Wiadomości

Piąty rok z rzędu ze spadkiem cen OC

Rok 2022 zakończył się największą od pięciu lat obniżką średniej składki OC. Właściciele pojazdów płacili za obowiązkowe ubezpieczenie średnio o 16% mniej niż przed rokiem. Najwięcej oszczędzały jednak osoby, które zawierały umowę OC w pierwszej połowie roku. W trzecim kwartale dynamika obniżek była znacznie niższa, a w czwartym ceny polis utrzymały się już na stałym poziomie. Dla niektórych grup kierowców odnotowano także pierwsze podwyżki cen OC. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku ubezpieczeń, na podwyżki w 2023 roku powinni być przygotowani wszyscy kierowcy.

Średnia cena OC w 2022 roku wyniosła 505 zł i była niższa o 103 zł niż we wcześniejszym roku. To duży spadek, jeśli brać pod uwagę wysoką inflację i inne czynniki rynkowe (wzrost średniej wartości szkody, wytyczne KNF dotyczące likwidacji szkód, dostęp ubezpieczycieli do informacji o mandatach i punktach karnych), które powinny spowodować podwyżki. W raporcie RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych eksperci multiporównywarki rankomat.pl podsumowują, jak kształtowały się średnie składki obowiązkowych polis w minionym roku i sprawdzają, w których regionach Polski kierowcy mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty ubezpieczycieli.

Jaka była średnia cena OC w 2022 roku?

W 2016 roku i na początku 2017 roku średnie ceny polis OC gwałtownie rosły. Podwyżki wyhamowały dopiero pod koniec 2017 r., po czym składka zaczęła stopniowo spadać. Do  2021 roku ceny obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych obniżyły się o ok. 23% względem szczytu na poziomie 779 zł w 2017 roku. W 2022 r. OC kosztowało już średnio 505 zł i było tańsze niż przed rokiem o kolejne 16%.

Jaka była średnia cena ubezpieczenia OC w IV kwartale?

Średnia cena OC w IV kwartale 2022 roku wyniosła 487 zł. Była przez to najniższa od końca 2016 roku.

Największą dynamikę obniżek cen OC obserwowaliśmy od IV kwartału 2021 r. do II kwartału 2022 r. W tym czasie średnia składka OC obniżyła się o ok. 10%. W późniejszym okresie ceny obowiązkowych polis komunikacyjnych były stabilne. W ostatnim kwartale bieżącego roku wysokość średniej ceny OC nie zmieniła. Może to być zapowiedź długo oczekiwanej stabilizacji na rynku OC i końca trwającej od kilku lat walki o klienta za pomocą cen. Z czasem ceny ubezpieczeń OC mogą zacząć rosnąć. Jak kształtują się ceny dla indywidualnych właścicieli samochodów, można sprawdzić w porównywarce, gdyż nie w każdym segmencie zmiany cen wyglądają jednakowo. – komentuje Tomasz Masajło, Prezes Zarządu rankomat.pl.

Najdrożej na Pomorzu i Dolnym Śląsku

Najwięcej za ubezpieczenie OC płacili kierowcy z województw: pomorskiego (600 zł), mazowieckiego (562 zł) i dolnośląskiego (548 zł). Na najniższe składki mogli natomiast liczyć kierowcy z województw: podkarpackiego (424 zł), opolskiego (433 zł) i świętokrzyskiego (440 zł). Ceny ubezpieczenia OC były niższe niż przed rokiem we wszystkich województwach. Obniżki w poszczególnych regionach wyniosły od -19,9% (woj. podlaskie) do -12,4% (woj. pomorskie). Największe odchylenie od obowiązującej dla całego kraju średniej ceny OC w 2022 r. odnotowano dla regionu, w którym mieszkańcy otrzymywali najdroższe propozycje ubezpieczenia (pomorskie +18,8%). Wyższe od przeciętnej krajowej składki były także ceny OC w 5 innych województwach (odchylenie od +0,6% do +11,3%). W pozostałych regionach odchylenie wyniosło od -16% (podkarpackie) do -4% (wielkopolskie).

Kto płacił najwięcej?

Najdroższym miastem wojewódzkim był Gdańsk. Tutaj za polisę kierowcy płacili średnio 694 zł. Na drugim biegunie znalazło się Opole, gdzie płacono 466 zł. W dalszym ciągu za OC najwięcej płacą najmłodsi kierowcy – 18-latkowie płacili średnio 1954 zł. Największe zniżki otrzymują zaś 60-latkowie (435 zł). Najtańsze w ubezpieczeniu były samochody marki Skoda (470 zł), najdroższe BMW (622 zł). Panny i kawalerowie płacili 690 zł, natomiast małżeństwa 465 zł.

Pierwsze podwyżki

Pomimo znacznych obniżek cen OC u większości osób, wśród pewnych grup kierowców widać już trend zwyżkowy. Analizując średnie ceny od czerwca do grudnia 2022 roku widać, że podwyżki dotyczą młodych i niedoświadczonych kierowców, a także tych, którzy mają szkody na swoim koncie oraz właścicieli Audi. Największe podwyżki dotknęły 18-latków (+14,4%), „świeżo upieczonych” kierowców (+15%), osoby, które spowodowały w przeszłości 4 lub więcej szkód (1,7%) i właścicieli samochodów marki Audi (1,9%).

Analiza powstała w ramach raportu RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych. Jego pełna treść jest dostępna pod adresem:

https://rankomat.pl/files/raport-ranking-ceny-oc-w-2022-roku.pdf

Raport jest podsumowaniem trendów kształtujących średnie składki obowiązkowych polis w minionym roku. RanKING opiera się na największej bazie kalkulacji cen OC w Polsce. Dzięki temu może analizować zmiany z największą dokładnością ze wszystkich porównywarek ubezpieczeń.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *