Jakie samochody najczęściej sprzedawano w 2022 roku? Eksperci z Yanosik Autoplac zdradzają szczegóły!

Minął kolejny rok pełen wyzwań w polskim sektorze motoryzacyjnym. Na rynku wciąż odczuwalna była trudna dostępność nowych samochodów przy jednoczesnym wzroście zainteresowania zakupem aut z rynku wtórnego. Jak wyglądała sprzedaż używanych pojazdów w 2022 roku? Gdzie najchętniej w Polsce sprzedawano auta? W którym regionie można było najszybciej sprzedać używany samochód? Eksperci z Yanosik Autoplac odpowiadają!

Polski rynek motoryzacyjny w 2022 roku miał duże problemy z dostępnością aut

Sytuacja na polskim rynku pojazdów używanych w 2022 roku zmieniała się dynamicznie. Ogromny popyt na samochody używane momentami nie równał się podaży. Dealerzy musieli szukać różnych źródeł kupna pojazdów, które mogłyby uzupełniać katalog do dalszej odsprzedaży.

Większość aut zwykle sprowadzano z Niemiec, ale rosnąca inflacja u naszych zachodnich sąsiadów, wymusiła na sprzedawcach zmianę planów, gdyż wielu niemieckich kierowców postanowiło przełożyć wymianę starego auta na nowe na dogodniejszy moment.

W ubiegłym roku do Polski sprowadzono 772,3 tysiące samochodów używanych z zagranicy, co jest wynikiem o 17.8% mniejszym niż w 2021 roku. Sytuacji nie poprawiał fakt wydłużonych umów leasingowych i wynajmu długoterminowego w Polsce – przedsiębiorcy, z racji ograniczonej dostępności nowych pojazdów, musieli również zaplanować wymianę floty na później.

Jak dokładnie wyglądała sytuacja na rynku wtórnym w Polsce? Spytaliśmy ekspertów z Yanosik Autoplac, którzy podzielili się swoim raportem.

W których województwach najchętniej sprzedawano używane samochody w 2022 roku?

W Polsce na pierwszym miejscu województw, w których wystawiano najwięcej samochodów na sprzedaż, znalazło się woj. mazowieckie. Eksperci z Autoplac odnotowali ponad 20% udział tego regionu w całkowitej liczbie dodawanych ogłoszeń w serwisie. Zaledwie o 4% mniejszy wynik osiągnęło województwo wielkopolskie, a o niecałe 5% mniej twórcy serwisu odnotowali w województwie śląskim.

Top 5 województw z największą ilością ogłoszeń dodanych w Autoplac w 2022 roku

Eksperci podzielili się również informacją, w których polskich województwach najszybciej sprzedawano używany pojazd, wbrew pozorom, nie jest to województwo mazowieckie, w którym wystawiano najwięcej ogłoszeń.

Zweryfikowaliśmy najkrótszy cykl życia ogłoszenia sprzedaży samochodu używanego w Autoplac w ciągu całego roku w każdym z polskich województw. Zgodnie z naszymi danymi, w województwie dolnośląskim sprzedawcy najszybciej dokonywali transakcji, a oferty przez nich dodawane znajdowały się w naszym serwisie średnio przez 31 dni. – tłumaczy Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Top 5 województw z najkrótszym cyklem życia ogłoszenia dodanego w Autoplac w 2022 roku

Samochody z jakim typem nadwozia sprzedawano najczęściej na rynku wtórnym w 2022 roku?

Kombi podbijało serca zmotoryzowanych Polaków w latach 90-tych, duże, praktyczne i oferujące wiele udogodnień. Świetnie sprawdzało się w większych rodzinach i w firmach. Obecnie kombi, pomimo dużej zauważalności na polskich drogach, już nie jest numerem jeden wśród najchętniej wybieranych typów nadwozia.

Już dwa lata temu do Polski dotarła fala zainteresowania zakupem SUV-ów i crossoverów. Polacy pokochali ten rodzaj nadwozia ze względu na dość uniwersalną naturę. To, co jest najbardziej doceniane w SUV-ach, to choćby duży prześwit, często napęd 4×4 oraz wysoki komfort w czasie jazdy. Te zalety przebiły wyższe koszty utrzymania, które wynikają choćby z bardziej paliwożernych silników.

Ilość ofert dodanych w Autoplac w 2022 roku według typów nadwozia

W minionym roku odnotowaliśmy najwięcej ogłoszeń sprzedaży SUV-ów oraz hatchbacków – te stanowiły ponad 40% wszystkich ofert. Niemniej nie zabrakło również ogłoszeń sprzedaży kombi i sedanów, które straciły na zainteresowaniu Polaków, na rzecz nowoczesnych SUV-ów. Taka tendencja pojawiła się na rynku nowych samochodów już dwa lata temu, a w 2022 roku wciąż była zauważalna na rynku wtórnym. Znacznie mniej ogłoszeń dotyczyło Vanów, minivanów oraz coupe, w naszym serwisie wszystkie wymienione stanowiły około 9% wszystkich ofert – mówi Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Diesel był zagrożony wejściem w życie eko-stref, ale w Polsce wciąż ma się dobrze

Silniki diesla w Polsce miały już wkrótce odejść do lamusa, głównie za sprawą nowych regulacji Unii Europejskiej i wprowadzeniu stref czystego transportu w większych miastach. Sytuacja jednak prezentuje się zupełnie inaczej, polscy kierowcy wciąż chętnie wybierają diesla, nawet w świetle rosnących cen na stacjach benzynowych. O zielonych strefach również niewiele wiadomo, jedynie Kraków planuje ich wprowadzenie.

Rozkład ilości ogłoszeń w Autoplac w 2022 roku według rodzaju paliwa

W serwisie Autoplac największą liczbę ogłoszeń sprzedaży używanych pojazdów z podziałem na rodzaj paliwa, stanowiły mimo wszystko auta benzynowe (51,75%), ale tuż za nimi znalazł się diesel (38,99%), trzecie miejsce zajęła hybryda (3,71%), która stała się popularniejsza niż LPG (2,51%).

Coraz mniej producentów samochodowych decyduje się na montaż instalacji LPG w pojazdach. Na popularności zyskują obecnie auta elektryczne i hybrydy, które można coraz częściej spotkać na polskich drogach. I coraz więcej dużych marek samochodowych, w skali globalnej, rozwija swoje portfolio o nowoczesne modele samochodów elektrycznych i hybrydowych. W Polsce, mimo tego, że litr autogazu wciąż kosztuje o połowę mniej niż litr benzyny, kierowcy tracą zainteresowanie tym rodzajem paliwa. Sytuacji nie pomogły również informacje w mediach o tym, że w obecnym roku może dojść problemów z dostawami tego paliwa, co powoduje chwilowe braki na stacjach – komentuje Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Nowsze auta w 2022 podbiły rynek wtórny

W 2022 roku Polacy szukali nowszych samochodów używanych. Chcieli kupić auta, które posłużyłyby jeszcze przez kilka następnych lat, zwłaszcza w dobie ograniczeń z dostępnością nowych pojazdów. Ten trend również zauważyli eksperci z Autoplac. Wśród ogłoszeń w serwisie w 2022 roku dominowały oferty obejmujące modele pojazdów w wieku od 2 do 6 lat.

Struktura wieku pojazdów wystawionych w Autoplac w 2022 roku

Zmieniły się również przedziały cenowe w ogłoszeniach motoryzacyjnych. Jeszcze do 2020 roku najpopularniejszym przedziałem cenowym było od 10 do 20 tysięcy złotych, obecnie jest to już od 10 do 50 tysięcy złotych. Samochody zdrożały, zarówno te nowe z salonu, jak i te na rynku wtórnym.

Przedział cenowy ofert nieuszkodzonych pojazdów w Autoplac w 2022 roku

Oczywiście jest to efektem aktualnych wydarzeń na świecie, rosnącej inflacji i ograniczonej dostępności samochodów. Rosnące ceny używanych pojazdów nie odstraszają jednak kupców, którzy w pełni świadomie podejmują teraz decyzje o zakupie auta, z góry zakładając, że będzie ono użytkowane znacznie dłużej. W dobie obecnych wysokich cen nowych samochodów od producenta klienci preferują zakup używanego pojazdu od osoby prywatnej lub dealera – mówi Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplac

Szacuje się, że ten rok przyniesie kolejne zmiany w sektorze motoryzacyjnym, pojawi się więcej nowych samochodów, co także przełoży się na rynek wtórny. Jeśli przedsiębiorcy zaczną wymieniać swoje pojazdy na nowsze, to rynek pojazdów używanych zyska kolejne modele do odsprzedaży.

Według prognoz nie ma co spodziewać się gwałtownych spadków cen samochodów, ale nie powinniśmy mieć już do czynienia z podwyżkami. To dobra wiadomość dla wszystkich planujących zakup auta w 2023 roku.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *