YIT oraz ScreenCharge uruchamiają swoją pierwszą wspólną ładowarkę dla samochodów elektrycznych

Na osiedlu Parkur Residence, przy ul. Kłobuckiej 27 w Warszawie, oddano do użytku ogólnodostępną ładowarkę dla „elektryków”. Fiński deweloper zapowiada, że takie urządzenia będą sukcesywnie instalowane we współpracy z firmą ScreenCharge na terenie wszystkich inwestycji YIT.

YIT wspiera elektromobilność

Jesteśmy firmą wywodzącą się z Finlandii, a zrównoważony rozwój od samego początku stanowił fundament strategii YIT. Dlatego m.in. projektując nasze osiedla, część miejsc w garażach podziemnych zawsze przeznaczamy pod instalacje do ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych. Będąc konsekwentnymi w swej filozofii, tym razem postanowiliśmy pójść o krok dalej uruchamiając ogólnodostępną ładowarkę zewnętrzną, z której skorzystać mogą wszyscy chętni. Wierzymy, że w ten sposób dokładamy swoją cegiełkę do rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Tomasz Konarski, prezes YIT Polska.

ScreenCharge to firma, która w innowacyjny sposób łączy rynek ładowarek do pojazdów elektrycznych z rynkiem reklamy. Na stacjach projektowanych przez nowego partnera YIT wyświetlane są bowiem materiały wizualne, w tym przekazy komercyjne oraz ogłoszenia społeczne.

Jednym z pierwszych kroków, jakie powinny podjąć światowe gospodarki, by zagwarantować kolejnym pokoleniom lepszą przyszłość, jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. W tym celu możemy np. przesiąść się do samochodów hybrydowych lub w pełni elektrycznych. Cieszymy się, że razem z firmą YIT, z którą łączą nas wspólne wartości i cele, możemy rozbudowywać sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Marcin Matyjaszczyk, prezes ScreenCharge. 

YIT przy współpracy ze ScreenCharge planuje stopniowe uruchomienie ładowarek do samochodów elektrycznych na terenie swoich wszystkich, obecnych oraz przyszłych, inwestycji.

Elektromobilność rozwija się w Polsce

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że liczba zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych, w tym pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) i aut hybrydowych plug-in (PHEV) na koniec lipca 2023 r. wyniosła 82 955 sztuk – czyli o 57,7 proc. więcej niż w styczniu bieżącego roku. Oznacza to, że popyt na „elektryki” w Polsce rośnie, a wraz z nim – potrzeba rozbudowy sieci ogólnodostępnych stacji ładowania. Ich liczba na koniec lipca 2023 r. wynosiła 2953. Według PSPA do 2030 r. ma ona wzrosnąć do prawie 100 tys. Ponadto, zgodnie z unijnymi regulacjami, w ciągu 7 lat publiczne punkty ładowania mają być rozmieszczone co 60 km wzdłuż głównych tras transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *