CUPRA Tavascan – podróż do korzeni

  • CUPRA Tavascan to pierwszy w gamie marki SUV typu coupé z napędem elektrycznym, który zapewnia zasięg do 547 km oraz maksymalną moc do 340 KM.
  • Projekt najbardziej zachwycającego samochodu barcelońskiej marki to także hołd dla urokliwej miejscowości o tej samej nazwie, położonej w sercu Pirenejów.
  • W miasteczku Tavascan znajduje się wiele wartościowych zasobów naturalnych, w tym ponad 50 jezior, wykorzystywanych do wytwarzania zielonej energii. To właśnie dbałość o środowisko stanowi wspólną wartość dla CUPRA oraz miasteczka Tavascan.

Dzięki swojemu unikalnemu charakterowi oraz inspiracji czerpanej z malowniczej miejscowości, której zawdzięcza swoją nazwę, CUPRA Tavascan dostarczy nie tylko sportowe osiągi, ale także drapieżny i wyróżnialny design, a wszystko w duchu zrównoważonego rozwoju. Tavascan, czyli urocza miejscowość położona zaledwie kilka mil od granicy z Francją i górująca w sercu Pirenejów, posłużyła projektantom barcelońskiej marki przy tworzeniu modelu pierwszego w 100% elektrycznego SUV-a.

Wszystko zaczyna się od inspiracji

W samym sercu miasteczka Tavascan mieści się nietypowa elektrownia wodna, Central Hidroelèctrica de Tavascan, ukryta 500 metrów pod powierzchnią gór, w pobliżu imponującego wodospadu Tavascan-Cascadas de Broate. Powstanie tej elektrowni zmieniło w radykalny sposób życie mieszkańców i zainspirowało barcelońską markę do stworzenia modelu CUPRA Tavascan, który stanowi dowód na to, że elektryczne samochody mogą oferować imponujące osiągi, wyjątkowe emocje oraz niezapomniany design.

Kamienne, średniowieczne mury, drewniane dachy i zachwycające środowisko naturalne, to cechy charakterystyczne miasteczka Tavascan, które najbardziej nas zachwyciły. Właśnie dlatego wspólnie z zespołem projektowym, chcieliśmy nadać modelowi autentyczną integralność, poprzez surowe materiały, kolory, tekstury i elementy graficzne, które nadają mu wyrafinowany wygląd – wyjaśnia Francesca Sangalli, szefowa działu barw, kroju i strategii w CUPRA.

Zrównoważona idea

Barcelońska marka aktywnie dąży do rozwoju elektromobilności, a pierwszy w 100% elektryczny model SUV-a nie jest tylko reakcją na zmieniającą się rzeczywistość, ale również przyspiesza te zmiany. Dodatkowo poza napędem elektrycznym, do tworzenia CUPRA Tavascana wykorzystano technikę parametrycznego projektowania, która ma istotne znaczenie w tworzeniu lżejszej konstrukcji oraz minimalizacji wpływu na środowisko naturalne.

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *