Technologia

CUPRA Tavascan – podróż do korzeni

  • CUPRA Tavascan to pierwszy w gamie marki SUV typu coupé z napędem elektrycznym, który zapewnia zasięg do 547 km oraz maksymalną moc do 340 KM.
  • Projekt najbardziej zachwycającego samochodu barcelońskiej marki to także hołd dla urokliwej miejscowości o tej samej nazwie, położonej w sercu Pirenejów.
  • W miasteczku Tavascan znajduje się wiele wartościowych zasobów naturalnych, w tym ponad 50 jezior, wykorzystywanych do wytwarzania zielonej energii. To właśnie dbałość o środowisko stanowi wspólną wartość dla CUPRA oraz miasteczka Tavascan.

Dzięki swojemu unikalnemu charakterowi oraz inspiracji czerpanej z malowniczej miejscowości, której zawdzięcza swoją nazwę, CUPRA Tavascan dostarczy nie tylko sportowe osiągi, ale także drapieżny i wyróżnialny design, a wszystko w duchu zrównoważonego rozwoju. Tavascan, czyli urocza miejscowość położona zaledwie kilka mil od granicy z Francją i górująca w sercu Pirenejów, posłużyła projektantom barcelońskiej marki przy tworzeniu modelu pierwszego w 100% elektrycznego SUV-a.

Wszystko zaczyna się od inspiracji

W samym sercu miasteczka Tavascan mieści się nietypowa elektrownia wodna, Central Hidroelèctrica de Tavascan, ukryta 500 metrów pod powierzchnią gór, w pobliżu imponującego wodospadu Tavascan-Cascadas de Broate. Powstanie tej elektrowni zmieniło w radykalny sposób życie mieszkańców i zainspirowało barcelońską markę do stworzenia modelu CUPRA Tavascan, który stanowi dowód na to, że elektryczne samochody mogą oferować imponujące osiągi, wyjątkowe emocje oraz niezapomniany design.

Kamienne, średniowieczne mury, drewniane dachy i zachwycające środowisko naturalne, to cechy charakterystyczne miasteczka Tavascan, które najbardziej nas zachwyciły. Właśnie dlatego wspólnie z zespołem projektowym, chcieliśmy nadać modelowi autentyczną integralność, poprzez surowe materiały, kolory, tekstury i elementy graficzne, które nadają mu wyrafinowany wygląd – wyjaśnia Francesca Sangalli, szefowa działu barw, kroju i strategii w CUPRA.

Zrównoważona idea

Barcelońska marka aktywnie dąży do rozwoju elektromobilności, a pierwszy w 100% elektryczny model SUV-a nie jest tylko reakcją na zmieniającą się rzeczywistość, ale również przyspiesza te zmiany. Dodatkowo poza napędem elektrycznym, do tworzenia CUPRA Tavascana wykorzystano technikę parametrycznego projektowania, która ma istotne znaczenie w tworzeniu lżejszej konstrukcji oraz minimalizacji wpływu na środowisko naturalne.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *