Fury, za którymi każdy się ogląda! Nie musisz wydać majątku, żeby przyciągać uwagę

Klasyczny muscle car? Czołg, z którym wszyscy robią sobie zdjęcia? Supercar o niesamowitych osiągach? Uroczy maluch z włoską duszą? A może… chcesz przyciągnąć uwagę dziwnym designem i haloweenowo straszyć przechodniów brzydotą swojej fury? Sposobów na przyciągnięcie uwagi na drogach jest wiele – przedstawiamy kilka niezawodnych możliwości, które zapewnią ci pełny odjazd!

Muscle car, czyli amerykański sen na czterech kołach

Potężne, głośne, mogące pochwalić się niesamowitymi osiągami i klasycznym designem. Amerykańskie muscle cary to marzenie niejednego fanatyka motoryzacji. Sztandarowe produkty złotej ery USA do dziś rozbudzają wyobraźnię i rozpalają wszystkie zmysły – chociaż te najprawdziwsze były produkowane na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Dodge Challenger czy Plymouth Road Runner do dziś są przedmiotem pożądania kierowców na całym świecie, a sama możliwość spotkania z takim autem na światłach przyprawia innych kierowców o szybsze bicie serca. Oczywiście nie jest to najbardziej praktyczny wybór na świecie – przy silnikach o pojemności przekraczającej 6 litrów i kilkusetkonnej mocy musisz być przygotowany na częste odwiedziny na stacjach benzynowych. A właściwie najlepiej, jakbyś miał własną. Każda naprawa to oczywiście również koszt, który zaboli nawet zasobną kieszeń. Kto jednak wybiera głową, kiedy serce rwie się do tego niskiego pomruku, odsyłającego cię na Route 66 w erze Elvisa Presleya?

Mały, ale wariat!

Czy w ogóle da się zwrócić na siebie uwagę na drodze, nie wydając na ten cel grubych setek tysięcy złotych i nie zmuszając się do pilnego nabycia udziałów w koncernie paliwowym, żeby zaspokoić apetyty swojego cacka? Oczywiście, że tak! Klasyka i klasa niejedną mają twarz – a jedną z najbardziej uroczych jest skromne oblicze Fiata 500. Pierwszy egzemplarz tego niepodrabialnego miejskiego autka wyjechał z fabryki w Turynie w 1936 roku, będąc ówcześnie jednym z najmniejszych samochodów na świecie. Mógł pochwalić się silnikiem o mocy 13 KM, maksymalną prędkością koło 85 km/h, a także niezwykłym urokiem i niską ceną, które sprawiły, że w kolejnych latach na drogi wyjechało aż 520 000 egzemplarzy Fiata 500 „Topolino”, czyli „myszka”. Od tej pory dziedzictwo „Pięćsetki” trwa. Jego częścią był znany wszystkim Polakom Fiat 126, następnie równie dobrze znane Cinquecento, a póżniej Fiat 500 z dumą wchodzący w XXI wiek. W 2006 roku magazyn „Top Gear” dał fiacikowi tytuł „najseksowniejszego samochodu”, a już rok później na drogi wyjechała najnowsza wersja tego kultowego auta. Jej zalety? Ponadczasowy design, blisko stuletnia legenda, a także ekonomiczna jazda oraz łatwe manewry w mieście. Co ciekawe, nowiutkiego Fiata 500 możesz zgarnąć… zupełnie za darmo. Firma bukmacherska Superbet rozdaje 30 takich hybrydowych miejskich samochodów, które można otrzymać na rok. Wystarczy spróbować swoich sił w jednej z darmowych gier na stronie Superbet – zakręcić kołem w ramach Superspin albo wytypować wyniki spotkań w Supergame. Po darmowe Fiaty 500 możesz sięgnąć do końca stycznia, ale warto spróbować swoich sił już teraz i pójść w ślady szczęśliwych zwycięzców, za którymi wszyscy oglądają się na ulicach!

Czołg z wojskowym rodowodem

Gdyby szukać całkowitego przeciwieństwa Fiata 500, musielibyśmy od razu wspomnieć o Hummerze. Ogromny, potężny, kanciasty i niezwykle paliwożerny czołg podbił serca części kierowców na przełomie XX i XXI wieku. Te potężne maszyny, którym niestraszne są żadne drogowe przeszkody, przyciągały uwagę przechodniów swoimi gabarytami i „wojskowym” designem. Wszystko zaczęło się od amerykańskiej armii, która w 1979 ogłosiła konkurs na zaprojektowanie nowego wielozadaniowego pojazdu bojowego. Humvee, bo tak nazywał się zwycięski projekt, błyskawicznie zyskał popularność, a po wojnie w Zatoce Perskiej zrobił się wokół tego pojazdu taki szum, że zaczęto produkować wersję cywilną. Jej pierwszy egzemplarz wyprodukowano na specjalne zamówienie Arnolda Schwarzeneggera. Hummery potrafią pokonać 50-centymetrowy próg czy 90-centymetrową zaspę śnieżną bez mrugnięcia oka. Równie sprawnie zużywają paliwo – ponadsześciolitrowe jednostki napędowe do pracy potrzebują ponad 20 litrów ropy na 100 kilometrów. Nie wyjdzie to tanio, ale niektórzy dadzą wiele, żeby choć przez chwilę poczuć się jak królowie miejskiej dżungli. Fanów marki nie było jednak wystarczająco wielu, żeby produkcja była opłacalna – General Motors w 2010 roku ze względów finansowych zrezygnowała z produkcji Hummera. Łącznie w latach 1992-2006 wyprodukowano 11 818 egzemplatrzy Hummera H1. Najwięcej w połowie lat 90., kiedy ta militarno-motoryzacyjna nowinka była najbardziej popularna, a paliwo względnie tanie.

Supercars, czyli marzenia z dzieciństwa

Lamborghini, Ferrari, Maserati, Bugatti – samo brzmienie nazw powoduje szybsze bicie serca i pocenie się dłoni, a przejażdżka jednym z supersamochodów po mieście to gwarantowane skręty szyi u przechodniów i szeroki uśmiech u współpasażerów. Trudno znaleźć kierowcę, na którym te drapieżne i arcydynamiczne pojazdy nie robią wrażenia. Żeby jednak sprawić sobie taką przyjemność, trzeba liczyć się z wielomilionowymi wydatkami. Za najlepsze superauta uchodzą McLaren F1, Ferrari Enzo czy Lamborghini Murcielago, ale w tym segmencie tak naprawdę trudno się pomylić – każdy samochód zapewni swojemu szczęśliwemu nabywcy morze pozytywnych emocji za kółkiem i ocean wydatków w warsztatach, ubezpieczalniach czy na stacjach benzynowych. Cóż to jednak wobec spełnienia marzeń z dzieciństwa, kiedy bawiliśmy się na dywanie raczej Ferrari niż Fordem Mondeo?

Halloweenowe straszydło

Jest jeszcze jeden sposób na przyciągnięcie uwagi krewnych, znajomych oraz przechodniów – kupienie auta tak brzydkiego, żeby nie dało się go nie zauważyć. Sztandarowym przykładem tej filozofii jest Fiat Multipla, którego, hmm, niestandardowa bryła dała mu ogromną popularność i stałe miejsce w memach, jednak chyba nie o takiej rozpoznawalności marzyli projektanci tego nieco zezującego minivana. Jego „przełomowa” stylistyka zapewniła mu nawet w 1999 roku miejsce na wystawie „Different Roads” w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku. Faktycznie droga, którą poszli znani z wysmakowanego gustu włoscy projektanci , była zupełnie inna od tej, którą podążali wcześniej. Zaprowadziła ich jednak na manowce, a dokładnie czołowe miejsce w każdym rankingu najbrzydszych aut w historii motoryzacji. Jedno jest pewne – jeśli zdecydujesz się wyjechać nią na ulice, ten wybryk nie przejdzie bez echa wśród sąsiadów. Zdecydowanie bardziej sensownym rozwiązaniem na budżetowe przyciągnie uwagi za pomocą owoców włoskiej myśli technicznej jest jednak zwrócenie uwagi na wspomnianego Fiata 500 (którego zgarniesz za darmo w konkursach Superbet), pokazującego, że Italia wciąż ma pod względem designu wiele do zaoferowania światowi motoryzacji.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *