Drużyna ABT CUPRA XE wspólnie z Sébastienem Loebem i Klarą Andersson przygotowuje się do startu w wyścigu Extreme E na Sardynii

  • Ekipa ABT CUPRA XE wraca do Włoch na przedostatnie w tym sezonie zawody z cyklu Extreme E – Island X Prix, które odbędą się 16-17 września na Sardynii.
  • W zespole po raz kolejny znalazł się rajdowy mistrz Sébastien Loeb, który dołączy do Klary Andersson.
  • Zawody Extreme E organizowane są na obszarach zagrożonych zmianami klimatycznymi. Głównym celem wydarzenia jest zwrócenie uwagi na ich postępującą degradację oraz wsparcie zrównoważonego rozwoju.

Znany kierowca i mistrz świata w rajdach samochodowych, Sébastien Loeb ponownie dołączy do zespołu ABT CUPRA XE – tym razem podczas przedostatniego wyścigu Island X Prix w ramach cyklu Extreme E. Siódma i ósma runda sezonu odbędą się 16-17 września na Sardynii.

– Cieszę się na powrót na dwa kolejne wyścigi na Sardynii z zespołem ABT CUPRA XE i z niecierpliwością czekam na kolejny start z Klarą i drużyną. Mam bardzo dobre wspomnienia z ostatnich wyścigów. Dołożymy wszelkich starań, aby podczas najbliższej okazji zdobyć jak najlepsze wyniki. Wierzę, że na nie w pełni zasługujemy – stwierdza Sébastien Loeb.

Loebowi za kierownicą będzie towarzyszyć Klara Andersson, która swoje doświadczenie zdobywała w rallycrossowych rozgrywkach.

– Jestem bardzo podekscytowana powrotem na Sardynię z Sebem u boku. Ostatnim razem zaprezentowaliśmy kilka naprawdę dobrych występów, ale problemy techniczne uniemożliwiły nam zajęcie miejsca na podium. Damy z siebie wszystko, aby wycisnąć z najbliższego startu jak najwięcej. Lubię wyścigi na Sardynii – jazda tam jest przyjemna, ale panujące warunki nie wybaczają błędów. Zawody, które odbyły się w lipcu pokazały, że zarówno mnie, jak i Sebowi ta nawierzchnia bardzo odpowiada – przyznała Klara Andersson.

Włochy na stałe wpisały się do kalendarza zawodów Extreme E. Drużyny rywalizowały na Sardynii w każdym z trzech sezonów cyklu od inauguracyjnego w 2021 roku. Ostatni raz zawodnicy ścigali się we Włoszech w lipcu podczas 5. i 6. rundy wyścigu Island X Prix. Tym razem pełną emocji rywalizację zapewni specjalnie zaprojektowany na najbliższe wydarzenie nowy tor wyścigowy.

Organizatorzy zawodów Extreme E promują aktywne działania na rzecz ochrony środowiska. Wyścigi terenowe elektrycznych pojazdów rozgrywane są w lokalizacjach zagrożonych zmianami klimatu. Głównym celem wyścigów Extreme E jest zwrócenie uwagi na degradację tych obszarów i wsparcie zrównoważonego rozwoju. Od samego początku istnienia formuły wyścigów, czyli od 2021 roku, marka CUPRA jest w nie w pełni zaangażowana. Co więcej, wyścigi wyróżnia udział kierowców obu płci, co stanowi rzadkość w motorsporcie i jest zgodne z zaangażowaniem marki CUPRA na rzecz równości płci.

Najbliższe rundy 7. i 8. zawodów Extreme E odbędą się w Capo Teulada w regionie Sulcis-Iglesiente na południowym krańcu Sardynii w dniach 16-17 września.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *