CUPRA Formentor – trzy lata pełne sukcesów

  • CUPRA już od 5 lat zdobywa uznanie wśród miłośników motoryzacji.
  • W 2020 roku premierę miał flagowy model marki – Formentor.
  • Samochód był wielokrotnie nagradzany w międzynarodowych konkursach motoryzacyjnych m.in. Car of the Year 2022.
  • W 2022 roku marka zanotowała imponujący wynik 97 600 sprzedanych egzemplarzy tego modelu, co stanowiło aż 63,8% całkowitej sprzedaży hiszpańskiego producenta.

To już trzy lata od momentu, gdy CUPRA Formentor zadebiutowała na rynku motoryzacyjnym. Pierwszy, autorski samochód hiszpańskiej marki zdobył ogromną popularność zarówno wśród ekspertów, jak i klientów, stając się prawdziwą ikoną. Model swoją nazwę zawdzięcza najbardziej wysuniętemu na północ krańcowi Majorki – Cap de Formentor.

Kolorystyka wnętrza samochodu nawiązuje do tradycji marki CUPRA – miedziane detale przeplatają się z akcentami wykonanymi z ciemnego aluminium. Centralnym elementem deski rozdzielczej jest 12-calowy panoramiczny ekran dotykowy, zapewniający zaawansowane możliwości multimedialne. Dodatkowo, sportowe fotele kubełkowe podkreślają charakter hiszpańskiego CUV-a.

Potężny napęd i emocje

Model dostępny jest w różnych wersjach silnikowych. Wśród nich możemy wyróżnić wersję VZ, która posiada silnik 2.0 TSI o mocy 310 KM i moment obrotowy wynoszący 400 Nm, dzięki któremu pojazd może przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy, osiągając prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h. Z kolei limitowaną wersję VZ5 wyposażono w pięciocylindrowy silnik 2.5 TSI. Jednostka ta generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 480 Nm i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy, z prędkością maksymalną ustaloną na 250 km/h.

– Silniki dostępne w modelu Formentor obejmują zarówno jednostki benzynowe, hybrydowe, jak i diesla, dając klientom duży wybór pod względem wydajności i ekologiczności. Przez ostatnie trzy lata CUPRA Formentor udowodniła, że to nie tylko samochód, ale też symbol emocji i niepowtarzalnego stylu. Dzięki swojemu wyjątkowemu designowi i doskonałej wydajności, wdarł się na szczyt swojej kategorii – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Wyniki sprzedażowe wskazują, że, podobnie jak w 2021 roku, najchętniej kupowanym samochodem marki CUPRA jest właśnie Formentor. W 2022 r. sprzedano go w liczbie 97 600 egzemplarzy, co stanowi 63,8% sprzedaży marki oraz ponad ¼ wyników całościowych firmy SEAT S.A.

Nagrody i wyróżnienia

Na przestrzeni lat CUPRA Formentor zdobyła wiele prestiżowych nagród, tym samym potwierdzając swoją popularność. Do najważniejszych należą wyróżnienia w konkursach Car of the Year 2022, Ret Dot Award 2021 oraz Auto Lider miesięcznika „Motor”, a także Best Cars 2022 czasopisma „Auto Moto i Sport”.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *