Zakup nowego samochodu – kto i w jaki sposób może go sfinansować?

• Samochody hiszpańskich marek SEAT i CUPRA dostępne są w atrakcyjnych formach finansowania, m.in. Kredycie JAK ABONAMENT, Leasingu JAK ABONAMENT, NAJMIE, Kredycie KLASYCZNYM oraz Leasingu KLASYCZNYM.
• W zeszłym roku z produktów finansowych Volkswagen Financial Services skorzystało 45% klientów SEAT-a oraz 62% marki CUPRA. Coraz większą popularnością cieszy się opcja NAJMU, czyli sposób użytkowania auta bez konieczności jego zakupu.
• Klienci indywidualni SEAT-a i CUPRY najchętniej wybierają ofertę kredytową Volkswagen Financial Services. Zgodnie ze statystykami z zeszłego roku było to odpowiednio 40% i 42% klientów.
• Firmy najczęściej decydują się na zakup samochodów marek SEAT lub CUPRA w leasingu bądź najmie długoterminowym. W 2022 roku takie opcje wybrało 61% klientów biznesowych w przypadku SEAT-a oraz aż 80% firm, jeśli chodzi o CUPRĘ.

Wysoka inflacja, zerwane łańcuchy dostaw oraz pojazdów sprawiają, że produkcja nowych samochodów jest maksymalnie utrudniona. Według kwartalnego raportu „Branża motoryzacyjna” przygotowanego przez PZPM i KPMG, w 2022 roku zarejestrowano 419,7 tys. nowych samochodów osobowych, wyprodukowano ich natomiast 255,1 tys. W porównaniu do roku poprzedniego zanotowano spadek odpowiednio o 6% i 2,2%. Wyniki pokazują, że zakup nowego pojazdu jest coraz trudniejszy, jednak producenci samochodów prześcigają się w pomysłach i rozwiązaniach, by ułatwić klientom ten proces. Hiszpańskie marki SEAT i CUPRA oferują szereg propozycji finansowania, w tym opcje abonamentowe, leasingowe czy najmu. Wyniki sprzedażowe wskazują, że zakup nowego samochodu w finansowaniu stanowi coraz popularniejszą opcję wśród klientów marek SEAT i CUPRA – w zeszłym roku z takiego rozwiązania skorzystało 45% klientów SEAT-a i 62% klientów CUPRY.

Coraz popularniejszą formą finansowania wśród klientów obu marek jest najnowszy produkt finansowy od Volkswagen Financial Services, czyli NAJEM skierowany do klientów prywatnych oraz firm. W ramach tej formy finansowania wszelkie formalności i obowiązki pozostają po stronie firmy. W miesięcznej racie dostępne jest: ubezpieczenie komunikacyjne na cały okres najmu, pełna obsługa serwisowa (czyli organizacja i realizacja serwisu w stacjach obsługi obejmująca czynności serwisowe i naprawy pojazdu zarówno w ramach gwarancji, jak i poza nią), assistance, samochód zastępczy bez limitu, zarządzanie szkodami oraz opcjonalnie pakiet opon (tj. komplet dodatkowych opon, ich wymiana opon oraz przechowywanie).

Rozwiązania dla klientów indywidualnych
Według przeprowadzonych badań wśród klientów indywidualnych Volkswagen Group Polska , kierowcy najczęściej deklarują chęć gotówkowego finansowania zakupu samochodu – tak przyznało 46% ankietowanych. Wzrasta też finansowanie zakupu pojazdu dzięki klasycznemu kredytowi samochodowemu – taką odpowiedź wybrało 26% osób. Najnowszą opcję, czyli NAJEM oraz Finansowanie JAK ABONAMENT wskazało odpowiednio 14% oraz 13% ankietowanych. Ta w ostatnich latach zyskuje wśród klientów hiszpańskich marek największą popularność. W przeciągu ostatniego roku zanotowano wzrost na poziomie 4 pp. i 1 pp. To najmłodszy produkt finansowy oferowany przez Volkswagen Financial Services, którego atrakcyjność z każdym rokiem rośnie. Według statystyk firmy 40% klientów prywatnych SEAT-a skorzystało w 2022 roku z oferty kredytowej tej firmy. W przypadku klientów CUPRY wartość ta wyniosła 42%.

Wśród aktualnych propozycji finansowania zakupu samochodu dla klientów indywidualnych Volkswagen Financial Services oferuje opcje: Kredyt JAK ABONAMENT, Kredyt KLASYCZNY, NAJEM dla osób prywatnych.

Pierwsza z propozycji – Kredyt JAK ABONAMENT jest rozwiązaniem dla klientów, dla których ważna jest niska rata miesięczna. Chętnie skorzystają z niej również ci, którzy planują co kilka lat wymieniać samochód na nowy. W powyższej formie finansowania spłacana jest przewidywana utrata wartości samochodu w trakcie trwania umowy. Decyzję o tym, czy spłacić pozostałą wartość auta i jeździć nim dalej, klient podejmuje dopiero pod koniec umowy, może również korzystać z kolejnego samochodu marek SEAT lub CUPRA.

Formę klasycznego kredytu na samochód pełni Kredyt KLASYCZNY, który charakteryzuje się niskim oprocentowaniem oraz pełną jego spłatą rozłożoną nawet do 60 równych, miesięcznych rat. Wśród zalet takiego rozwiązania są niskie koszty całkowite, atrakcyjne oprocentowanie oraz równe miesięczne raty. Taka forma finansowania jest idealna dla osób, które planują korzystać z jednego samochodu przez wiele lat, a po zakończeniu umowy móc zachować go dla siebie.

Ostatnią opcją jest NAJEM dla osób prywatnych. Klient w stałej, miesięcznej opłacie ma zapewnione ubezpieczenie, serwis, assistance, przeglądy, pomoc w przypadku szkody, auto zastępcze oraz opcjonalnie pakiet opon. Główną zaletą takiej formy finansowania jest przede wszystkim kontrola kosztów, stałe opłaty oraz brak ograniczeń w korzystaniu z pojazdu. Samochód należy zwrócić wraz z końcem umowy – ta z kolei może trwać od 1 roku do 4 lat.

Rozwiązania dla firm
Jak wynika z zeszłorocznych statystyk, 61% firm skorzystało z leasingu bądź wynajmu Volkswagen Financial Services w odniesieniu do marki SEAT. W przypadku CUPRY było to aż 80% klientów biznesowych. Obecnie zakup samochodów marek SEAT i CUPRA dostępny jest dla firm w formie leasingu – Leasing JAK ABONAMENT i Leasingu KLASYCZNEGO bądź NAJMU dla firm.

Leasing JAK ABONAMENT od zwykłego leasingu odróżnia niższa kwota, miesięcznych rat. Wynika to z faktu, iż firma spłaca jedynie przewidywaną utratę wartości samochodu. Może również regulować wysokość miesięcznej raty, ustalając okres spłaty, roczny limit kilometrów i opłatę wstępną – od 0 do 30%. Umowa zawierana jest na okres 3-4 lat. Po jego upływie firma ma prawo odkupić pojazd po cenie ustalonej podczas podpisywania umowy bądź wymienić go na zupełnie nowy samochód.

Kolejna z propozycji, Leasing KLASYCZNY stworzona jest dla firm, które po zakończeniu umowy chcą otrzymać samochód na własność. W tej formie finansowania koszt auta jest rozłożony na opłatę wstępną, miesięczne raty oraz końcową wartość wykupu. Najemca sam ustala podstawowe parametry leasingu – tym samym zyskuje opcję elastycznego dostosowania wysokości miesięcznych rat do własnych potrzeb oraz możliwości finansowych firmy. Ma możliwość wyboru okresu leasingowania, opłaty końcowej oraz wysokości opłaty wstępnej, która wynosi od 0% do 45%.

Podobnie jak w przypadku klienta indywidualnego, opcja NAJMU samochodu dla firmy jest idealna dla tych klientów biznesowych, którym zależy na korzystaniu na co dzień z pojazdu, natomiast kwestie dotyczące m.in. serwisowania pozostawiają dealerowi. Koszty z tym związane zawarte są w stałej, miesięcznej opłacie. Istnieje również możliwość wniesienia opłaty początkowej do 10% wartości samochodu i obniżenia tym samym ponoszonych miesięcznych kosztów.

Zarówno klienci indywidualni jak i biznesowi coraz chętniej korzystają z oferty Volkswagen Financial Services. Szczególnie w przypadku najmu długoterminowego, pozwala im to na komfortowe korzystanie z samochodów marki SEAT i CUPRA przez dłuższy okres czasu. Naszym celem jest stałe zwiększanie i urozmaicanie form finansowania tak, by spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów – przyznaje Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *