CUPRA Tavascan – podróż do korzeni

  • CUPRA Tavascan to pierwszy w gamie marki SUV typu coupé z napędem elektrycznym, który zapewnia zasięg do 547 km oraz maksymalną moc do 340 KM.
  • Projekt najbardziej zachwycającego samochodu barcelońskiej marki to także hołd dla urokliwej miejscowości o tej samej nazwie, położonej w sercu Pirenejów.
  • W miasteczku Tavascan znajduje się wiele wartościowych zasobów naturalnych, w tym ponad 50 jezior, wykorzystywanych do wytwarzania zielonej energii. To właśnie dbałość o środowisko stanowi wspólną wartość dla CUPRA oraz miasteczka Tavascan.

Dzięki swojemu unikalnemu charakterowi oraz inspiracji czerpanej z malowniczej miejscowości, której zawdzięcza swoją nazwę, CUPRA Tavascan dostarczy nie tylko sportowe osiągi, ale także drapieżny i wyróżnialny design, a wszystko w duchu zrównoważonego rozwoju. Tavascan, czyli urocza miejscowość położona zaledwie kilka mil od granicy z Francją i górująca w sercu Pirenejów, posłużyła projektantom barcelońskiej marki przy tworzeniu modelu pierwszego w 100% elektrycznego SUV-a.

Wszystko zaczyna się od inspiracji

W samym sercu miasteczka Tavascan mieści się nietypowa elektrownia wodna, Central Hidroelèctrica de Tavascan, ukryta 500 metrów pod powierzchnią gór, w pobliżu imponującego wodospadu Tavascan-Cascadas de Broate. Powstanie tej elektrowni zmieniło w radykalny sposób życie mieszkańców i zainspirowało barcelońską markę do stworzenia modelu CUPRA Tavascan, który stanowi dowód na to, że elektryczne samochody mogą oferować imponujące osiągi, wyjątkowe emocje oraz niezapomniany design.

Kamienne, średniowieczne mury, drewniane dachy i zachwycające środowisko naturalne, to cechy charakterystyczne miasteczka Tavascan, które najbardziej nas zachwyciły. Właśnie dlatego wspólnie z zespołem projektowym, chcieliśmy nadać modelowi autentyczną integralność, poprzez surowe materiały, kolory, tekstury i elementy graficzne, które nadają mu wyrafinowany wygląd – wyjaśnia Francesca Sangalli, szefowa działu barw, kroju i strategii w CUPRA.

Zrównoważona idea

Barcelońska marka aktywnie dąży do rozwoju elektromobilności, a pierwszy w 100% elektryczny model SUV-a nie jest tylko reakcją na zmieniającą się rzeczywistość, ale również przyspiesza te zmiany. Dodatkowo poza napędem elektrycznym, do tworzenia CUPRA Tavascana wykorzystano technikę parametrycznego projektowania, która ma istotne znaczenie w tworzeniu lżejszej konstrukcji oraz minimalizacji wpływu na środowisko naturalne.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *