Drużyna ABT CUPRA XE wspólnie z Sébastienem Loebem i Klarą Andersson przygotowuje się do startu w wyścigu Extreme E na Sardynii

  • Ekipa ABT CUPRA XE wraca do Włoch na przedostatnie w tym sezonie zawody z cyklu Extreme E – Island X Prix, które odbędą się 16-17 września na Sardynii.
  • W zespole po raz kolejny znalazł się rajdowy mistrz Sébastien Loeb, który dołączy do Klary Andersson.
  • Zawody Extreme E organizowane są na obszarach zagrożonych zmianami klimatycznymi. Głównym celem wydarzenia jest zwrócenie uwagi na ich postępującą degradację oraz wsparcie zrównoważonego rozwoju.

Znany kierowca i mistrz świata w rajdach samochodowych, Sébastien Loeb ponownie dołączy do zespołu ABT CUPRA XE – tym razem podczas przedostatniego wyścigu Island X Prix w ramach cyklu Extreme E. Siódma i ósma runda sezonu odbędą się 16-17 września na Sardynii.

– Cieszę się na powrót na dwa kolejne wyścigi na Sardynii z zespołem ABT CUPRA XE i z niecierpliwością czekam na kolejny start z Klarą i drużyną. Mam bardzo dobre wspomnienia z ostatnich wyścigów. Dołożymy wszelkich starań, aby podczas najbliższej okazji zdobyć jak najlepsze wyniki. Wierzę, że na nie w pełni zasługujemy – stwierdza Sébastien Loeb.

Loebowi za kierownicą będzie towarzyszyć Klara Andersson, która swoje doświadczenie zdobywała w rallycrossowych rozgrywkach.

– Jestem bardzo podekscytowana powrotem na Sardynię z Sebem u boku. Ostatnim razem zaprezentowaliśmy kilka naprawdę dobrych występów, ale problemy techniczne uniemożliwiły nam zajęcie miejsca na podium. Damy z siebie wszystko, aby wycisnąć z najbliższego startu jak najwięcej. Lubię wyścigi na Sardynii – jazda tam jest przyjemna, ale panujące warunki nie wybaczają błędów. Zawody, które odbyły się w lipcu pokazały, że zarówno mnie, jak i Sebowi ta nawierzchnia bardzo odpowiada – przyznała Klara Andersson.

Włochy na stałe wpisały się do kalendarza zawodów Extreme E. Drużyny rywalizowały na Sardynii w każdym z trzech sezonów cyklu od inauguracyjnego w 2021 roku. Ostatni raz zawodnicy ścigali się we Włoszech w lipcu podczas 5. i 6. rundy wyścigu Island X Prix. Tym razem pełną emocji rywalizację zapewni specjalnie zaprojektowany na najbliższe wydarzenie nowy tor wyścigowy.

Organizatorzy zawodów Extreme E promują aktywne działania na rzecz ochrony środowiska. Wyścigi terenowe elektrycznych pojazdów rozgrywane są w lokalizacjach zagrożonych zmianami klimatu. Głównym celem wyścigów Extreme E jest zwrócenie uwagi na degradację tych obszarów i wsparcie zrównoważonego rozwoju. Od samego początku istnienia formuły wyścigów, czyli od 2021 roku, marka CUPRA jest w nie w pełni zaangażowana. Co więcej, wyścigi wyróżnia udział kierowców obu płci, co stanowi rzadkość w motorsporcie i jest zgodne z zaangażowaniem marki CUPRA na rzecz równości płci.

Najbliższe rundy 7. i 8. zawodów Extreme E odbędą się w Capo Teulada w regionie Sulcis-Iglesiente na południowym krańcu Sardynii w dniach 16-17 września.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *