Rok potrójnego jubileuszu zakładu SEAT-a. Jak przebiegał rozwój największej fabryki samochodów w Hiszpanii?

  • 5 czerwca 2023 roku to 70. rocznica otwarcia pierwszego zakładu produkcyjnego SEAT-a w strefie przemysłowej Zona Franca w Barcelonie.
  • W tym roku mija również 50 lat od powstania działu badań i rozwoju SEAT, który został utworzony w 1973 roku i od tamtej pory odgrywa istotną rolę w opracowywaniu innowacyjnych technologii, rozwiązań oraz projektów związanych z samochodami.
  • W 2023 roku marka SEAT świętuje także 30-lecie powstania głównej fabryki w katalońskim mieście Martorell, która do roku 2025 wytwarzać będzie wyłącznie pojazdy elektryczne dla marek należących do Grupy Volkswagen.

Fabryka SEAT-a to jeden z największych zakładów w hiszpańskim przemyśle samochodowym. Przez dekady, producent stał się potężnym graczem na rynku, a fabryka zyskała globalne uznanie, przyczyniając się do wzrostu hiszpańskiej gospodarki. W roku 2023 marka SEAT świętuje potrójny jubileusz, a także rozpoczyna nową erę, w której czekają ją znaczące zmiany.

70 lat od otworzenia fabryki w Zona Franca

Otwarcie pierwszej fabryki SEAT-a miało miejsce 5 czerwca 1953 roku w Zona Franca w Barcelonie. Pierwszy model marki SEAT, oparty na licencji Fiata 1400, opuścił fabrykę 13 listopada. Początkowo produkcja ograniczała się do 5 samochodów dziennie. To niewiele w porównaniu z dzisiejszymi standardami, ale ten skromny wynik można uzasadnić faktem, że SEAT 1400 był modelem luksusowym i dość drogim, co przekładało się na niewielki popyt. Dopiero po pewnym czasie zaczęto produkcję samochodów na masową skalę.

50 lat od stworzenia działu badań i rozwoju

Dział badań i rozwoju SEAT powstał w 1973 roku i od tego czasu pełnił kluczową rolę w tworzeniu nowych technologii, rozwiązań i projektów samochodowych. W tamtych latach jego główną misją było poszukiwanie nowych sposobów na poprawę wydajności, bezpieczeństwa i komfortu samochodów marki SEAT.

Przez te 50 lat dział badań i rozwoju wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań, które przyczyniły się do sukcesu marki na rynku. Wśród nich można wymienić rozwój nowoczesnych silników o niskiej emisji, zastosowanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, a także wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań związanych z łącznością i rozrywką w samochodach. Jesteśmy niesamowicie dumni z naszej historii – mówi Werner Tietz, wicedyrektor ds. rozwoju i badań SEAT.

30 lat od powstania fabryki w Martorell

Z kolei w lutym 2023 roku hiszpański producent samochodów, SEAT S.A., świętował 30. rocznicę powstania swojej fabryki w katalońskim mieście Martorell. Fabryka została otwarta w 1993 roku po intensywnych pracach budowlanych trwających przez 34 miesiące i rozpoczęła produkcję po inwestycji w wysokości 1,47 miliarda euro. SEAT S.A. przeniósł produkcję z dawnych zakładów Zona Franca w Barcelonie, gdzie od 1953 roku wytwarzano samochody marki SEAT. Od otwarcia fabryki w Martorell firma wyprodukowała ponad 12 milionów samochodów, obejmujących łącznie 45 różnych modeli pojazdów, które eksportowane są do ponad 70 krajów na całym świecie. W minionym roku aż 83% wyprodukowanych samochodów trafiło na zagraniczne rynki.

Przyszłość hiszpańskiego zakładu

Do roku 2025 główna fabryka SEAT S.A. rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek z grupy Volkswagen. W tym celu opracowano strategiczny plan, który składa się z pięciu kluczowych filarów: ludzi i organizacji, elektryfikacji i produktu, kompleksowej produkcji end-to-end (E2E), digitalizacji oraz zrównoważonego rozwoju.

SEAT S.A. przez ostatnie 30 lat tworzył miejsca pracy i przyspieszał rozwój przemysłu w Hiszpanii, a teraz ma jeszcze większe plany na przyszłość. Naszą ambicją jest rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych w Hiszpanii już od 2025 roku. W ramach transformacji zakładu w Martorell, z linii produkcyjnych będą schodziły również modele takie jak CUPRA Raval – przyznaje Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA.

Jednym z ważniejszych projektów w ramach tego planu jest produkcja małych pojazdów elektrycznych BEV dla Grupy Volkswagen przez firmę SEAT S.A. W przyszłości fabryka w Martorell stanie się jednym z centrów produkcyjnych samochodów elektrycznych dla koncernu, pełniąc kluczową rolę w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych w Hiszpanii.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *