (2. miejsce). W 2013 roku otrzymała tytuł z rąk Międzynarodowej Federacji Motocyklowej FIM za zasługi dla sportów motocyklowych.

Podczas ostatniego sezonu zawodów Extreme E do drużyny CUPRY dołączyła 23-letnia Szwedka Klara Andersson. Miłość do motorsportu ma we krwi – jej starsza siostra Magda jest zwyciężczynią Mistrzostw Europy FIA w rallycrossie. Klara, podobnie jak Claudia Hürtgen swoją przygodę z motorsportem rozpoczynała od kartingu, a w 2018 roku postanowiła wziąć udział w zawodach rallycrossowych. Zajęła drugie miejsce podczas debiutanckiego występu w Mistrzostwach Szwecji w Rallycrossie w 2020 roku w kategorii juniorów. Rok później, w swoim pierwszym sezonie w klasie seniorskiej SM 2150 zdobyła główny tytuł, stając do rywalizacji z ponad 50 innymi zawodnikami. W wyścigach Extreme E w swoim debiutanckim występie podczas zawodów Copper X-Prix w Chile stanęła na trzecim miejscu podium, z doświadczonym i utytułowanym Nasserem Al-Attiyah u boku.

Jak pokazuje dotychczasowa historia, marka CUPRA na przestrzeni lat stawiała na udział kobiet w wymagającym wyjątkowych umiejętności i determinacji sporcie. Drużynę spod znaku CUPRY zasiliły utytułowane mistrzynie, jak Jutta Kleinschmidt i Claudia Hürtgen. Swoją szansę dostała również utalentowana młoda Klara Andersson. Dzięki niezwykłemu uporowi i pasji do motoryzacji i motorsportu, zawodniczkom udaje się przetrzeć szlaki dla przyszłych kierowczyń.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *