Wiadomości

Rok potrójnego jubileuszu zakładu SEAT-a. Jak przebiegał rozwój największej fabryki samochodów w Hiszpanii?

  • 5 czerwca 2023 roku to 70. rocznica otwarcia pierwszego zakładu produkcyjnego SEAT-a w strefie przemysłowej Zona Franca w Barcelonie.
  • W tym roku mija również 50 lat od powstania działu badań i rozwoju SEAT, który został utworzony w 1973 roku i od tamtej pory odgrywa istotną rolę w opracowywaniu innowacyjnych technologii, rozwiązań oraz projektów związanych z samochodami.
  • W 2023 roku marka SEAT świętuje także 30-lecie powstania głównej fabryki w katalońskim mieście Martorell, która do roku 2025 wytwarzać będzie wyłącznie pojazdy elektryczne dla marek należących do Grupy Volkswagen.

Fabryka SEAT-a to jeden z największych zakładów w hiszpańskim przemyśle samochodowym. Przez dekady, producent stał się potężnym graczem na rynku, a fabryka zyskała globalne uznanie, przyczyniając się do wzrostu hiszpańskiej gospodarki. W roku 2023 marka SEAT świętuje potrójny jubileusz, a także rozpoczyna nową erę, w której czekają ją znaczące zmiany.

70 lat od otworzenia fabryki w Zona Franca

Otwarcie pierwszej fabryki SEAT-a miało miejsce 5 czerwca 1953 roku w Zona Franca w Barcelonie. Pierwszy model marki SEAT, oparty na licencji Fiata 1400, opuścił fabrykę 13 listopada. Początkowo produkcja ograniczała się do 5 samochodów dziennie. To niewiele w porównaniu z dzisiejszymi standardami, ale ten skromny wynik można uzasadnić faktem, że SEAT 1400 był modelem luksusowym i dość drogim, co przekładało się na niewielki popyt. Dopiero po pewnym czasie zaczęto produkcję samochodów na masową skalę.

50 lat od stworzenia działu badań i rozwoju

Dział badań i rozwoju SEAT powstał w 1973 roku i od tego czasu pełnił kluczową rolę w tworzeniu nowych technologii, rozwiązań i projektów samochodowych. W tamtych latach jego główną misją było poszukiwanie nowych sposobów na poprawę wydajności, bezpieczeństwa i komfortu samochodów marki SEAT.

Przez te 50 lat dział badań i rozwoju wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań, które przyczyniły się do sukcesu marki na rynku. Wśród nich można wymienić rozwój nowoczesnych silników o niskiej emisji, zastosowanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, a także wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań związanych z łącznością i rozrywką w samochodach. Jesteśmy niesamowicie dumni z naszej historii – mówi Werner Tietz, wicedyrektor ds. rozwoju i badań SEAT.

30 lat od powstania fabryki w Martorell

Z kolei w lutym 2023 roku hiszpański producent samochodów, SEAT S.A., świętował 30. rocznicę powstania swojej fabryki w katalońskim mieście Martorell. Fabryka została otwarta w 1993 roku po intensywnych pracach budowlanych trwających przez 34 miesiące i rozpoczęła produkcję po inwestycji w wysokości 1,47 miliarda euro. SEAT S.A. przeniósł produkcję z dawnych zakładów Zona Franca w Barcelonie, gdzie od 1953 roku wytwarzano samochody marki SEAT. Od otwarcia fabryki w Martorell firma wyprodukowała ponad 12 milionów samochodów, obejmujących łącznie 45 różnych modeli pojazdów, które eksportowane są do ponad 70 krajów na całym świecie. W minionym roku aż 83% wyprodukowanych samochodów trafiło na zagraniczne rynki.

Przyszłość hiszpańskiego zakładu

Do roku 2025 główna fabryka SEAT S.A. rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek z grupy Volkswagen. W tym celu opracowano strategiczny plan, który składa się z pięciu kluczowych filarów: ludzi i organizacji, elektryfikacji i produktu, kompleksowej produkcji end-to-end (E2E), digitalizacji oraz zrównoważonego rozwoju.

SEAT S.A. przez ostatnie 30 lat tworzył miejsca pracy i przyspieszał rozwój przemysłu w Hiszpanii, a teraz ma jeszcze większe plany na przyszłość. Naszą ambicją jest rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych w Hiszpanii już od 2025 roku. W ramach transformacji zakładu w Martorell, z linii produkcyjnych będą schodziły również modele takie jak CUPRA Raval – przyznaje Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA.

Jednym z ważniejszych projektów w ramach tego planu jest produkcja małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen przez firmę SEAT S.A. W przyszłości fabryka w Martorell stanie się jednym z centrów produkcyjnych samochodów elektrycznych dla koncernu, pełniąc kluczową rolę w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych w Hiszpanii.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *