Wiadomości

CUPRA Formentor – trzy lata pełne sukcesów

  • CUPRA już od 5 lat zdobywa uznanie wśród miłośników motoryzacji.
  • W 2020 roku premierę miał flagowy model marki – Formentor.
  • Samochód był wielokrotnie nagradzany w międzynarodowych konkursach motoryzacyjnych m.in. Car of the Year 2022.
  • W 2022 roku marka zanotowała imponujący wynik 97 600 sprzedanych egzemplarzy tego modelu, co stanowiło aż 63,8% całkowitej sprzedaży hiszpańskiego producenta.

To już trzy lata od momentu, gdy CUPRA Formentor zadebiutowała na rynku motoryzacyjnym. Pierwszy, autorski samochód hiszpańskiej marki zdobył ogromną popularność zarówno wśród ekspertów, jak i klientów, stając się prawdziwą ikoną. Model swoją nazwę zawdzięcza najbardziej wysuniętemu na północ krańcowi Majorki – Cap de Formentor.

Kolorystyka wnętrza samochodu nawiązuje do tradycji marki CUPRA – miedziane detale przeplatają się z akcentami wykonanymi z ciemnego aluminium. Centralnym elementem deski rozdzielczej jest 12-calowy panoramiczny ekran dotykowy, zapewniający zaawansowane możliwości multimedialne. Dodatkowo, sportowe fotele kubełkowe podkreślają charakter hiszpańskiego CUV-a.

Potężny napęd i emocje

Model dostępny jest w różnych wersjach silnikowych. Wśród nich możemy wyróżnić wersję VZ, która posiada silnik 2.0 TSI o mocy 310 KM i moment obrotowy wynoszący 400 Nm, dzięki któremu pojazd może przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy, osiągając prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h. Z kolei limitowaną wersję VZ5 wyposażono w pięciocylindrowy silnik 2.5 TSI. Jednostka ta generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 480 Nm i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy, z prędkością maksymalną ustaloną na 250 km/h.

– Silniki dostępne w modelu Formentor obejmują zarówno jednostki benzynowe, hybrydowe, jak i diesla, dając klientom duży wybór pod względem wydajności i ekologiczności. Przez ostatnie trzy lata CUPRA Formentor udowodniła, że to nie tylko samochód, ale też symbol emocji i niepowtarzalnego stylu. Dzięki swojemu wyjątkowemu designowi i doskonałej wydajności, wdarł się na szczyt swojej kategorii – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Wyniki sprzedażowe wskazują, że, podobnie jak w 2021 roku, najchętniej kupowanym samochodem marki CUPRA jest właśnie Formentor. W 2022 r. sprzedano go w liczbie 97 600 egzemplarzy, co stanowi 63,8% sprzedaży marki oraz ponad ¼ wyników całościowych firmy SEAT S.A.

Nagrody i wyróżnienia

Na przestrzeni lat CUPRA Formentor zdobyła wiele prestiżowych nagród, tym samym potwierdzając swoją popularność. Do najważniejszych należą wyróżnienia w konkursach Car of the Year 2022, Ret Dot Award 2021 oraz Auto Lider miesięcznika „Motor”, a także Best Cars 2022 czasopisma „Auto Moto i Sport”.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *