Rok potrójnego jubileuszu zakładu SEAT-a. Jak przebiegał rozwój największej fabryki samochodów w Hiszpanii?

  • 5 czerwca 2023 roku to 70. rocznica otwarcia pierwszego zakładu produkcyjnego SEAT-a w strefie przemysłowej Zona Franca w Barcelonie.
  • W tym roku mija również 50 lat od powstania działu badań i rozwoju SEAT, który został utworzony w 1973 roku i od tamtej pory odgrywa istotną rolę w opracowywaniu innowacyjnych technologii, rozwiązań oraz projektów związanych z samochodami.
  • W 2023 roku marka SEAT świętuje także 30-lecie powstania głównej fabryki w katalońskim mieście Martorell, która do roku 2025 wytwarzać będzie wyłącznie pojazdy elektryczne dla marek należących do Grupy Volkswagen.

Fabryka SEAT-a to jeden z największych zakładów w hiszpańskim przemyśle samochodowym. Przez dekady, producent stał się potężnym graczem na rynku, a fabryka zyskała globalne uznanie, przyczyniając się do wzrostu hiszpańskiej gospodarki. W roku 2023 marka SEAT świętuje potrójny jubileusz, a także rozpoczyna nową erę, w której czekają ją znaczące zmiany.

70 lat od otworzenia fabryki w Zona Franca

Otwarcie pierwszej fabryki SEAT-a miało miejsce 5 czerwca 1953 roku w Zona Franca w Barcelonie. Pierwszy model marki SEAT, oparty na licencji Fiata 1400, opuścił fabrykę 13 listopada. Początkowo produkcja ograniczała się do 5 samochodów dziennie. To niewiele w porównaniu z dzisiejszymi standardami, ale ten skromny wynik można uzasadnić faktem, że SEAT 1400 był modelem luksusowym i dość drogim, co przekładało się na niewielki popyt. Dopiero po pewnym czasie zaczęto produkcję samochodów na masową skalę.

50 lat od stworzenia działu badań i rozwoju

Dział badań i rozwoju SEAT powstał w 1973 roku i od tego czasu pełnił kluczową rolę w tworzeniu nowych technologii, rozwiązań i projektów samochodowych. W tamtych latach jego główną misją było poszukiwanie nowych sposobów na poprawę wydajności, bezpieczeństwa i komfortu samochodów marki SEAT.

Przez te 50 lat dział badań i rozwoju wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań, które przyczyniły się do sukcesu marki na rynku. Wśród nich można wymienić rozwój nowoczesnych silników o niskiej emisji, zastosowanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, a także wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań związanych z łącznością i rozrywką w samochodach. Jesteśmy niesamowicie dumni z naszej historii – mówi Werner Tietz, wicedyrektor ds. rozwoju i badań SEAT.

30 lat od powstania fabryki w Martorell

Z kolei w lutym 2023 roku hiszpański producent samochodów, SEAT S.A., świętował 30. rocznicę powstania swojej fabryki w katalońskim mieście Martorell. Fabryka została otwarta w 1993 roku po intensywnych pracach budowlanych trwających przez 34 miesiące i rozpoczęła produkcję po inwestycji w wysokości 1,47 miliarda euro. SEAT S.A. przeniósł produkcję z dawnych zakładów Zona Franca w Barcelonie, gdzie od 1953 roku wytwarzano samochody marki SEAT. Od otwarcia fabryki w Martorell firma wyprodukowała ponad 12 milionów samochodów, obejmujących łącznie 45 różnych modeli pojazdów, które eksportowane są do ponad 70 krajów na całym świecie. W minionym roku aż 83% wyprodukowanych samochodów trafiło na zagraniczne rynki.

Przyszłość hiszpańskiego zakładu

Do roku 2025 główna fabryka SEAT S.A. rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek z grupy Volkswagen. W tym celu opracowano strategiczny plan, który składa się z pięciu kluczowych filarów: ludzi i organizacji, elektryfikacji i produktu, kompleksowej produkcji end-to-end (E2E), digitalizacji oraz zrównoważonego rozwoju.

SEAT S.A. przez ostatnie 30 lat tworzył miejsca pracy i przyspieszał rozwój przemysłu w Hiszpanii, a teraz ma jeszcze większe plany na przyszłość. Naszą ambicją jest rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych w Hiszpanii już od 2025 roku. W ramach transformacji zakładu w Martorell, z linii produkcyjnych będą schodziły również modele takie jak CUPRA Raval – przyznaje Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA.

Jednym z ważniejszych projektów w ramach tego planu jest produkcja małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen przez firmę SEAT S.A. W przyszłości fabryka w Martorell stanie się jednym z centrów produkcyjnych samochodów elektrycznych dla koncernu, pełniąc kluczową rolę w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych w Hiszpanii.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *